Wat is dit nu weer!?

Gestart door petermeer, januari 20, 2008, 16:54:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

Zag vandaag deze ganzen. Ik denk zelf aan Zwaangans (Chinese knobbelgans) x Grote Canadese gans.

Wie weet of dit klopt?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jan Harteman

Het wordt steeds gekker  :wacko:
Wanneer gaan we al deze rommel (sorry voor dit woordgebruik, maar zeg eens zelf...) definitief verwijderen uit onze natuur?

javanerkelens

Als je de twee witten wegfotoshopt, dan hou je wel een heel mooi plaatje over !

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Alcedo atthis

Hybride witte Zwaangans (Soepgans) x canadese gans
greetings,
Jörn Lehmhus

Inge van der Wulp

Zoiets kwam ik gisteren ook tegen. Ik vond ze wel grappig.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Rinie van Reenen

CiteerAls je de twee witten wegfotoshopt, dan hou je wel een heel mooi plaatje over !

Groetjes Joke
Plaatjes worden nooit mooi als er lelijke vogels op staan...
Groet, Rinie van Reenen

gjcaspers

CiteerZoiets kwam ik gisteren ook tegen. Ik vond ze wel grappig.
Die op die tweede foto zijn geen hybriden maar gewone "soep"ganzen (zuivere Anser anser).
Groet,
Gert-Jan Caspers

gjcaspers

CiteerHybride witte Zwaangans (Soepgans) x canadese gans
Are you sure that the Anser parent is white Chinese goose and not white domestic goose? I know white Chinese geese only in recessive white; you wouldn't notice any white in an F1 hybrid with another species. White Anser anser domestic geese, on the other hand, have a combination of sex-linked dilution and pied (spotted); in this case, you could get a diluted colour in F1 hybrids with other species.
Groet,
Gert-Jan Caspers

laatvlieger

CiteerHet wordt steeds gekker  :wacko:
Wanneer gaan we al deze rommel (sorry voor dit woordgebruik, maar zeg eens zelf...) definitief verwijderen uit onze natuur?
Jan, dit soort rommel is vaak afkomstig van mensen die niet goed met hun ganzenstock omgaan! Ik heb het je al eens eerder gezegd dat een deel van de hybride ganzen op het forum nog met een kwekers ringetje om de poot lopen... Als men daar eens beter op hun beesten lette en niet alles kris kras door elkaar hield, zou dat al een hoop schelen.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alcedo atthis

Citeer
CiteerHybride witte Zwaangans (Soepgans) x canadese gans
Are you sure that the Anser parent is white Chinese goose and not white domestic goose? I know white Chinese geese only in recessive white; you wouldn't notice any white in an F1 hybrid with another species. White Anser anser domestic geese, on the other hand, have a combination of sex-linked dilution and pied (spotted); in this case, you could get a diluted colour in F1 hybrids with other species.
No i am not 100% sure in this case;  because I didn't know the white is recessive in Chinese goose.
(But how is it with Domestic greylag? how can some siblings in the cross domestic goose x canada then be white?)
In my experience when the bill of a hybrid between a domestic goose and a canada goose wasblack then the domestic hybrid parent had at least some Chinese goose blood (or was a chinese goose). This never happened with a wild greylag parent or a pure domestic greylag parent.

greetings,
Jörn Lehmhus

grutto

CiteerHet wordt steeds gekker  :wacko:
Wanneer gaan we al deze rommel (sorry voor dit woordgebruik, maar zeg eens zelf...) definitief verwijderen uit onze natuur?
De politiek weet hier ook weinig van. Onlangs heb ik enkele stukjes gelezen op internet uit Noord-Holland maar daar zijn oa de SP heel blij en begaan met witte ganzen.  Een vertegenwoordiger van de Dierenbescherming werpt zich op als ganzenhoeder en die gemeentes die tamme ganzen wel uit natuur en recratieschappen willen halen krijgen "media" druk om dit toch maar te laten. Verder is er op politiek niveau geen kennis om dit probleem onder woorden te brengen.

Vandaar dat er richting de politiek iets gedaan moet worden zodat die durfen op te treden.

Groet,


Grutto


Groet
Tjeerd

grutto




Google Earth geeft de "vervuiling" van ganzen ook al aan. Het is begonnen bij woonkernen en trekt zo verder de echte natuur in.

Tijd dat de politiek wakker gemaakt gaat worden


Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd

Geert-Jan Kroon

Dat zijn toch echt raszuivere schaapjes ;)  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jan Harteman

CiteerIk heb het je al eens eerder gezegd dat een deel van de hybride ganzen op het forum nog met een kwekers ringetje om de poot lopen... Als men daar eens beter op hun beesten lette en niet alles kris kras door elkaar hield, zou dat al een hoop schelen.
Hoe groot is dat aandeel hybriden/boerenganzen met ring? Bekijk de foto's eens... ik zie er maar weinig. Ik denk dat we al vele generaties verder zijn en dat er nog maar weinig echte escapes tussen zitten. Dat maakt het niet minder erg.
De hybriden waarbij de huist-tuin-en-keuken Boerengans ('Anser anser domestica' aka 'Anser unox') betrokken is zullen voor het grootste deel in de natuur zijn ontstaan denk ik. Een groot deel Boerenganzen zal medio 2003 zal gedumpt vanwege alle vogelgriep perikelen.
Tjah en Boerenganzen hebben een nogal groot libido... ze pakken alles wat ze pakken kunnen.  

Jan Harteman

CiteerDat zijn toch echt raszuivere schaapjes ;)
Mwah, die in het water zullen dan wel Knobbelzwanen zijn ;)

grutto

Anders moeten we snel die boer bellen dat er schapen in de sloot zitten of zouden we al te laat zijn schapen kunnen in deze tijd niet zoveel hebben.   :)



Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

gjcaspers

Citeer
Citeer
CiteerHybride witte Zwaangans (Soepgans) x canadese gans
Are you sure that the Anser parent is white Chinese goose and not white domestic goose? I know white Chinese geese only in recessive white; you wouldn't notice any white in an F1 hybrid with another species. White Anser anser domestic geese, on the other hand, have a combination of sex-linked dilution and pied (spotted); in this case, you could get a diluted colour in F1 hybrids with other species.
No i am not 100% sure in this case;  because I didn't know the white is recessive in Chinese goose.
(But how is it with Domestic greylag? how can some siblings in the cross domestic goose x canada then be white?)
In my experience when the bill of a hybrid between a domestic goose and a canada goose wasblack then the domestic hybrid parent had at least some Chinese goose blood (or was a chinese goose). This never happened with a wild greylag parent or a pure domestic greylag parent.
In domestic Greylag, a single copy of sex-linked dilution factor gives a light grey bird with some white on the face, a double dose gives a largely white bird. For pictures, see http://www.holderreadfarm.com/photogallery..._geese_page.htm

Apparently, a single copy of sex-linked dilution factor would be enough to make some domestic x Canada hybrids largely white. But I can't find any real information on how colour mutations in domestic geese affect colour in species hybrids. It would be very helpful if we would have pictures of these hybrids, in which the genotype and phenotype of the domestic parent were known.

I don't know whether sex-linked dilution affects bill colour, as I know this factor only in orange-billed geese. The recessive white of the Chinese goose, however, turns a black bill orange.  
Groet,
Gert-Jan Caspers

frankw

pfff hier in de buurt van Arnhem ook steeds meer van de lelijkerds.. Havikerwaard zit er vol mee de betuwe ook... afschieten die handel.. en pak meteen de Nijlganzen mee!

En de Huiskraaien  ;)  ohnee die heb ik nog niet, ff wachten nog  B)