Vossemeer & Ketelmeer

Gestart door redmar_woudstra, januari 21, 2008, 00:26:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een dag naar Kampen en wilde in de omgeving wat vogelen. Nu vroeg ik me af, waar ik het beste kan gaan kijken bij het Ketelmeer en Vossemeer.
Is dat voor de Vossemeer bij De Zwaan (http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=421) en Plaat (http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=143)?
We zijn met een auto, dus ik hoop dat er een paar goede punten te bereiken zijn. Het gaat mij voornamelijk om (grote) groepen eenden, met hopelijk wat leuks ertussen.
groet,
Redmar

oceanodroma

Dimitri Mulder
oceanodroma

Gert Veurink

Er loopt een dijk langs beide meren, van waar je alles (de plaat, de zwaan, de poffertjes) mooi kunt overzien. Bij de bosrand langs de bomenkwekerij aan het begin (bij de roggebotsluis) worden ook leuke dingen gezien (bijv. klapekster, appelvink).

Vanaf de dijk kun je inderdaad veel groepen eenden zien. Op de plaat zijn ook mooie waarnemingen gedaan en er is ook kans op zeearend. In de rietkraag regelamtig roerdompen, waargenomen, met name wanneer het kouder is.


Check ook http://www.inde-ijsseldelta.nl/

succes
groet!
Gert Veurink



Thijs Fijen

Rijd de hele dijk af en dan kom je geregeld groepen eenden tegen. Verder is het Bovenwater bij de Oostvaardersplassen een goede plek voor eenden, net als Pampushaven en bij het Bloq van Kuffeler.

Thijs Fijen

P1234

#4
Ik vogel regelmatig in dit gebied, en plekken waar ik altijd even een stop maak zijn de parkeerplaats bij de Roggebotsluis, direct na de brug, de parkeerplaats bij de plaat (die nu wel onder water zal staan), bij de Poffertjes, en bij de overgang tussen het Vossemeer en het Ketelmeer. Verder is Ketelhaven een leuke plek om eenden af te kijken. Maar ook voor Grote Zilverreigers, Zeearend, leuke meeuwen (Geelpoot), leuke ganzen (Polder Vossenwaard) Appelvink (Roggebotbos) en leuke steltjes (Plaat) is het een goed gebied.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Thijs Fijen

Als je echt veel eenden wilt zien trouwens: Nijkerkernauw!
Thijs Fijen

redmar_woudstra

Dank allen! Hier ga ik even spitten wat de leukste route is. Nu maar hopen dat t weer wat beter gaat worden ;)
groet,
Redmar

Jaap Denee

Redmar, op deze site willen ook nog wel eens wat aardige meldingen uit dat gebied opduiken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

TjeerdBurger

kokar zit ook in de buurt he  ;)  

hiskodevries

CiteerRedmar, op deze site willen ook nog wel eens wat aardige meldingen uit dat gebied opduiken.
Hebben die nog geen werkgroepkoppeling met Waarneming.nl !
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Dat kun je het beste aan Benno van de Hoek vragen, Hisko. Hij is 'webmaster' van die site.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

redmar_woudstra

Dank!

Zitten er op t Ketelmeer / Vossemeer ook Krooneenden trouwens? Ik zie wel een waarneming, maar het is blijkbaar niet de beste plek?
groet,
Redmar

P1234

Ik heb er wel eens een Krooneend gezien, maar 't is geen reguliere plek.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Thijs Fijen

CiteerDank!

Zitten er op t Ketelmeer / Vossemeer ook Krooneenden trouwens? Ik zie wel een waarneming, maar het is blijkbaar niet de beste plek?
Inderdaad geen reguliere plek, wel in het Wolderwijd (vooral in de kom bij Zeewolde)
Thijs Fijen

teunvankessel

Ga eens langs bij Ko, daar zitten vaak Krooneenden (50+)
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

redmar_woudstra

CiteerGa eens langs bij Ko, daar zitten vaak Krooneenden (50+)
Ken ik Ko?  ;)  
groet,
Redmar

Erwin Reinstra

De bossen daar - Roggebotzand/ Abbert - herbergen soorten die men niet direct in Flevoland zou verwachten, ik niet althans. Kwam ik achter toen ik voorjaar 2005 behoorlijk lange tijd in het Flevolandse aan het grasduinen ben geweest.
De bossen hebben zich daar inmiddels behoorlijk goed/ "natuurlijk" ontwikkeld. (Maar) ook best wat naaldhout daar.
Soorten als raaf, kruisbek, bonte vliegenvanger, appelvink, zwarte specht, houtsnip, bosuil, wielewaal e.d. zijn er te vinden.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


harderbroek

CiteerDe bossen daar - Roggebotzand/ Abbert - herbergen soorten die men niet direct in Flevoland zou verwachten, ik niet althans. Kwam ik achter toen ik voorjaar 2005 behoorlijk lange tijd in het Flevolandse aan het grasduinen ben geweest.
De bossen hebben zich daar inmiddels behoorlijk goed/ "natuurlijk" ontwikkeld. (Maar) ook best wat naaldhout daar.
Soorten als raaf, kruisbek, bonte vliegenvanger, appelvink, zwarte specht, houtsnip, bosuil, wielewaal e.d. zijn er te vinden.
En nog 2 leuke Wespendief en Kruisbek.

groet
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

redmar_woudstra

Het gaat een rondje Ketel/Vossemeer en kop van Overijssel worden. Heeft iemand wat de beste plek is om overzicht te houden op Ketelmeer-West (waar wel eens zee-eenden worden gemeld)? Is dat de trektelpost ofzo?
groet,
Redmar