weer eens een hybride gans

Gestart door JohanvantBosch, januari 20, 2008, 21:47:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

#1
Hoe zou hij dan aan zo'n zwarte buik komen? En waarom is dan juist de hals wit?"Bij Brandgans zou je toch wel iets van een herkenbaar gezichtspatroon moeten zien, en bij Indische gans iets van zwart op de nek, mogelijk ook oranje poten en snavel.
Groet, Rinie van Reenen

Alcedo atthis

Anser canagicus x Branta leucopsis, i think.
greetings,
Jörn Lehmhus

JohanvantBosch

#3
CiteerAnser canagicus x Branta leucopsis, i think.
that was the other option I was thinking of. I think the bird looks a lot like emperor goose a. canagicus.

The observer suggests Magelhaen gans (chloephaga picta) as a parent....

Alcedo atthis

Magellangans?!

That is quite optimistic, considering Shelducks and Sheldgeese group with the ducks and are not close to true geese...
greetings,
Jörn Lehmhus

laatvlieger

I would also go for Emperor goose x barnacle goose. We've got some more examples in the database that look just the same.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan Harteman



Hierboven zie je een hybride Brandgans X Keizergans.
Foto genomen in Kesteren, nabij gemeente Buren waar de eerder genoemde foto is genomen.

Dezelfde vogel wellicht? Dan zou de gans geringd moeten zijn aan zijn linkerpoot.

Wouter thijs

Hi Jan,

The bird in the picture is not the same bird as I saw. The bird I saw had a more white front neck. The bird is unringed.

Groeten Wouter

Jan Harteman

Ik zal er straks eens langsrijden als ik tijd heb :) Woon er een paar km's vandaan.

marijn

CiteerThe bird in the picture is not the same bird as I saw. The bird I saw had a more white front neck.
Deze brand x keizer heeft een wittere voorzijde van de hals.
Maar is dat eigenlijk wel logisch als beide ouders een donkere hals hebben?..
Marijn Prins

Alcedo atthis

Citeer
CiteerThe bird in the picture is not the same bird as I saw. The bird I saw had a more white front neck.
Deze brand x keizer heeft een wittere voorzijde van de hals.
Maar is dat eigenlijk wel logisch als beide ouders een donkere hals hebben?..
Well, I don´t know iif you can call it logisch, but the neck pattern of the hybrid Brandgans x Keijzergans (B.leucopsis x A. canagicus) can be much like A. canagicus on the one end of variation, but the other end of the variation are birds which also have some white spotting on the front side of the neck (The extremest variant having nearly the whole neck white).
In my experience, most birds of this hybrid combination are intermediate with more white on the back side of the neck than on the front side.
greetings,
Jörn Lehmhus

Rinie van Reenen

Nu ja, Brand en Keizer is natuurlijk inmiddels regelmatig bevestigd, maar dit lijkt me inderdaad een goede optie - al is kennelijk het gezichtspatroon van de Brandgans niet erg dominant.
Groet, Rinie van Reenen

Wouter thijs

Vandaag weer eens ganzen gaan kijken in de omgeving van Het Eiland van Maurik. In de eerste groep ganzen meteen de desbetreffende vogel teruggevonden. Het betreft waarschijnlijk toch een hybride Keizergansxbrandgans. Ik dacht dat de voorhals helemaal wit was maar deze blijkt toch gevlekt. Overigens net ten noorden van het Eiland van Maurik ook nog een andere hybride van dit soort gezien. Deze leek erg op de vogel waar Jan Harteman een foto van heeft toegevoegd. Ik heb opnieuw wat plaatjes van de vogel gemaakt.

Groeten Wouter