Oranje boomzonnetje - Caloplaca cerina?

Gestart door nielseimers, april 25, 2018, 22:54:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Dag allen,

Ik heb recent enkele Boomzonnetjes opgestuurd naar Arno van der Pluijm voor microscopische determinatie. Hier zat ook deze waarneming bij met brede, grijze rand. Arno schrijft hierover het volgende:

"Tussen het verzamelde, toegestuurde materiaal zat ook nog een Caloplaca met een dikke, grijze rand (thalliene) rand rond het apothecium. Met de sleutel kom je dan (via keuze 'bark') op Athallia cerina (zzz). Het thallus is echter niet glad, meer bobbelig. Lijkt me daarom eerder iets van Caloplaca chlorina (algemene steensoort geloof ik). Maar ben helemaal niet zeker."

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

Vriendelijke groet,
Niels

https://waarneming.nl/waarneming/view/155392195
onzeker Oranje Boomzonnetje - Caloplaca cerina gezien op 2018-04-20 Nederasselt - Molenhoek
Foto's:




henkjanvdkolk

Dit is gewoon boomzonnetje, Athallia pyracea. Kenmerkend is de grijze thallusrand op de apothecien met daarbinnen een gele apotheciumrand. Deze wordt beter zichtbaar als de apotheciën ouder worden en ontbreekt bij Caloplaca cerina.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Pluijm

#2
Dankjewel. Ik zag tot dusver vooral exemplaren Athallia pyracea met onopvallende grijze randen, zo kan het blijkbaar ook.
Bij foto's van A. cerina op internet ontbreekt inderdaad dat oranje randje rond de schijf.

Blijkbaar is hier dan niet sprake van een apothecium met een 'lecanoriene' rand, een rand met algen, of van een 'lecidiene' rand, een rand zonder algen, maar is sprake van een buitenste lecanoriene en een binnenste lecidiene rand, een zogenaamde 'zeoriene' rand, als ik de Duitse flora goed begrijp. Ik had vooral de Engelse flora eerst geraadpleegd. 

Ik heb nog een foto van een apotheciumdoorsnede toegevoegd. De lecanoriene thallusrand (met algen) is wel prominent aanwezig.

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

nielseimers