Populierenvoorjaarsuil?

Gestart door Daniël_Muilwijk, april 18, 2018, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daniël_Muilwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/154903978
onzeker Populierenvoorjaarsuil - Orthosia populeti gezien op 2018-04-13 Soesterberg
Foto's:


Toelichting:
Ik heb nog geen ervaring met deze soort; vanwege de zeldzaamheid maar op onzeker gezet.
bij voorbaat dank Daniël Muilwijk
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Martin Scheper

variabele voorjaarsuil - Orthosia incerta
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Daniël_Muilwijk

Dank je. Kan je me ook vertellen waar je dat aan ziet, en vooral waarom dit geen Populierenvoorjaarsuil is? Op die manier hoop ik volgende keer het onderscheid zelf te kunnen maken. Voor de duidelijkheid, ik heb inmiddels aardig wat Variabele Voorjaarsuilen gezien, maar ik had de indruk dat dit exemplaar afweek van de andere Variabele Voorjaarsuilen.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

cranefly

Hoi Daniël,
Ik geef alvast een voorzetje, hopelijk vindt Martin dat niet erg :) Ik wacht op dit moment ook in spanning op de goedkeuring van een Populierenvoorjaarsuil, en vind deze soort behoorlijk lastig, vooral het verschil met sommige Tweestreepvoorjaarsuilen.
Variabele Voorjaarsuilen zijn, vind ik, vaak goed te herkennen aan de vele horizontale streepjes op de voorvleugels, die het exemplaar op jouw foto ook heeft. Volgens mij hebben Populierenvoorjaarsuilen die streepjes nooit.
O.populeti heeft daarnaast -zo is mijn beperkte praktijkervaring (3 stuks) met deze soort- duidelijk een heel andere vleugel-textuur dan overige Orthosia-soorten: wanneer je bij populeti schuin over de vleugel kijkt, oogt deze meestal heel 'smooth'/glad en zijdeachtig, heel anders dan de ruwere Variabele/Tweestreep. Hopelijk heb je hier wat aan.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Daniël_Muilwijk