Hoofdmenu

Grote Textorwever

Gestart door Ringneck, december 26, 2005, 16:11:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Vogel gezien in de Dominikaanse Republiek, Grote Textorwever ?

Ik weet dat ze daar gintroduceerd zijn. Alleen vondt ik het vreemd dat ik geen mannetjes heb gezien tussen de ruim 30 exapelaren die ik waargenomen heb. Is de vogel in de foto een vrouwtje Grote Textorwever en is er een verklaring voor waarom ik geen mannelijke exampelaar heb gezien?

http://www.waarneming.nl/foto_bl_overzicht.php?wrn_id=15880


Alvast bedankt,

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

redmar_woudstra

groet,
Redmar

JohanvantBosch

Verklaring...
Ik ben niet zo thuis in de wevers en ook niet in de Dominicaanse Republiek, maar het zou natuurlijk kunnen dat je net in de periode was waarin de vogels in winterkleed zijn of in de ruiperiode of iets dergelijks... Volgens mij hebben de mannetjes dan hetzelfde kleed als de vrouwtjes. Ik neem aan dat daarover in een goede veldgids wel iets vermeld staat.
Groeten,
Johan

redmar_woudstra

normaal gesproken komen er geen wevers voor op de Dominicaanse republiek, wevers zitten vooral in Afrika en in mindere mate in Aziƫ.
Jammer dat ik mijn veldgids niet bij de hand heb, maar via google:
http://www.birding.se/birds/foto/resor/gam...age-weaver1.jpg

ik ben echter ietsje te voorbarig geweest ben ik bang, aangezien de Village Weaver (grote textor) op de foto's allemaal rode irissen hebben. Misschien is het een juveniel ofzo, maar ik kan helaas mijn gids niet raadplegen.
Zulke types wever zijn verrekte lastig, zijn er misschien nog andere wevers uitgezet in de Dominicaanse Republiek?

gr. Redmar

groet,
Redmar

Ringneck

De vogels die ik gezien heb hadden inderdaad rode irissen wat ik erg opvallend vond. Verder weet ik dat de Grote Textorwever een Afrikaanse vogel is. Volgens de veldgids "Birds of the West Indies" is de Village Weaver een algemene vogel soort is die geintroduseerd is in de Dominikaanse Republiek net als de Parelhoen en Huismus.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage