Exotische duifjes

Gestart door Jan Zwaaneveld, april 12, 2018, 20:09:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Vanmiddag tijdens het uitlaten van de hond kwam ik dit stel tegen. Ze liepen toen op het gras: duidelijk donkerder dan Turkse Tortel, langere staart, slanker gebouwd, wel plusminus zelfde lengte. Ik weet bijna zeker dat ze ook een zwart bandje in de nek hadden, hoewel je daar op de foto's nauwelijks iets van ziet. Die lichte oogring is natuurlijk erg opvallend. Toen ik met camera terugkwam zaten ze in een boom, en toen er eindelijk eentje naar de grond ging, werden ze prompt verjaagd door een TuTo voordat ik een foto had kunnen maken. Hoewel het escapes zijn (daar ga ik althans wel van uit), zou ik toch graag willen weten welke soort het is. Ik heb me rot gezocht, maar nog geen bevredigende oplossing gevonden. Bij voorbaat dank!

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150777546
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2018-04-12 Leerdam
Foto's:










bij voorbaat dank Jan Zwaaneveld
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

jeroen vinke

Ik weet het antwoord niet, want vind ze niet op mijn waarneming lijken. Vanmiddag had ik namelijk ook een duif die ik niet kon plaatsen, totdat moeder houtduif erbij ging zitten.. ik vond het ook wat vroegjes, maar misschien zijn 'jouw' duiven ook juvenielen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Ik denk ook dat dit turkse tortels zijn en de suggestie van Jeroen dat het juvenielen zijn is helemaal niet gek. Duiven beginnen idioot vroeg met broeden en al mislukken de meeste van die vroege nesten, uitgesloten dat er nu al jongen rondvliegen is het zeker niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan Zwaaneveld

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat die optie helemaal niet bij me is opgekomen. Terwijl ik toch met eigen ogen eens een Turkse Tortel met Kerstmis op het nest heb zien zitten en ik jaarlijks juvenielen van die soort op mijn dakterras zie. Het is me nooit opgevallen dat ze zoveel donkerder zijn - ik dacht, toen ik ze met het blote oog zag, eerder aan Palmtortel, maar dat is dan misschien deels de lichtval geweest - en dat die oogring er zo uit knalt.
Ik heb me dus aardig in de luren laten leggen. Bedankt voor de hulp, Jeroen en Maarten!

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

jeroen vinke

Ik had deze duif ook eerst als palmtortel opgeschreven, vooral ook omdat ie zo klein was: https://waarneming.nl/waarneming/view/150765101
Totdat er een volwassen naast ging zitten om hem te voeren, zie laatste foto. Toen zag ik wel dat ze behalve de witte nekpatch wel erg op elkaar leken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke