Hoofdmenu

zwarte rotgans?

Gestart door bertus2, januari 27, 2008, 20:53:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

bertus2

Vanmiddag de foto's van het lauwersmeer van 13 januari nog eens nagekeken. In dezelfde groep bij morra bevonden zich een witbuikrotgans en een roodhalsgans. S'avonds zag ik op internet dat er ook een zwarte tussen zou moeten zitten. Hij is me in het veld niet opgevallen maar het exemplaar op de foto heeft er wel veel van weg (scherp afgetekende witte flank, brede kol rondom de hals) vindt ik. heb echter geen ervaring met deze soort en ik heb hem niet bewust in het veld bekeken.

Vriendelijke groet Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

jelmerpoelstra

Ja hoor, een zwarte rotgans

BWoets

#2
Maar nu de grote vraag.. schrijf je hem op of niet!  ;)
Leuk ook om te zien hoe groot de nekvlek van de gewone rotgans daar rechtsachter is... oftewel, dat is niet het enige kenmerk wat ik sommige mensen soms hoor zeggen..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jos Welbedacht

Beste kenmerk is nog altijd het grote contrast op de flanken van de vogels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

bertus2

Dag bob, ik denk dat ik hem niet opschrijf. Het is leuk dat ik hem op de foto heb en dat ik goed zat met determinatie.  ^_^  In het veld is het interessant, achteraf meer voor de statistiek. Ik zie er binnenkort nog wel 1

groeten Bert  
vriendelijke groet

Bert Haamberg

Pim Wolf

er is natuurlijk een verschil tussen opschrijven en "tellen", ik zou hem ook niet tellen maar wel opschrijven, doorgeven en eventueel invoeren...

pim

Christian

Maar invoeren staat gelijk aan tellen (voor de invoerders op de site) aangezien die hun lijstjes erop bij houden.
Christian Brinkman

lexie

Misschien een stomme vraag, maar over welke gans gaat het precies op deze foto?
Ik zie zo op het eerste gezicht niet veel verschil tussen de vogels!
Lex Vermeend

Bram Rijksen

CiteerMisschien een stomme vraag, maar over welke gans gaat het precies op deze foto?
Ik zie zo op het eerste gezicht niet veel verschil tussen de vogels!
vanuit linker bovenhoek de tweede vogel horizontaal, en dan recht naar beneden, derde vogel verticaal..
Groot contrast tussen borst/buik en witte flank en een opvallend grote witte halsvlek.
Leuk om daar thuis achter te komen trouwens..!

lexie

Dus de Gans schuinboven rechts van de bedoelde Gans heeft dat niet? En dit bedoel ik zonder ironie, knap dat je dat ziet!!
Lex Vermeend

ArjenDrost †

Het beestje met de pijl erbij. Het contrast tussen de witte flank en de donkere buik/borst valt toch echt wel erg op. Halsband is inderdaad ook erg groot, maar daar kijk ik altijd pas later naar.

lexie

Sorry dat ik wat doorzaag, maar wat mij opvalt is dat de overgang van donker naar licht wat difuser is.
Is dat wat jullie bedoelen?
Dus niet zo recht toe recht aan als bij de andere Ganzen.
Maar dat zou ook kunnen komen doordat de foto iets overbelicht en lichtelijk bewogen is.

Lex Vermeend

P1234

We hebben het over de overgang tussen donker en licht van de met de pijl aangewezen gans. Als je die goed bekijkt, zie je dat het donker op de borst bijna zwart is en minder contrasteert met de donkere hals en nek dan bij de overige Rotganzen, terwijl de flanken juist heel erg licht zijn. De overgang is scherper dan bij de andere Rotganzen. Ook de bredere halsring is een kenmerk. Het valt mij altijd weer op dat het makkelijker is om een Zwarte Rotgans uit een groep rotjes te halen dan een Witbuik, hoewel de illustraties in de boeken het tegendeel suggereren.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

ArjenDrost †

#13
Op deze foto kun je het misschien wat duidelijker zien wat er bedoeld wordt. Waar de rechter gans ook wel een beetje lichte flanken heeft, knalt het wit van de linker gans (de Zwarte Rotgans) er echt uit. En ook hier zie je weer de wat bredere halsband.

Hier nog een voorbeeld.

edit: Ik ben het met Peter eens, Zwarte Rotjes knallen er echt best wel uit als je er even naar kijkt. Witbuiken kunnen een stuk lastiger zijn.

bertus2

@Christian,

daar zat ik dus ook mee, ik gebruik waarneming als mijn digitaal "opschrijfboekje" en om de gans te noteren na de tijd vindt ik minder zinvol, hij komt op mijn lijst terwijl ik in het veld niet echt van de waarneming en het mooie dier heb kunnen genieten. Als het echter voor waarneming.nl van belang is omdat het toch een redelijk zeldzame soort is kan ik hem altijd alsnog invoeren.

@ Bram, ja bram dat was inderdaad jammer, in het veld heb ik echter vooral de tijd genomen om de witbuik die nadrukkelijk op de voorgrond aanwezig was te platen.

bedankt ook voor de nuttige tips/ kenmerken van de soort. Ik ben vastbesloten om de soort dit jaar nog binnen te halen, prachtige dieren! B)

vriendelijke groet Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

Christian

Citeer@Christian,

daar zat ik dus ook mee, ik gebruik waarneming als mijn digitaal "opschrijfboekje" en om de gans te noteren na de tijd vindt ik minder zinvol, hij komt op mijn lijst terwijl ik in het veld niet echt van de waarneming en het mooie dier heb kunnen genieten. Als het echter voor waarneming.nl van belang is omdat het toch een redelijk zeldzame soort is kan ik hem altijd alsnog invoeren.
Invoeren onder externe bron? Weet niet helemaal precies hoe dat gaat..
Zo komt die wel in de algemene lijst (hij zat er immers wel) maar niet in je persoonlijke lijst.
Christian Brinkman

bertus2

thanks,

iemand een idee hoe het invoeren met externe bron werkt?

groeten bert  
vriendelijke groet

Bert Haamberg

Christian

Ben eruit   :gap:  , als je hem invoert onder je eigen naam kan een admin de gebruiker wijzigen.
Christian Brinkman

bertus2

vriendelijke groet

Bert Haamberg

bertus2

Ik heb hem ingevoerd, zou een van de admins zo vriendelijk willen zijn hem op externe bron te zetten -_-  hartelijk dank daarvoor.
Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

JohanvantBosch

CiteerIk heb hem ingevoerd, zou een van de admins zo vriendelijk willen zijn hem op externe bron te zetten -_-  hartelijk dank daarvoor.
Bert Haamberg
als jij de link naar de waarneming hier even neerzet, zet ik hem op externe bron.