beharing bij libellen

Gestart door Hathor, januari 21, 2008, 11:51:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hathor

CiteerHier is wat ik zelf mn mooiste foto vind (maar nu ik hem weer zie, denk ik dat ik hem toch opnieuw moet croppen, hij zit nu wel erg krap - komt wel  B) ).



Die haartjes helmaal in scherpte mooi zeg.  :o wauw
Soms zijn mensen verbaasd dat libellen haren hebben.
Dienen die om snelheid te meten? of  is het bescherming tegen regen of iets anders?
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Weia

CiteerDienen die om snelheid te meten? of  is het bescherming tegen regen of iets anders?
Ik zou het niet weten. Wat me op deze prachtplaat opvalt is dat de haartjes holtes opvullen, en dat de haartjes met voor- en achterlijf samen een mooie stroomlijnvorm maken. Maar is dat oorzaak of gevolg???
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Wellicht hetzelfde doel als haaiehuidzwempakken (of hoe die dingen ook heten)? Oftewel ter vermindering van de luchtweerstand?
Ik heb er Corbet 2004 nog even op na geslagen maar kon niets vinden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerWellicht hetzelfde doel als haaiehuidzwempakken (of hoe die dingen ook heten)? Oftewel ter vermindering van de luchtweerstand?
Zoiets bedoelde ik. Dat zit trouwens ook in de vleugels. Die zijn niet vlak en dat is enerzijds om de zaak steviger te maken, maar die structuur leidt ook tot een zodanige luchtstroming om de vleugel heen dat er lift, zoals bij een vogelvleugel, ontstaat. Dus je ziet een plat ding, maar voor de luchtstroming is het een dik ding, zoals bij vogels. Ingenieus!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Kan het niet gewoon het vasthouden van de warmte zijn? Die heidelibellen vliegen nog best laat in het seizoen, en ik kan me voorstellen dat ze, als ze het eenmaal warm hebben, zullen ze die warmte graag vasthouden. En het lijkt me dat het teveel ten koste van hun vliegsnelheid zal gaan om een volledige vacht te hebben, dus vandaar alleen in die holtes...

(Ik bedenk ook maar wat hoor, heb geen bewijs voor deze theorie...)

Groetjes, Arjen

Goyatlah

Denk ik niet, en wel om 2 redenen,

ten eerste is de bruinrode van oorsprong een mediterrane soort,
ten tweede heeft de Viervlek ook aardig wat beharing en dat is toch mn een voor/hoog-zomer soort.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

CiteerDenk ik niet, en wel om 2 redenen,

ten eerste is de bruinrode van oorsprong een mediterrane soort,
ten tweede heeft de Viervlek ook aardig wat beharing en dat is toch mn een voor/hoog-zomer soort.
Daar heb je een punt, theorie de prullenbak in :)

frankneijts

Zou het bij die vroege soorten wel iets met temperatuurregeling te maken hebben? Mij viel op dat bijv. Noordse witsnuiten soms een opvallend bontjasje hebben en andere veel kaler lijken. Verschil in leeftijd (verstreken tijd na uitsluipen)?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

#8
Ik denk ook dat het is om warmte vast te houden.
Denk aan Brachytron als voorjaarssoort.
Theo

theomuusse

En weer een behaarde voorjaarssoort...
Theo

vuurvlinder

Nou heb ik er geen verstand van, maar ik denk eerlijk gezegd ook dat die beharing met warmte isolatie te maken zou kunnen hebben. De Bruinrode is misschien van oorsprong een Mediterrane soort, maar passen soorten zich na verloop van tijd niet aan, aan hun leefomgeving?  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

#11
Hmm, toch die theorie nog maar even uit de prullenbak halen :-)

Zijn er trouwens ook vroege juffers? Ik geloof niet dat er namelijk behaarde juffers zijn..

JohanvantBosch

#12
Ik weet het niet hoor, met die voorjaarssoorten.... Bijgaande is ook flink behaard en niet bepaald een voorjaarssoort. Ik ga voor de aerodynamica optie.



(ff geleend uit de database)

JohanvantBosch

Ik zit ook nog te denken.... als het om warmte isolatie zou gaan, zou het toch veel logischer zijn om haren op het achterlijf te hebben....daar heb je een veel groter oppervlak in vergelijking tot de inhoud, dus waarschijnlijk veel meer risico op afkoeling...

ArjenDrost †

Maar het deel wat het het warmst krijgt zal het borststuk zijn (door de vliegspiere). Verder weet ik ook niet zoveel van de anatomie van libellen, maar ik verwacht dat de belangrijkste organen ook in dat borststuk zitten. En daarom zal dat ook het belangrijkste zijn om warm te houden.

JohanvantBosch

CiteerMaar het deel wat het het warmst krijgt zal het borststuk zijn (door de vliegspiere). Verder weet ik ook niet zoveel van de anatomie van libellen, maar ik verwacht dat de belangrijkste organen ook in dat borststuk zitten. En daarom zal dat ook het belangrijkste zijn om warm te houden.
Dat was de andere kant van de zaak, waarover ik nog aan het denken was....

JohanvantBosch

#16
CiteerHmm, toch die theorie nog maar even uit de prullenbak halen :-)

Zijn er trouwens ook vroege juffers? Ik geloof niet dat er namelijk behaarde juffers zijn..
Ook juffers zijn behaard.
Waarschijnlijk niet de beste foto, maar heb geen zin om heel lang in de database te pluizen. Ff vuurjuffer genomen omdat het een vroege is, maar is maar een vb. Ook op alle foto's van juffers eerder in dit topic (bruine winter, tengere gras en kanaal), is de beharing zichtbaar.

ArjenDrost †

ok, heb je weer gelijk in. Maar als er dus ook vroege juffers bestaan (ik heb nog maar 1x echt actief in het voorjaar naar libellen gekeken), dan maakt dat dus niet uit.

:rolleyes:  :unsure: over vroege juffers gesproken, zouden winterjuffers ook juffers zijn   :whistle:  Gelukkig hebben die dan ook weer een beetje een vachtje, al is het niet heel veel.

Theo Bakker

Ook gewone en zuidelijke bronlibellen in Zuid Frankrijk zijn behaard.

Theo

Theo Bakker


theomuusse

De vuurjuffer zou erg behaard moeten zijn, wil de theo-rie stand houden.
Het zullen vooral de koude nachten in het voor en najaar zijn waar soorten zich tegen moeten wapenen.
Als je naar de borststukken in detail kijkt zijn ze eigenlijk allemaal behaard.
En zijn winterjuffers dan super behaard?

Wat betreft de anatomie; de belangrijkste organen zitten in de borst en op de kop.
Het achterlijf is zelfs leeg te noemen, met vooral het geslachtsorgaan als wapenfeit.
Maar die hangt er bij mij ook maar wat bij...

Theo

Traveller

CiteerHet achterlijf is zelfs leeg te noemen, met vooral het geslachtsorgaan als wapenfeit.

Waarom zijn deze dan wel van top tot teen behaard?




Ligt het niet aan de familie, de ene mens is ook meer behaard dan de andere? Of is dit heel simpel gedacht?


Groeten Jordi
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

vuurvlinder

CiteerMaar het deel wat het het warmst krijgt zal het borststuk zijn (door de vliegspiere). Verder weet ik ook niet zoveel van de anatomie van libellen, maar ik verwacht dat de belangrijkste organen ook in dat borststuk zitten. En daarom zal dat ook het belangrijkste zijn om warm te houden.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Als het achterlijf behaard zou zijn, zou dat ten koste gaan van de stroomlijn en vliegsnelheid. Bij de vrouwtjes zou een behaard achterlijf niet handig zijn bij de ei-afzet. Ik roep ook maar wat. :)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

theomuusse

Citeer
CiteerHet achterlijf is zelfs leeg te noemen, met vooral het geslachtsorgaan als wapenfeit.
Maar die hangt er bij mij ook maar wat bij...

Theo
Wil je erover praten....?  :P
Ik bedoelde leeg van binnen, niet kaal.
Theo

Dr Johan, het gaat wel weer nu.

Theo

jack_windig

Haren kunnen heel goed ter isolatie dienen. Bij vlinders is hier wel onderzoek gedaan, harige dieren houden warmte langer vast. Bij libellen kan ik geen wetenschappelijke literatuur vinden die naar beharing in relatie tot opwarming of warmteverlies heeft gekeken, wat niet wil zeggen dat het niet belangrijk is. Wel is onderzoek gedaan naar gedrag: soorten die op takjes e.d. gaan zitten houden hun lijf zo dat ze maximaal opwarmen. Ook naar kleur: donkere gedeelten warmen sneller op, blauwe gedeelten bij Aeshna's bijv. reflecteren warmte en blijven koeler. Misschien dat daarom vrouwtjes vaker zo donker zijn, zodat de eitjes in het achterlijf (bij vrouwtjes is dat niet leeg) zich beter ontwikkelen. Vliegen heeft ook invloed, hoe meer gevlogen wordt hoe warmer ze worden. Overigens kan oververhitting ook een probleem zijn, met name bij tropische soorten.

Hathor

#25
Om kort te gaan ik heb wat stof/ haren  ;)  doen opwaaien. Het is nog niet duidelijk waar het echt voor is.
Opwarming lijkt toch niet de hoofdmoot (of heb ik nu de discussie niet goed gelezen) iig niet bewezen en niet duidelijk qua weer-/ seizoenstype.
Zou het misschien dan kunnen dienen om temperatuur constanter te houden... net als onze 'vacht' die op gaat staan als we het koud hebben en neergaat als het niet nodig is????

En wellicht is stroomlijning voor de vlucht (stabiliteit?) toch meer voor de hand liggend.

Vlinders hebben ook beharing .. komt dat dichtbij de libellen en in hoeverre is de functie daarvan bekend. Beharing van bijen en hommels...? Of enig ander insect dat dichtbij de libel staat.


:duim: Overigens wat een prachtige foto's worden er tussen door geplaatst. Die witte snuit van Franck (met een compactcamera...)...ahum.. witsnuitlibel foto van Frank dus... :whistle:
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Goyatlah

Hommels en mn nachtvlinders hebben iha veel dichtere beharing. Nachtvlinders hebben natuurlijk sowieso vaak de mogelijkheid niet om in de zon op te warmen, en hommels (mn. de koninginnen) hebben vroeg in het voorjaar al heel veel te doen: nest maken, kindertjes krijgen en grootbrengen. Kan me daar dus wel goed wat bij voorstellen. Daarnaast is aerodynamica bij deze dieren iha minder van belang: ze hoeven geen prooien te vangen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

In 'Die Libellen Baden-Württembergs' (Band 1) vond ik tot dusverre maar een kort stukje hierover:
"Von thermoregulatorischer Bedeuting (v.a. bei Wind?) ist möglicherweise auch die Körperbehaarung. Sie ist bei des im Frühjahr vliegenden Brachytron und der in den Hochlagen der Gebirgen vorkommende Aeshna caerulea auffällig stark entwickelt."
Maar de auteurs noemen nog veel meer 'thermoregulatorische' (wat kan Duits-Latijn toch mooi zijn....) eigenschappen van libellen.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Die aerodynamica was maar een slag van mij omdat die foto van Dolf zo'n mooie omhullende liet zien. Andere foto's tonen meer haar op de hele onderzijde, dus daar gaat het idee...
Temperatuurregulering ligt natuurlijk voor de hand, maar zal vast complex zijn. Misschien speelt ook mee dat op plaatsen waar haren ziet eventuele dauw van het lijf weggehouden wordt?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Imperator

CiteerDie aerodynamica was maar een slag van mij omdat die foto van Dolf zo'n mooie omhullende liet zien. Andere foto's tonen meer haar op de hele onderzijde, dus daar gaat het idee...
Temperatuurregulering ligt natuurlijk voor de hand, maar zal vast complex zijn. Misschien speelt ook mee dat op plaatsen waar haren ziet eventuele dauw van het lijf weggehouden wordt?
Het lijkt mij dat de haren juist isoleren omdat ze mogelijk een laagje lucht vasthouden. En dat isoleert, dat is warm als het koud is en geeft verkoeling als het warm is.

Vogels gaan "dikzitten"om warmer te blijven.  
vriendelijke groet,

Trees