Vale spotvogel?

Gestart door StevenGeurts, mei 11, 2018, 10:34:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

StevenGeurts

Extremadura, begin mei.

In het veld was ik redelijk overtuigd van vale spotvogel, mede op basis van het geluid wat uit de boom kwam (maar het was een drukke boom, met meer vogels...). Nu ik de foto's zie begin ik te twijfelen, met name vanwege de wenkbrauwstreep. Wie biedt duidelijkheid?

frankneijts

Vale Spotvogel lijkt me wel OK Steven en dan een Westelijke gezien de locatie (denk niet dat Oostelijke op basis van deze foto's met zekerheid uit te sluiten is?). Voor 'spotvogel' kenmerkend 'open' gezicht door ontbreken van duidelijke teugel of oogstreep vóór het oog (het grijzige vlekje op de teugel zou juist kenmerkend voor adulten zijn in het voorjaar) en verder tamelijk egaal lichtbruin kleed. Tuinfluiter heeft o.a. veel dikkere grijze poten en dito snavel. Ik zou wel een wat duidelijker geelachtige ondersnavl verwachten maar wellicht is dat variabel?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Bergfluiter is een hele mooie optie

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op mei 11, 2018, 23:53:53 PM
Bergfluiter is een hele mooie optie

Zeker! Je kunt zelfs door de opening in het gebladerte iets van de geelgroenachtige vleugelveren zien. Verklaart ook het open gezicht, de voor een spotvogel wat te markante wenkbrauwstreep en de kleur van de ondersnavel. Dank Gerd, scherp gezien en stom dat ik er zelf niet op kwam (beter moeten kijken ...) :-\
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'