Eitjes op eierdoos in vlinderval

Gestart door Daniël_Muilwijk, april 12, 2018, 10:59:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Daniël_Muilwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150752125
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2018-04-11 Soesterberg
Foto's:


Toelichting:

Waarschijnlijk is het pakket vannacht achtergelaten en vanochtend zaten de volgende soorten in de vlinderval: Kleine Voorjaarsuil, Tweestreepvoorjaarsuil, Variabele Voorjaarsuil, Nunvlinder en Voorjaarskortvleugelmot. Waarschijnlijk is het pakket dus afkomstig van één van deze soorten.

En wat kan ik er het beste mee doen? Gewoon op de eierdoos laten zitten?
bij voorbaat dank Daniël Muilwijk
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Rayan Majoor

Waarschijnlijk de nunvlinder, maar is lastig te zeggen. Het beste is inderdaad sowieso om ze op de eierdoos te laten zitten, wat je er verder ook mee van plan bent te gaan doen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Daniël_Muilwijk

Dank je. Ik was er niet zo veel mee van plan. Waar doe ik het beste aan?
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Rayan Majoor

Je kan ze dan het beste óf met (een stuk van de) eierdoos ergens in de struiken zetten (beste zou zijn dicht bij een waardplant, kan je op vlindernet.nl wel goed aantal voorbeelden van vinden), óf wachten tot de eitjes uitkomen (gewoon de eitjes in een bakje doen dat je dan 1 à 2 keer per dag even openmaakt om te kijken of ze al uitgekomen zijn en dan gelijk, door er bijvoorbeeld even op te ademen, heel licht vochtig maakt) en dan uiteindelijk het bakje met de rupsjes buiten zetten zodat de rupsjes eruit kunnen. Ik zou zelf het laatste doen (o.a. om te voorkomen dat de eierdoos met eitjes gaat schimmelen of wegwaait oid).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl