Rondvliegende vleermuis

Gestart door bas.drost96, maart 31, 2018, 11:46:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Ik zag gisteren om half 8 's avonds een vleermuis boven een vijvertje in de stad vliegen. Helaas zijn de foto's mislukt, maar ik was benieuwd of er toch nog iets over te zeggen is, aan de hand van tijdstip, tijd van het jaar en biotoop. Het was een vrij klein beestje, kleiner dan een spreeuw.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150107421
Vleermuis onbekend - Chiroptera spec. gezien op 2018-03-30 Veenendaal - West
Foto's:


bij voorbaat dank Bas Drost
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Mogelijk een rosse vleermuis...
Met vriendelijke groet, Rob

bas.drost96

Bedankt voor de reacties! Ik laat hem wel op onbekend staan. Mocht ik hem nog een keer zien, is er dan bijvoorbeeld aan de manier van vliegen oid te zeggen welke soort het is?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rob Koelman

Citaat van: bas.drost96 op maart 31, 2018, 17:19:01 PMBedankt voor de reacties! Ik laat hem wel op onbekend staan. Mocht ik hem nog een keer zien, is er dan bijvoorbeeld aan de manier van vliegen oid te zeggen welke soort het is?

Vliegende vleermuizen determineren op zicht is lastig.

Rosse vleermuis is nou juist een van de beter herkenbare. Het gaat om een relatief grote vleermuis (maar ook de grotere soorten vleermuizen in ons land zijn nog altijd kleiner dan een spreeuw) met relatief smalle vleugels en een ver voor de vleugels uitstekende kop-halspartij. De soort wordt ten opzichte van de andere soorten relatief vaak bij daglicht gezien.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Hoewel dat natuurlijk vooral in de trektijd in het najaar is. In de eerste warmere dagen van het jaar vallen er meer soorten overdag vaker te zien, omdat ze gewoon móeten eten en drinken, of omdat hun verblijf is verstoord.

Rosse vleermuis is zeker niet onmogelijk, maar op basis van de foto valt het wat mij betreft echt niet te zeggen.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op maart 31, 2018, 19:51:43 PMDe soort - rosse vleermuis - wordt ten opzichte van de andere soorten relatief vaak bij daglicht gezien.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 01, 2018, 02:08:48 AMHoewel dat natuurlijk vooral in de trektijd in het najaar is. In de eerste warmere dagen van het jaar vallen er meer soorten overdag vaker te zien, omdat ze gewoon móeten eten en drinken, of omdat hun verblijf is verstoord.

'Overdag' is in dit geval een ruim begrip. De rosse vleermuis is een soort die vroeg de verblijfplaatsen verlaat en deels pas laat terugkeert. Dat leidt er toe dat je relatief vaak bij het begin van de avondschemering en tot iets voor zonsopkomst rosse vleermuizen kunt zien vliegen.
Met vriendelijke groet, Rob