Welke paddenstoel?

Gestart door wim veldhuis, maart 30, 2018, 18:29:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

------------start kopiƫren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150101210
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-03-30 Delfgauw
Foto's:


bij voorbaat dank Wim Veldhuis

e.moors

Jonge berkenzwammen (piptoporus betulinus) lijkt me een goede mogelijkheid.
mvg. Eric

paddenstoelenmonster

Berkenzwwammen zijn eenjarig en zijn nu (bijna) allemaal aan het afsterven. Jonge berkenzwammen vind je wel in de vroege zomer, maar ik heb ze hier rond Arnhem absoluut nog niet gezien. bovendien zijn ze dan meestal zuiver bolvormig en behoorlijk spierwit.
Ik twijfel dus sterk aan die determinatie. Wat het wel is weet ik ook zo niet. Op berken groeien mijns inziens niet zoveel soorten boomzwammen. Interessant!
Een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Bijgevoegd 2 foto's van jonge exemplaren in september
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Ik heb nog eens gestudeerd en kom tot de conclusie dat het misschien wel eens een jonge Boomgaardvuurzwam zou kunnen zijn. Die groeien veel op Prunussen of meer algemeen fruitbomen. Onbekend of er ooit eerder een op een Berk aangetroffen is. Hij veroorzaakt in ieder geval witrot en dat lijkt mij bij dit stammetje ook het geval te zijn. Verder groeien ze vaak in groepjes. De Admins zijn echter zeer zuinig met het goedkeuren daarvan, dus dat helpt niet zo erg bij nazoeken. Mijn advies is daarom ook om de ontwikkeling over een paar maanden eens te bekijken. Dan zijn ze ouder en wordt de vorm en de kleur meer uitgesproken.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Melchior van Tweel

Lijkt me sterk. Gewoon later in het jaar teruggaan. Het zo me niets verbazen als dit een Berkenzwam zou blijken te zijn.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerder Melchior. Omdat ik de mening van jou als expert hoog acht, ben ik Berkenzwamfoto's gaan bekijken. Er is daarbij een zeer hoog scoringspercentage van goedkeuringen, dus de determinatie is kennelijk niet zo heel moeilijk. Wie schetst echter mijn verbazing dat ik na ruim 2500 foto's bekeken te hebben er geen enkele kan vinden die hier ook maar een beetje op lijkt. Heeft u daar wel foto's van of andere aanwijzingen waarom dit dat een berkenzwam zou kunnen zijn? Ik kan zo ook niet goed beoordelen of dit echt bruinrot is wat we in de berk zien. Het zou kunnen.
Het advies om terug te gaan is wel heel goed, want dat doe ik bij twijfelgevallen ook altijd. Verdere uitgroei lost vaak heel veel onzekerheden op.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wim veldhuis

Ik zal zeker over een poosje nieuwe foto's gaan maken.
Groetjes,
Wim Veldhuis

Melchior van Tweel

Citaat van: paddenstoelenmonster op april 04, 2018, 11:49:07 AM
Zeer gewaardeerder Melchior. Omdat ik de mening van jou als expert hoog acht, ben ik Berkenzwamfoto's gaan bekijken. Er is daarbij een zeer hoog scoringspercentage van goedkeuringen, dus de determinatie is kennelijk niet zo heel moeilijk. Wie schetst echter mijn verbazing dat ik na ruim 2500 foto's bekeken te hebben er geen enkele kan vinden die hier ook maar een beetje op lijkt. Heeft u daar wel foto's van of andere aanwijzingen waarom dit dat een berkenzwam zou kunnen zijn? Ik kan zo ook niet goed beoordelen of dit echt bruinrot is wat we in de berk zien. Het zou kunnen.
Het advies om terug te gaan is wel heel goed, want dat doe ik bij twijfelgevallen ook altijd. Verdere uitgroei lost vaak heel veel onzekerheden op.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Beste Henk,
Ik beweer ook niet dat het berkenzwam IS; alleen maar dat het me niet zou verbazen als dat het bij nadere inspectie kan blijken te zijn. Op internet zijn best wel foto's te vinden van jongen berkenzwammen. Kijk hier maar eens: http://www.alamy.com/stock-photo-birch-polypore-piptoporus-betulinus-young-fruiting-bodies-growing-70269634.html
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

paddenstoelenmonster

Reuze bedankt Melchior. Alhoewel hij er niet op lijkt opent het wel weer nieuwe perspectieven. Grappig dat je juist een Berkenzwam opstuurt die Nota Bene op een Eik in Engeland groeit, terwijl hier alle gidjes voor zover mij bekend aangeven dat hij alleen op Berken groeit. ook leuk om kennis te nemen van 537 foto's van Berken met paddenstoelen. Terwijl ik veel plooivlieswaaiertjes op Berken gefotografeerd heb tref ik die nu net weer niet aan!
Je blijft je verbazen over de variatie van paddenstoelen, en dat maakt het nu net zo leuk. Vooral ook omdat zoiets voor de hand liggends zo niet 1,2, 3 op te lossen is!
Afwachten dus!
Nogmaals dank,
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wim veldhuis

Twee weken verder.

paddenstoelenmonster

Erg leuk Wim dat je weer bent wezen kijken. Het wordt er echter niet gemakkelijker op vind ik. Hij is duidelijk wel gegroeid! Misschien kun je je foto nog croppen (een uitsnede) tot 600*800 mm, en die plaatsen, want dan zijn er meer details van de zwam zelf te zien.
Ik fiets veel rond in het bos, maar heb zelf nu in dit jaargetijde geen enkele jonge Berkenzwam gezien. Ik vind hem er ook nog niet op lijken. Misschien dat Melchior het weet!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wim veldhuis

U vraagt ...

paddenstoelenmonster

Beste Wim,
Dank voor het extra detail!
Zoals ik het nu kan beoordelen zou het mogelijk een oude onvolgroeide Berkenzwam kunnen zijn. Het wittige op het oppervlak kan van een schimmelaantasting komen. Zelf heb ik dat nog nooit zo gezien, maar in de natuur is veel mogelijk. Omdat je de nieuwe foto van de andere kant genomen hebt is een vergelijking met 2 weken geleden niet echt goed mogelijk, maar gelet op het warme weer zou er dan best sprake kunnen zijn van groei als het een jong exemplaar geweest was. Die groei zie ik vooralsnog niet. Intrigerend!
Wederom maar 1 conclusie voor mij: afwachten hoe het verder gaat!
Nogmaals dank voor het weer bezoeken van de locatie!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.