Piksporen spechtachtige Texel?

Gestart door Merel, april 16, 2018, 18:17:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten wat voor spoor dit is. Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/150613357
Grote Bonte Specht - Dendrocopos major gezien op 2018-04-07 Texel - Staatsbossen - De Tureluur
Foto's:






Ik dacht eerst aan keversporen, maar mogelijk is dit iets heel anders. Ik kreeg de suggestie dat het om oude piksporen zou gaan die gemaakt zijn door een spechtachtige om sap uit de boom te kunnen drinken in het voorjaar.
Iemand daar ooit van gehoord en kan men bevestigen danwel ontkrachten dat het dergelijke sporen betreffen?

Alvast bedankt voor je reactie!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

mgieskens

Wel eens van gehoord en zelfs wel eens gezien in natuurdocumentaires.
Maar of dit dat ook is, durf ik je niet te zeggen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Die natuurdocumentaire was misschien The life of birds van onze vriend David Attenborough? Daarin wordt inderdaad een specht opgevoerd die op deze manier boomschors bewerkt om het sap eruit te kunnen drinken. Maar dat is een sapsucker, een familie van Amerikaanse spechten. Europese spechten doen zoiets voor zover ik weet niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#3
Ik heb enkele jaren geleden in ons land eens stukken schors gevonden met ook dergelijke rijen gaten er in. Ook toen was onduidelijk welk dier dat had veroorzaakt. Ik meen me te herinneren dat er vooral aan een of ander insect werd gedacht.

Dus wellicht de moeite om ook op dat forum eens te proberen.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Had deze waarneming eerst onder Kevers staan, maar na enkele dagen nog geen reactie. Dus vandaag even op Facebook in de Diersporengroep gezet, waar de kevers werden afgeserverrd en specht of boomklever werd gemoemd. Dus ik weer terug hier, maar nu op het vogelforum.. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

mgieskens

Citaat van: Oenanthe op april 16, 2018, 18:58:07 PM
Die natuurdocumentaire was misschien The life of birds van onze vriend David Attenborough? Daarin wordt inderdaad een specht opgevoerd die op deze manier boomschors bewerkt om het sap eruit te kunnen drinken. Maar dat is een sapsucker, een familie van Amerikaanse spechten. Europese spechten doen zoiets voor zover ik weet niet.
Bedankt Maarten voor de toelichting. Dat zal hem inderdaad geweest zijn. Ik kijk graag documentaires van Sir David Attenborough  :blink:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Merel

Annemarie van Diepenbeek bevestigt dat het sporen van een Grote bonte specht zijn. Dus ik heb de waarneming met die aanvullende informatie op zeker gezet.
Dank voor jullie reacties!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Als ik jou was zou ik daar bewijs voor gaan zoeken.
Herman van der Meer

BJHM Possen

Citaat van: HPM op april 18, 2018, 11:31:58 AM
Als ik jou was zou ik daar bewijs voor gaan zoeken.

Dat misschien niet, maar voor wat het waard is: ik heb het een Drieteenspecht zien doen bij een ruwe berk, dit soort gaatjes. En sapsucker of niet, dat sap ging er in. Maar goed n=1 is geen bewijs. De kans dat dit een specht is geweest, is echter niet 0. De kans dat het iets anders is, ook niet natuurlijk.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman


Merel

Vet die foto's in dat eerste artikel! Goed gevonden Lützen, bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer