"groepsverkrachting" Eend

Gestart door Ted van der Knaap, april 24, 2018, 21:19:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Zie het wel vaker in de paartijd dat er 'n paar Woerden een Eend bijna verdrinken/verkrachten.
Ditmaal waren 11 Woerden in de weer met 1 Eend.

Wat verklaart dit gedrag,  Is dit een ritueel dat het sterkste mannetje mag paren?...   ...word de Eend door meerdere mannetjes bevrucht?

Door los te komen en onder te duiken wist ze half te ontkomen maar opvliegend ging het mannelijk gezelschap er weer achteraan.



Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155342545
Wilde Eend - Anas platyrhynchos gezien op 2018-04-24 't Woudt - Groeneveldse polder
Foto's:


























Toelichting:
"groepsverkrachting"
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Rien Poortvliet (voortreffelijk natuurschilder en gedreven plezierjager) schreef dat dit gedrag het gevolg is van te veel bijvoeren door mensen en het best bestreden kon worden door de jacht op woerden. Anderen beweren dat het ook voorkomt bij andere eendensoorten die nooit met mensen in aanraking komen en zeker geen brood eten. Het betreft bijna altijd ongepaarde wijfjes die worden besprongen door ongepaarde woerden. In deze tijd gaan veel wijfjes broeden en verbreken de paarband met hun partner, waarmee ze de hele winter is opgetrokken en die haar vermoedelijk ook beschermd heeft tegen dit soort praktijken. Over het waarom van dit gedrag bestaat bij mijn weten geen duidelijkheid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

canoorlander

Je ziet het inderdaad ook bij Smienten, Krakeenden en Slobeenden.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

HPM

Dat het alleen voorkomt bij (teveel) gevoerde eenden lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb het in ieder geval ook gezien bij eenden waarvan het me niet waarschijnlijk leek dat ze ooit brood hadden gezien.
Wijfjes worden ook lastig gevallen terwijl ze nog kleine jongen hebben.

Denk ook aan de homofiele necrofiele eend van Kees Moeliker.
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 12:39:19 PM
Rien Poortvliet (voortreffelijk natuurschilder en gedreven plezierjager) schreef dat dit gedrag het gevolg is van te veel bijvoeren door mensen en het best bestreden kon worden door de jacht op woerden. Anderen beweren dat het ook voorkomt bij andere eendensoorten die nooit met mensen in aanraking komen en zeker geen brood eten. Het betreft bijna altijd ongepaarde wijfjes die worden besprongen door ongepaarde woerden. In deze tijd gaan veel wijfjes broeden en verbreken de paarband met hun partner, waarmee ze de hele winter is opgetrokken en die haar vermoedelijk ook beschermd heeft tegen dit soort praktijken. Over het waarom van dit gedrag bestaat bij mijn weten geen duidelijkheid.

Nooit gedacht dat dit een gevolg van bijvoeren zou kunnen zijn....   ....in dit (via google) artikeltje spreekt men dat dit gedrag word veroorzaakt door "verveling"  https://www.metronieuws.nl/nieuws/extra/2016/04/eendjes-voeren-veroorzaakt-eendenverkrachtingen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Ik heb niet voor niets de bron van het bijvoeren verhaal erbij vermeld. Jagers zijn zelden, en in dit geval zeker geen, betrouwbare bronnen. Het is dan ook een quatsch verhaal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hans parlevliet

Onlangs een soortgelijk tafereel waargenomen maar óók paartjes eenden die door niets en niemand een strobreed in de weg werden gelegd..heel opmerkelijk.
mvg
Hans