Kleine Canadese gans

Gestart door Jan Harteman, januari 27, 2008, 20:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Betreft: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3534694

Twee dingen vallen mij op:

Wat betreft de zuiverheid, er is een klein wit wenkbrauwtje zichtbaar boven het oog. Dit is geen kenmerk van een Kleine Canadees (om het even welke ondersoort).

Wat betreft het algemeen beeld van de vogel: ik heb de indruk dat de rechtervleugel niet compleet is, dus misschien een geleewiekte vogel (escape). Het gebied van de waarneming is Leiden - Cronesteyn (polderpark), op het Google Earth kaartje zie ik een kinderboerderij-achtige omgeving. Ook dat geeft me te denken over de herkomst.

DehueSA

Inderdaad ligt naast het weiland waar ik deze ganzen zag het Bezoekerscentrum Het Reigerbos, alleen gescheiden ervan door een sloot.
Ze hebben daar ook een paar dieren waaronder pauwen, dus deze ganzen kunnen daar inderdaad vandaan komen.

Polderpark Cronesteyn is een natuurpark waar veel wilde (trek)vogels voorkomen. Ik heb  dezelfde dag nog 2 nijlganzen gezien (niet geleewiekt, want ze vlogen op een gegeven moment weg) een buizerd, vele smienten en kolganzen, aalscholvers e.d.  

De groep ganzen waar deze zich in bevond, bestond uit zo'n 10 soepganzen.

Overigens is dat witte vlekje op andere foto's die ik van het beestje heb gemaakt niet te zien.  
Zal ik nog een fotootje toevoegen?

vr. groet,
Sandra
groetjes,
Sandra

Leon Olsthoorn

Ik werk momenteel op het bezoekerscentrum van Cronesteijn en zal morgen even kijken of de gans er nog zit. Zo ja dan zal ik laten weten wat ik "live" van de vogel vind en of de gans geleewiekt is.

Ik zal sowieso bij de beheerder navragen of de vogel bij de kinderboerderij hoort of hoorde. Daarnaast is het inderdaad een raar wit vlekje, maar zou dit niet een klein schoonheidsfoutje van een zuivere kleine Canadees kunnen zijn?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

DehueSA

Dag Leon,

Dat is handig dat je daar werkt! Wat een prachtig park is Cronesteyn toch. En dan die reigers op hun nesten hoog in de bomen!

Overigens bleek het vlekje toch ook op de andere foto's te zien...

Ik wacht je bericht met nieuwsgiergheid af.

vr. groet,
Sandra  
groetjes,
Sandra

laatvlieger

Ha, altijd goed om meer Leijenaars te "ontdekken".
Tip: de Slechtvalk zat gisteravond weer op de Pijp van de NUON centrale langs de Lange gracht. (Die pijp is 's nachts verlicht en dan kun je prachtig de slechtvalk zien zitten)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Leon Olsthoorn

Ik heb lang met geknepen billen gezeten en bang geweest dat "onze" slechtvalk de zomer niet had overleefd, dus ik was erg blij toen je hem weer meldde. Ik woon er nu niet meer zo dichtbij, maar ik zal er de komende week weer eens langsrijden.

En inderdaad, het is een goede zaak dat steeds meer Leijenaars (met een R), hier hun waarnemingen doorgeven.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

DehueSA

Haha. ik ben import hoor. Maar woon hierrr wel al 20 jaar. :P  
groetjes,
Sandra

Leon Olsthoorn

#8
Ik pas 2 jaar en praat alleen zo op drrrie oktoberrr   :P  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

kijker

Drrr zijn zelfs ex leinaarrrrrrs die nou in yerrrrrrrseke wonen
Maarrr die rrrr, die kun je niet goed weergeven, jatoch, nietdan?

Ab Kosterrrr


Ab Koster

Leon Olsthoorn

Ik heb het er met de beheerder over gehad, maar deze gans hoort niet bij het bezoekers-centrum en heeft hier ook nooit bijgehoord. Dat mensen een overcomplete Canadese gans hier hebben afgezet is natuurlijk niet uit te sluiten.

Ik heb de gans zelf de afgelopen 2 dagen niet kunnen vinden, dus over het vlekje en de vleugel kan ik niks toevoegen
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

DehueSA

Fijn dat je het hebt nagevraagd Leon. Bedankt!.

groeten,
Sandra
groetjes,
Sandra

Menko Vlaardingerbroek

Ik ben ook eens zo'n kleine canadese gans tegengekomen met een witte werkbrauw. Het komt dus vaker voor. Waarneming (zonder foto):

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2201087

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek