Gladiool?? uit Kreta

Gestart door corzonneveld, april 12, 2018, 23:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/150786060
Lissenfamilie - Iridaceae spec. gezien op 2018-04-04 Greece - Rethimno
Foto's:




Bladstand doet me denken aan gladiool, maar is het dat ook? Iets ontsnapts misschien?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Ans Gorter

#1
Je foto's lijken sprekend op de Tulipa saxatilis uit de gids van Jahn en Schönfelder (1995).

Rien Ondersteijn

Wat kan een tulp soms toch mooi zijn ..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#3
Ja, tulpen zijn mooi (als je er van houdt), maar dit zijn volgens mij geen tulpen. Ik heb Tulipa saxatilis vorig jaar in duizenden gezien, zie https://www.corzonneveld.nl/selected/2017/Kreta/Omalos.php (even helemaal naar onder doorscrollen). Ze hebben 6 meeldraden, mijn bloem heeft er drie. De bladeren zijn ook heel anders; en bovendien was saxatilis al uitgebloeid op mijn locatie terwijl dit de eerste was van een aantal exemplaren, voor de troepen uit bloeiend. Ook de knop is anders, er zit een vlies omheen, wat bij tulpen niet het geval is. Geen tulp dus! Maar wat wel?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Ik meldde eerder dat ik nog een kleine kudde oude koeien had, dit is er een van. Blijft een intrigerende plant, te karakteristiek om onbenoemd te blijven...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Ik dacht aan een Freesia maar ik ben te lui om dat te checken  B)

Rien Ondersteijn

Die heeft toch meer gekielde bladeren, die niet zo vlak zijn als hier ?
Ook de bloembodem lijkt anders.
Groene groe[n]tjes.Rien.

paulhoekstra

Met 3 meeldraden is het hoogstwaarschijnlijk iets uit de familie Iridaceae, maar welk genus het dan is weet ik niet.
groeten,
Paul

corzonneveld

Ik had 'm inderdaad als Iridaceae weggezet. Freesia heb ik aan gedacht, maar ik vind niet zoiets voor Kreta.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Ans Gorter

In de 'Atlas of the Aegean Flora' van Strind wordt één freesia voor Kreta genoemd, nl. F. leichtlinii ssp. alba. met de volgende kenmerken:
'Perennial with an obconical corm clothed with fibrous tunics. Aerial stem 20/40 cm., simple, suberect, with 5 or 6 linear-lanceolate leaves forming a 2-ranked fan. Flowers 2/6, erect and borne + or - horizontally in a secund spike. Corolla 3-4 cm.  slightly zygomorphic; tube narrow and dull yellow below, expanded above and whitish suffused pale purple; segments ovate-oblong, whitish inside with + or 6 pronounced yellow markings. Capsule cartilaginous, verrucose.
Flowers February/May. Abandoned terraces, olive groves, stone walls and rocky slopes between fields. 0/400 m. Native of S. Africa; cultivated and locally naturalized in S. Europe and on the Canary islands.'
Op het kaartje van deze Atlas staat slechts één vindplaats, in NO-Kreta ten O. van Heraklion.
Op de foto's die ik vond hebben niet alle kroonbladen zo'n heldergele vlek maar wel de paarsige buitenkant.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dus hoor graag wat anderen er met deze nieuwe info. van vinden.

e.kneepkens

Bij Greekflora vind ik een afbeelding van een Freesia refracta    https://www.greekflora.gr/el/flowers/3769/Freesia-refracta
De grote foto is helaas onduidelijk maar  de plant op de kleine foto lijkt redelijk op die van jou.
In de gegevenst onder het kaartje van Griekenland staat op de laatste regel: GEOGRAFICA: .....Peloponnesos.....Kreta
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Als ik zo s rondstruin begin ik sterk die Freesia Alba [Leihtinii] te ondersteunen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Volgens Wikipedia zijn F. refracta alba en F. leichtlinii alba en F. alba synoniem: https://en.wikipedia.org/wiki/Freesia_alba (rechtsonder in het kader staan synoniemen).
Wikipedia is natuurlijk een slechte bron, maar omdat het nu even goed uitkomt denk ik dat wikipedia gelijk heeft en dat het allemaal hetzelfde taxon betreft  :angel:.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#15
Wow, even off line en dan terug met een serieuze berichtenlawine  :angel: ontzetten leuk, al die steun in het zoeken! Hartstikke bedankt voor al jullie input!

Freesia lijkt aardig, vooral die van Emmanuel. Maar...hoe zit het met de knoppen? Helpen die dat idee niet naar de knoppen?

edit: wat kan dat bruine vlies eigenlijk zijn? Is dat het "Capsule cartilaginous, verrucose." ?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Datura

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 27, 2018, 21:33:51 PM
Volhens bijv. https://www.actaplantarum.org/galleria_flora/albums_new.php?p1=2&p2=0&p4=-1&p5=0&sf=1&p6=2&p3=F
en   http://www.theplantlist.org/1.1/browse/A/Iridaceae/Freesia/
zijn t toch twee aparte soorten.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de ondersoorten geen synoniem kunnen zijn (als bijvoorbeeld een taxon eerst als ondersoort van de ene soort beschouwd werd, maar later bleek het een ondersoort van een andere soort) POWO beschouwt F. alba & F. refracta alba als synoniem van F. leichtlinii alba (http://powo.science.kew.org/?q=freesia+alba).

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Klopt ook !
Maar ik meen nogal verschillen te zien..
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon


Rien Ondersteijn

Vooral de bloemkleur [veel meer oranjegeel] en ook aan de buitenkant mis ik die paarsige gloed.
Hangt trouwens af, bij wie je kijkt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Bloemkleurverschillen kunnen samenhangen met minimale genetische verschillen, geen solide basis voor het onderscheiden van ondersoorten. (Je moet er niet aan denken dat iemand dat bij onze eigen soort zou voorstellen.)

Maar bij mijn plant zit dat bruine vlies rond de knoppen de gedachte aan een Freesia flink in de weg. Hoe denken jullie daar over?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Dat bruine 'gedoe' kan ik ook absoluut niet plaatsen. Dat hoort ook niet bij Tulipa. Misschien moeten we aan een heel ander geslacht denken, maar welke ?
Had je de indruk dat dit een wilde plant kan zijn, of is er eerder sprake van een verwilderde akker, gezien het strepenpatroon op de vindplaats
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

#22
CiteerHad je de indruk dat dit een wilde plant kan zijn, of is er eerder sprake van een verwilderde akker, gezien het strepenpatroon op de vindplaats

Tja, dat heb ik me ook afgevraagd. Het was inderdaad een akker, maar wat er verbouwd wordt zijn nogal basale granen, heen frivole siergewassen. Je ziet daar in de akkers veel Tulipa doerfleri, maar dat is een archaeophyt, die geen zaad zet, en vermeerdert wordt via de bollen die door omploegen een paar meter verder komen (wat een bestaan). Dus ja, een akker; maar sierbloemen? Behalve deze plant ( in slechts enkele exemplaren) geen spoor van (andere) sierbloemen gezien en de vlakte ligt ook redelijk ver van de bewoonde wereld. De locals verzamelen er wat kruiden, dat niveau van bestaanslandbouw.

CiteerMisschien moeten we aan een heel ander geslacht denken

Mee eens, het is geen Freesia. Maar ook eens met de vraag, wat dan wel? Ik heb de hele Flowers of Greece van Lafranchis doorgeploegd, er is geen Iridaceae uit Griekenland die in de buurt komt (terwijl je op grond van de bloemen daar toch het eerst aan denkt).  From the bright side: het is in ieder geval een monocot ;-)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Of dit geen Freesia is weet ik niet zeker, het plaatje van Emmanuel leek nl nogal treffend.
Helaas is er weinig zichtbaar van de anatomie van de bloeiwijze. Lateraal gezien is de bloeiwijze van Freesia onmiskenbaar en wat we hier zien lijkt toch iets anders maar is dat wel zo ? Dat bruine vlies verbergt mss iets.
Op Observaso staat nog een plaatje van dezelfde soort, zie https://observation.org/waarneming/view/148873804

corzonneveld

De oplossing: Sparaxis bulbifera. (Met dank aan Jelle Devalez.) Uit Zuid-Africa, zeer lokaal verwilderd. 
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Met dank aan Zuid Afrika    :duim:
Dit was een lastpost...
Groene groe[n]tjes.Rien.