Vergunning voor afschieten Raven in Schotland?

Gestart door belle, mei 09, 2018, 00:11:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Het is toch niet te geloven:

https://www.thepetitionsite.com/675/529/264/?z00m=30428043&redirectID=2658263043

The Scottish Natural Heritage (SNH) has issued licenses for a mass cull of Ravens in a five year experiment in Perthshire, an area identified as a wildlife crime hotspot. This is unthinkable as not only is the Raven a protected species, it has come back from the brink of extinction.

This will give license to every Raptor and Corvid persecutor to take out their guns in what could be a mass slaughter which cannot be monitored.

Please support this petition and stop the cull of these beautiful and highly intelligent birds by showing the SNH that we will not tolerate this.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Peregrinus

Jammer dat tegenwoordig geen verdere informatie word verstrekt en men daarmee successvol handtekeningen krijgt.

Helaas vind ik zo snel het officiele onderzoek waarvoor de toestemming is gegeven niet. Maar dit onderzoek word wel gekritiseert door onder andere de RSPB.
http://ww2.rspb.org.uk/community/ourwork/b/scotland/archive/2018/04/23/concern-over-raven-research-licence-rspb-scotland-s-response.aspx

Zonder de details te kennen, denk ik wel dat het een interessant onderzoek kan zijn: onderzoeken of de bedreigde weidevogels er mee geholpen zijn als men de roofvogels bejaagt. Onderzoek is van belang voor toekomstig management. (hoewel ik ook denk dat de roofvogels niet het grootste probleem zijn voor de bedreigde vogels...)
Omdat het gebiet niet heel groot is denk ik niet dat de raven populatie in Schotland daardoor onder druk komt te staan. Maar zoals ik zei, ik ken de details niet.

Jammer dat zoiets op internet en sociale media niet gedetailiert besproken word, maar alleen maar gezegt wort: het doden van dieren is fout, dus is het onderzoek slecht.

mvg, Frank Huischen

migratorius

In Schotland wordt alles dat kuikens van het Schots Sneeuwhoen predeert legaal of illegaal bejaagd. Er gaan miljoenen om in de jacht op Schotse Sneeuwhoenders – voor de grootgrondbezitters is het een belangrijke inkomstenbron, die koste wat het kost verdedigd moet worden.
Zo "verdwijnen" er ieder jaar Steenarenden, maar zelfs als ze gezenderd zijn (en de plek dus bekend is) doen de autoriteiten geen moeite de daders op te sporen. "Als je het niet ziet gebeuren is er geen bewijs". In Engeland is de Blauwe Kiekendief inmiddels vrijwel uitgeroeid door de jachtopzieners.

De RSPB geeft duidelijk aan dat dit "onderzoek naar het afschieten van Raven om waadvogels te beschermen" in feite "Raven afschieten om Schotse Sneeuwhoenders te beschermen" is. Ze geven zélfs aan welke predatoren wel bijdragen aan de verliezen.
Raven doen het overigens goed in de UK en zijn gelukkig (in tegenstelling tot Steenarenden en Blauwe Kiekendieven) niet beperkt tot de "conflictgebieden".

JanHein

HPM

Herman van der Meer

Oenanthe

Tjitske geeft inderdaad weinig extra informatie en Frank wijst daar terecht op. Jan Hein verschaft wel extra informatie, schokkende informatie zelfs. Wat is daarop jouw reactie Frank?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

JJ Blom

Citaat van: Peregrinus op mei 11, 2018, 10:52:46 AM
Jammer dat tegenwoordig geen verdere informatie word verstrekt en men daarmee successvol handtekeningen krijgt.

Helaas vind ik zo snel het officiele onderzoek waarvoor de toestemming is gegeven niet. Maar dit onderzoek word wel gekritiseert door onder andere de RSPB.
http://ww2.rspb.org.uk/community/ourwork/b/scotland/archive/2018/04/23/concern-over-raven-research-licence-rspb-scotland-s-response.aspx

Zonder de details te kennen, denk ik wel dat het een interessant onderzoek kan zijn: onderzoeken of de bedreigde weidevogels er mee geholpen zijn als men de roofvogels bejaagt. Onderzoek is van belang voor toekomstig management. (hoewel ik ook denk dat de roofvogels niet het grootste probleem zijn voor de bedreigde vogels...)
Omdat het gebiet niet heel groot is denk ik niet dat de raven populatie in Schotland daardoor onder druk komt te staan. Maar zoals ik zei, ik ken de details niet.

Jammer dat zoiets op internet en sociale media niet gedetailiert besproken word, maar alleen maar gezegt wort: het doden van dieren is fout, dus is het onderzoek slecht.

Eerst word met alleen een D en daarna wort met een T...
Alsjeblieft, haal je tekst even door de spelchecker. Dit voelt als met nagels langs een schoolbord schrapen.
Groeten, Jan-Jacob

Peregrinus

#6
Citaat van: Oenanthe op mei 11, 2018, 19:37:28 PM
Tjitske geeft inderdaad weinig extra informatie en Frank wijst daar terecht op. Jan Hein verschaft wel extra informatie, schokkende informatie zelfs. Wat is daarop jouw reactie Frank?

Ik probeer dit soort situaties en conflicten niet te snel te veroordelen, daarom mijn reactie:

Het illegaal vervolgen van roofvogels (of welke dieren dan ook) is natuurlijk te veroordelen en dat ondersteun ik ook niet. (...en ik ben mij ervan bewust illegale vervolging van roofvogels een groot probleem is in Schotland)

Het management rondom de Schotse sneeuwhoenders is inderdaad kritisch te zien vind ik, het intensief vervolgen van bepaalde soorten, zodat er meer geld kan worden verdiend met de jacht op anderen. In hoeverre dit bijdraagt aan soortbescherming kan ik niet beoordelen. Als dit onderzoek inderdaad alleen maar als dekmantel daarvoor wordt gebruikt, is ook dit kritisch te zien.
Toch vind ik het een interessant onderzoek: het voor een paar jaar verwijderen van een soort uit het gebied, om te weten te komen wat voor een invloed dit heeft op het broedsucces van andere soorten (waadvogels, sneeuwhoenders..). Daardoor dat de raaf het blijkbaar goed doet, en niet bedreigt is, ben ik van mening dat het daarom moet kunnen. Ik ga er dan vanuit dat het onderzoeksdesign, analysen etc. goed en neutraal uitgevoerd worden.

Als natuurlijk al lang bewezen is dat raven geen invloed hebben op de waadvogels en sneeuwhoenders, dan heeft het onderzoek misschien geen toegevoegde waarde, en is daarmee het doden van de raven ook verwerpelijk.

Wat ik vooral probeerde te zeggen met mijn eerst post, is dat ik het jammer en verwerpelijk vind dat met het internet en sociale media, dit soort (en andere) petities, alleen maar op emoties inspelen, en diegene die het ondertekenen (evt. bewust) geen gedifferentieerd beeld geven van de situatie, maar alleen maar het makkelijke beeld schetsen om veel handtekeningen te krijgen.


Ik verontschuldig mij voor eventuele fouten in dit of eerdere berichten.
mvg, Frank Huischen

HPM

Citaat van: Peregrinus op mei 12, 2018, 11:44:40 AM
...
Toch vind ik het een interessant onderzoek: het voor een paar jaar verwijderen van een soort uit het gebied, om te weten te komen wat voor een invloed dit heeft op het broedsucces van andere soorten (waadvogels, sneeuwhoenders..). Daardoor dat de raaf het blijkbaar goed doet, en niet bedreigt is, ben ik van mening dat het daarom moet kunnen. Ik ga er dan vanuit dat het onderzoeksdesign, analysen etc. goed en neutraal uitgevoerd worden.
...

Het gaat hier net zo min om wetenschappelijk onderzoek als bij de Japanse walvissenjacht.
Het gaat alleen om het inkomen van de grootgrondbezitters.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: JJ Blom op mei 11, 2018, 20:43:33 PM

Eerst word met alleen een D en daarna wort met een T...
Alsjeblieft, haal je tekst even door de spelchecker. Dit voelt als met nagels langs een schoolbord schrapen.

Als je niet begrijpt wat iemand schrijft mag je daar wat van zeggen.
Als je het wel begrijpt is er geen reden voor, en zeker niet als je niet inhoudelijk reageert.
Herman van der Meer

JJ Blom

Citaat van: HPM op mei 12, 2018, 13:18:25 PM
Citaat van: JJ Blom op mei 11, 2018, 20:43:33 PM

Eerst word met alleen een D en daarna wort met een T...
Alsjeblieft, haal je tekst even door de spelchecker. Dit voelt als met nagels langs een schoolbord schrapen.

Als je niet begrijpt wat iemand schrijft mag je daar wat van zeggen.
Als je het wel begrijpt is er geen reden voor, en zeker niet als je niet inhoudelijk reageert.

Er lijkt me niets mis met gebruikers te wijzen op een handige functie in het invoerscherm.
Groeten, Jan-Jacob

HPM

Citaat van: JJ Blom op mei 12, 2018, 15:57:35 PM
Citaat van: HPM op mei 12, 2018, 13:18:25 PM
Citaat van: JJ Blom op mei 11, 2018, 20:43:33 PM

Eerst word met alleen een D en daarna wort met een T...
Alsjeblieft, haal je tekst even door de spelchecker. Dit voelt als met nagels langs een schoolbord schrapen.

Als je niet begrijpt wat iemand schrijft mag je daar wat van zeggen.
Als je het wel begrijpt is er geen reden voor, en zeker niet als je niet inhoudelijk reageert.

Er lijkt me niets mis met gebruikers te wijzen op een handige functie in het invoerscherm.

Er is geen dergelijke functie in het invoerscherm.
Herman van der Meer

JJ Blom

#11
Er is wel. Typ maar eens een onzinwoord, zoals wort. Dan zie je er rode golfjes onder verschijnen.

Maar goed, wat maakt het uit.  :angel:
On topic: Raven afschieten in de UK is een onderdeel van een lange rij dieptepunten. Op facebook krijg ik dagelijks van Dominic Mitchell dergelijke nieuwtjes.
Google eens op Mark Avery of Chris Peckham. Echte helden in een land dat afglijdt naar de Dark Ages.
Groeten, Jan-Jacob


HPM

Citaat van: JJ Blom op mei 12, 2018, 22:38:42 PM

Er is wel. Typ maar eens een onzinwoord, zoals wort. Dan zie je er rode golfjes onder verschijnen.
...

Dat is een optie in je browser.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op mei 13, 2018, 07:00:33 AM
Dat is een optie in je browser.

Kort samengevat, wort is een optie voor de brouwer.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: HPM op mei 13, 2018, 07:00:33 AMDat is een optie in je browser.

Citaat van: Cygnus op mei 13, 2018, 10:45:30 AMKort samengevat, wort is een optie voor de brouwer.

Optie? Worthless beer...
Met vriendelijke groet, Rob