Populierenvoorjaarsuil?

Gestart door Daniël_Muilwijk, april 18, 2018, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daniël_Muilwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/154903978
onzeker Populierenvoorjaarsuil - Orthosia populeti gezien op 2018-04-13 Soesterberg
Foto's:


Toelichting:
Ik heb nog geen ervaring met deze soort; vanwege de zeldzaamheid maar op onzeker gezet.
bij voorbaat dank Daniël Muilwijk
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Martin Scheper

variabele voorjaarsuil - Orthosia incerta
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Daniël_Muilwijk

Dank je. Kan je me ook vertellen waar je dat aan ziet, en vooral waarom dit geen Populierenvoorjaarsuil is? Op die manier hoop ik volgende keer het onderscheid zelf te kunnen maken. Voor de duidelijkheid, ik heb inmiddels aardig wat Variabele Voorjaarsuilen gezien, maar ik had de indruk dat dit exemplaar afweek van de andere Variabele Voorjaarsuilen.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

cranefly

Hoi Daniël,
Ik geef alvast een voorzetje, hopelijk vindt Martin dat niet erg :) Ik wacht op dit moment ook in spanning op de goedkeuring van een Populierenvoorjaarsuil, en vind deze soort behoorlijk lastig, vooral het verschil met sommige Tweestreepvoorjaarsuilen.
Variabele Voorjaarsuilen zijn, vind ik, vaak goed te herkennen aan de vele horizontale streepjes op de voorvleugels, die het exemplaar op jouw foto ook heeft. Volgens mij hebben Populierenvoorjaarsuilen die streepjes nooit.
O.populeti heeft daarnaast -zo is mijn beperkte praktijkervaring (3 stuks) met deze soort- duidelijk een heel andere vleugel-textuur dan overige Orthosia-soorten: wanneer je bij populeti schuin over de vleugel kijkt, oogt deze meestal heel 'smooth'/glad en zijdeachtig, heel anders dan de ruwere Variabele/Tweestreep. Hopelijk heb je hier wat aan.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Daniël_Muilwijk

Dat van die horizontale streepjes kan je wel eens gelijk in hebben, heel herkenbaar bij Variabele Voorjaarsuilen. Nog herkenbaarder vind ik echter de donkere boog die over het midden van de vleugels loopt (welke bij donkere exemplaren soms niet zichtbaar is), maar deze baan ontbrak bij dit exemplaar. Voeg daar aan toe de geheel zwarte niervlek en ik raakte er van in de war. Maar ik zie nu wel dat het geen Populierenvoorjaarsuil is. Maar ligt het aan mij, of wijkt dit exemplaar wel af van de meeste Variabele Voorjaarsuilen?

Dat van die vleugeltextuur zal ik eens beter moeten bekijken. De volgende keer dat ik Voorjaarsuilen vang ga ik daar extra op letten.

Trouwens, ik heb goede hoop voor de goedkeuring van jouw Populierenvoorjaarsuil. Voldoet naar mijn idee aan alle kenmerken.

Bedankt! (mocht iemand nog meer tips hebben, geef ze vooral)
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

cranefly

Citaat van: daniel_muilwijk op april 18, 2018, 23:00:50 PM
Maar ligt het aan mij, of wijkt dit exemplaar wel af van de meeste Variabele Voorjaarsuilen?

Het is idd. niet de meest voorkomende variant... Maar ja, hij heet niet voor niets 'Variabel' natuurlijk, dus er is veel mogelijk.
Altijd handig om in zulke gevallen op het Lepiforum te kijken vind ik, daar staan onder elke soort veel gangbare varianten duidelijk onder elkaar, zonder dat je meteen verdrinkt in enorm veel foto's.
Zie http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Orthosia_Incerta. (jouw exemplaar lijkt op foto's 8 en -vooral- 17; er staan ook een paar exemplaren tussen met vrijwel geheel zwarte niervlek.).

En bedankt voor het bekijken van mijn (waarschijnlijke) populeti :)

Groeten,
Reindert

Daniël_Muilwijk

Dank, die site blijkt inderdaad erg handig. Bij twijfelgevallen ga ik de volgende keer eerst daar kijken.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Martin Scheper

Citaat van: cranefly op april 18, 2018, 22:39:01 PM
Variabele Voorjaarsuilen zijn, vind ik, vaak goed te herkennen aan de vele horizontale streepjes op de voorvleugels

Zo is dat Reindert, waardoor de vlinder een wat gevlekt/gemarmerd uiterlijk heeft.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!