Hoofdmenu

Carabidae

Gestart door jck, april 03, 2018, 18:43:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Kan iemand helpen met deze kever? Ik heb al twee keer een sleutel tot de genera van Carabidae geprobeerd maar het juiste geslacht nog niet gevonden. Als het kan, wil ik graag het geslacht weten en dan puzzel ik weer verder. Ik heb nog een paar foto's voor het geval dat een ander kenmerk belangrijk is.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150297897
Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2018-03-25 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:










James


Douwe van der Ploeg

Zal gelijk even de stappen uit Entomologische Tabel erbij geven, als je die ook hebt kan je mijn gedachtengang proberen na te lopen, misschien kan je een plek vinden waar we t niet eens zijn met elkaar.

1-3-4-5-6-7-12-13-14-19-29-30-36-37-38-39-40-41-42-43-44-45-46
Vanaf dan meen ik hier aan het eind van het derde sprietlid wat beharing te zien, maar valt niet heel goed te zien. Heb je een foto waar dat beter op staat?
Ervanuitgaande dat het inderdaad al op derde sprietlid zit:
-47-48-49-50-Agonum
Douwe van der Ploeg

jck

Bedankt voor je reactie, Douwe. Ik heb de eerste pdf in deze link gebruikt -

https://sites.google.com/site/mikesinsectkeys/Home/keys-to-coleoptera/carabidae

en ben gisteravond  tot couplet 77 gekomen. Ik heb geen NL sleutels en ik probeer Duitse sleutels te vermijden omdat mijn Duits niet best is. Toch nog op de juiste plaats uitgekomen bij mijn derde poging. Ik zal even kijken of ik een betere foto van antennelid 3 heb. Ik kom hierop terug.

James

jan cuppen

Agonum is correct, maar de kever heeft geen beharing op het derde antennelid, wel eindborstels. Na 46 dus verder met 52.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jck

Ik heb de NL tabel niet - wat staat er bij 52?

James

Douwe van der Ploeg

Na 46 is het dan vrij makkelijk door 52 naar 53 (anders Stomis, met enorme kaken), en dan gaat het om de aanwezigheid van een haarpunt in tussenruimte 3. Maar Jan is het dus met Agonum eens, je komt er alleen via een andere route ;)
Douwe van der Ploeg

jck

Jan en Douwe, bedankt voor jullie hulp :duim:

James