Dolomedes Wold Aa...maar welke?

Gestart door Ton van Haaren, april 24, 2018, 10:51:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155312334
onzeker Gerande Oeverspin - Dolomedes fimbriatus gezien op 2018-04-23 Meppel (gemeente)
Foto's:


Toelichting:
nu nog levend in mijn lab.
maatstreepje op foto klopt niet !
bij voorbaat dank Ton van Haaren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

johanb.

quote uit de soortinformatie;
CiteerOmdat beide soorten in Nederland in verschillende biotopen voorkomen accepteren we dat voor Nederlandse waarnemingen als tweedekeuskenmerk:    D. fimbriatus leeft bij heidevennen, D. plantarius komt voor in laagveenmoerassen. In laagveengebied is tot nu toe alleen D. plantarius met zekerheid vastgesteld, hierbuiten vooralsnog alleen D. fimbriatus.
Wie over een binoc beschikt wordt verzocht wel een exemplaar te verzamelen voor een zekere determinatie, en dat bij het invoeren onder de details te vermelden, liefst met foto's van het genitaal. Als de kraamwebben verlaten zijn kan één (1) wijfje zonder schade aan de populatie worden meegenomen.
Groet,
      Johan

Ton van Haaren

nu met detailfoto's
Weet niet waar ik naar moet kijken.
iemand een suggestie, of zijn er nog meer foto's nodig
https://waarneming.nl/waarneming/view/155312334
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

johanb.

Ik kan er ook weinig van maken, lijkt een prop in de epigyne te zitten waardoor er van de epigyne zelf weinig te zien is...
Groet,
      Johan

jvogels

epigyne even schoonmaken en nog een foto uploaden, dan kan er wel een zekere fimbriatus/plantarius van gemaakt worden

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

johanb.

Zeker, is goed gelukt...
Nu duidelijk Grote Oeverspin - Dolomedes plantarius (volwassen vrouwtje)
Groet,
      Johan

Ton van Haaren

Veel dank. Heb de soortnaam gewijzigd
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-