Hoofdmenu

Veenpluis toch?

Gestart door maartenimmerzeel, april 24, 2018, 09:15:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Ik heb nog niet eerder veenpluis gezien voor het pluis-stadium, waardoor ik het niet herkende. Maar dit is Veenpluis toch?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155308614
Veenpluis - Eriophorum angustifolium gezien op 2018-04-23 [obscured]
Foto's:

Groet Maarten Immerzeel

Rien Ondersteijn

Waarom wordt deze nou vervaagd ...?  [is heus niet zeldzaam]
En waarom doen veel mensen dat ...? omdat ze de vondst voor zichzelf willen houden ? ? zodat niemand anders er iets van zou kunnen opsteken..?

Deze lijkt me overigens Veenpluis [hoewel de bladbreedte moeilijk te zien is en ook van belang kan zijn].
Groene groe[n]tjes.Rien.

maartenimmerzeel

Dank voor je reactie Rien.

Het vervagen of onder embargo zetten zijn veel redenen voor te verzinnen. Bijvoorbeeld dat mensen niet willen dat iedereen kan zien waar ze uithangen, bijvoorbeeld omdat je ziek thuis zit of omdat een opdrachtgever, terreineigenaar dat niet wil ;)
Groet Maarten Immerzeel

Rien Ondersteijn

Dat laatste vind ik acceptabel ,zolang als t maar niet is omdat men niet wil 'delen' .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 24, 2018, 18:36:55 PMDat laatste vind ik acceptabel ,zolang als t maar niet is omdat men niet wil 'delen'.

In dit soort gevallen is het 'handig' om reeds bij de vraag te vermelden dat een exacte locatie niet vermeld kan worden omdat er eerst met een opdrachtgever overlegd moet worden...
Met vriendelijke groet, Rob

maartenimmerzeel

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 24, 2018, 18:36:55 PM
Dat laatste vind ik acceptabel ,zolang als t maar niet is omdat men niet wil 'delen' .

Ik deel graag. Maar ik vind dat iedereen dat zelf moet weten. Als mensen niet willen delen, zijn ze daar vrij in wat mij betreft, ook al vind ik het jammer.
Groet Maarten Immerzeel

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 24, 2018, 18:36:55 PMDat laatste vind ik acceptabel ,zolang als t maar niet is omdat men niet wil 'delen'.

Citaat van: maartenimmerzeel op april 24, 2018, 19:03:07 PMIk deel graag. Maar ik vind dat iedereen dat zelf moet weten. Als mensen niet willen delen, zijn ze daar vrij in wat mij betreft, ook al vind ik het jammer.

NIET mee eens.  :wacko:

Niet delen wat mij betreft alleen als er daarvoor een duidelijke reden is...
Met vriendelijke groet, Rob

maartenimmerzeel

Tja, wat voor de een duidelijk is...

...maar goed, Veenpluis dus...

:angel:
Groet Maarten Immerzeel

HPM

Citaat van: maartenimmerzeel op april 24, 2018, 19:03:07 PM
Citaat van: Rien Ondersteyn op april 24, 2018, 18:36:55 PM

Ik deel graag. Maar ik vind dat iedereen dat zelf moet weten. Als mensen niet willen delen, zijn ze daar vrij in wat mij betreft, ook al vind ik het jammer.

Waarneming gaat juist om delen, dus verbergen doe je alleen als het nodig is.
Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Helemaal mee eens.
Alleen al vanuit educatief oogpunt is dat broodnodig.
Én ook vind ik t asociaal om dingen voor jezelf te houden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Ik ben het hier niet eens met Rien en Rob. Waarnemers hebben de vrijheid om waarnemingen te verbergen, dat is hun keuze en daar dien je respect voor te hebben, wat de reden dan ook mag zijn. Ik kies er zelf ook zeer geregeld voor om waarnemingen onder embargo en/of km-hok vervaging te zetten.

In sommige gevallen doe ik dit omdat de opdrachtgever dit liever niet heeft. Het kan er namelijk voor zorgen dat mensen de soort willen zien en van de paden af gaan, waardoor zij schade kunnen aanbrengen aan gevoelige systemen of aan de soorten in die systemen.

Op andere momenten kies ik er voor om iets te verbergen, omdat het slechts enkele exemplaren van een bijzondere soort zijn die ik wil opvolgen, zonder het risico te lopen dat iemand de plant verzamelt voor collectie of voor eigen tuin.

Nog een andere reden is wanneer ik de waarneming in eigen tuin doe. Niemand hoeft te weten waar ik woon. Ik heb ook wel eens een waarneming gedaan bij mijn familie in de tuin en de volgende dag was er iemand hun tuin in gelopen om mijn waarneming te twitchen.

Weer een andere reden is dat ik soms ook wel genoeg krijg van soortenjagers. Ik doe potverdorie hard mijn best om bijzondere en nieuwe soorten te ontdekken in Nederland en de volgende week is de waarneming al weer door 10 man bezocht en geen van die 10 man heeft de moeite genomen om daadwerkelijk de diagnostische kenmerken te bekijken en te fotograferen. Dat frustreert enorm en is voor mij af en toe reden om de locatie van dergelijke waarnemingen niet prijs te geven.

Kortom, genoeg redenen die m.i. allemaal terechte redenen zijn. De mogelijkheid om waarnemingen te verbergen bestaat, dus mag je er uiteraard gebruik van maken.  :duim:

migratorius

Om nog maar te zwijgen van de plukkers, uitgravers, vertrappers, verstoorders etc.

Lekker vervagen hoor! Doe ik ook regelmatig. Ik vind de redenen altijd volkomen terecht. Ik deel heus genoeg.

JanHein

Rien Ondersteijn

Prima redenen kunnen dat zijn Niels.Zeker als men in de tuin van je familie verschijnt-in zo'n geval kies ik er voor om hem op een andere naburige plek te zetten.[iets wat moeilijker is met Obsmap....]Als mensen dan écht interesse hebben kunnen ze persoonlijk contact opnemen met mij.
Maar waar t mij om gaat : dat sommige mensen de openheid missen om hun waarneming [waar ze trots op mogen zijn] niet willen delen met anderen die hiervan kunnen leren ! Er zijn zoveel waarnemers die steeds willen bijleren-dat merk je maar ál te vaak bij correspondentie erover.
En méer nog  : de vaak leerzame maar soms ook voor hen confronterende correspondentie[de bekende envelopjes...!] ook gewoon verwijderen ! Struisvogel gedrag zou ik t willen noemen-sorry.
Groene groe[n]tjes.Rien.