Een 8x vergroting vs een 10x met veel breder blikveld

Gestart door woen, december 22, 2021, 09:18:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Hallo,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe verrekijker. Ben er al zo goed als uit wat het gaat worden maar 1 ding kan ik niet echt testen bij een winkel en daardoor heb ik een twijfel tussen een 8x vergroting en een 10x vergroting. Namelijk, de huidige 10x kijkers waar ik naar kijk hebben een heel breed blikveld in vergelijking met mijn huidige 8x. 112 meter voor de 8x tegen 120 meter voor de 10x.
En dan is de 10x ook nog eens scherp over de gehele breedte.

Afgelopen weekend probeerde ik een opvliegende watersnip in beeld te krijgen met mijn huidige 8x vergroting en dat lukte niet direct waardoor ik dacht, met een 10x is dit nog lastiger. Maar is dat wel zo als het blikveld zoveel groter is?

Misschien hebben mensen hier ervaring mee?

Groeten,

Jeroen

Wilfred

Dat jouw oudere 8x kijker een smaller blikveld heeft dan een moderne 10x kijker zal zeker wel kloppen maar daarmee kun je niet concluderen dat 10x kijkers het breedste beeld hebben. Pak van datzelfde type wat je op het oog hebt de gegevens van de 8x er ook maar eens bij. Vrijwel zeker heeft die een nog breder blikveld dan z'n 10x broer. Overigens ben ik enkele jaren geleden ook over gegaan van smalle naar een brede 8x kijker en dat vind ik echt van toegevoegde waarde. Ik zou niet meer terug willen.   

hiskodevries

10x vergroting is ook wat moeilijker stil te houden.
elke trilling in je lichaam wordt ook wat vergroot
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0