witte- of rouwkwikstaart (Helgoland)

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, april 20, 2018, 15:25:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/155049565
Witte Kwikstaart onbekend - Motacilla alba alba / yarrellii gezien op 2018-04-15 BRD - Helgoland - Bungalowdorf
Foto's:


Toelichting:
We zitten op Helgoland; dus een rouwkwikstaart is onwaarschijnlijk. Maar hij lijkt er wel erg op
bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Jacob Molenaar

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op april 20, 2018, 15:25:16 PM
...
We zitten op Helgoland; dus een rouwkwikstaart is onwaarschijnlijk.
Rouwkwik wordt gewoon gemeld op observation, dus onmogelijk is het zeker niet.
Op de foto zijn de belangrijkste kenmerken alleen net niet lekker te zien (rug, stuit), dus als de de enige foto is wordt het niet meer dan 'waarschijnlijke' rouwkwik.
Heb je nog foto's waar de stuit en/of rug beter te zien zijn?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Ik was net een verzoek aan het typen voor foto's waarop de stuit is te zien..  B) Immers is dit geen overtuigende Rouw of Witte en dan kan de stuitkleur eventueel de doorslag geven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bep van Pelt-Verkuil

#3
Helaas allemaal vanaf profiel; helpt deze nog?
Heb er toch nog eentje

frankneijts

Helaas is ook op deze foto's de stuit niet te zien. Wel kun je op je 2e foto (ik vermoedde dat al bij foto 1 overigens) 3 stadia (2 ruigrenzen) in de grote dekveren zien en dat wijst op een onvolwassen (2e kj) vogel, eventueel wordt dat ondersteund door de bruinige = oude handpennen. Ik leid uit de houding vd vogel op de 1e foto af dat hij zat te zingen en dat het dus een mannetje betreft (?). Mocht dat kloppen dan lijkt me een Rouwkwikstaart niet voor de hand te liggen omdat ik zou denken dat 2e kj mannen veel meer zwart op de rug hebben en meer anthracietkleurige flanken. Misschien een hybride?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bep van Pelt-Verkuil

#5
Hij zat inderdaad te zingen; zijn er zoveel varianten? We zagen ze op meer plekken. Ook foeragerend tussen het bruinwier bij eb. Ik heb daar ook naar 'ruggen' gekeken. Helaas voor een fotograaf niet zo'n interessant aanzicht. Als ik het had bedacht.... maar wijsheid komt ook vaak pas achteraf. Bij die in het bruinwier had er eentje een met de foto niet te determineren ring (jammer).
Ik heb er nog eentje; daar kun je wel de bruine vleugelveren erg mooi zien.
Groet Bep

frankneijts

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op april 20, 2018, 16:45:41 PM
Hij zat inderdaad te zingen; zijn er zoveel varianten? We zagen ze op meer plekken. Ook foeragerend tussen het bruinwier bij eb. Ik heb daar ook naar 'ruggen' gekeken. Helaas voor een fotograaf niet zo'n interessant aanzicht. Als ik het had bedacht.... maar wijsheid komt ook vaak pas achteraf. Bij die in het bruinwier had er eentje een met de foto niet te determineren ring (jammer).
Ik heb er nog eentje; daar kun je wel de bruine vleugelveren erg mooi zien.
Groet Bep
Inderdaad en ook weer 3 generaties grote dekveren. Heb je toevallig van die vogel niet mer foto's, van de rugzijde liefst?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'