Jaarverslag Meetnet 2017

Gestart door grunsven, maart 29, 2018, 11:59:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

Het nieuwe jaarverslag van het Landelijk Meetprogramma Libellen is verschenen en is hier te downloaden: https://bit.ly/2E2kyQg

Hierin staan de trends van libellen in Nederland tot en met 2017 op basis van een groot aantal routes die door vrijwilligers geteld worden. Het rapport is geschreven door De Vlinderstichting en het CBS.
Dus wil je weten hoe het met een bepaalde soort gaat in Nederland is dit wat je moet hebben.




Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

grunsven

Dit jaarverslag is niet bedoeld om een beeld te krijgen waar welke soort libel in Nederland voorkomt. Daarvoor zijn de kaartjes op Waarneming.nl of de NDFF veel beter. Maar het is heel lastig om op basis van die gegevens iets te zeggen over trends. Er zijn natuurlijk ook veel waarnemers effecten. Als ergens niemand geweest is heb je dat jaar geen waarnemingen maar dat betekend niet dat daar geen libellen zijn. Meerdere bezoeken per jaar of langere bezoeken geven al hogere aantallen maar dat betekent niet dat er een grotere populatie is.
Om betrouwbaar iets te kunnen zeggen over trends in populaties moeten die op een vaste manier geteld worden. Dat doen we binnen het Meetprogramma Libellen. Vrijwilligers tellen elke twee weken dezelfde route op dezelfde manier. Daarnaast zijn er routes waar zeldzame soorten drie keer geteld worden in de vliegtijd. Dit is wel vergelijkbaar over verschillende jaren.

Hierdoor zien we bijvoorbeeld dat grote keizerlibel sinds 2000 nog flink toegenomen is. Naar mijn gevoel was hij in 2000 ook al algemeen maar nu worden er twee keer zoveel geteld. Dat is best flink natuurlijk. Dit kun je alleen zien door systematisch te tellen.


Er zijn nu ruim 500 routes maar met name algemene routes (nu 196) waar alle soorten geteld worden zijn meer nodig om nog nauwkeuriger trends te kunnen bepalen. Kom je regelmatig op dezelfde plek om libellen te kijken? Waarom daar dan geen route van maken? Dat geeft heel veel meerwaarde aan je gegevens en maakt dit soort analyses mogelijk.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Albert-Willem Hummel

Roy, ik heb zo mijn vaste routes waarbij ik af en toe van de route afwijk, is dat hinderlijk of kan ik die waarnemingen in dezelfde route houden? En is het zinvol zo'n route ergens kenbaar te maken?

grunsven

Het is belangrijk dat altijd dezelfde route wordt geteld. Alleen dan is het vergelijkbaar. Maar er is vast een oever van minstens 50 meter (dat is een sectie) waar je vaak langs loopt. Dan kunnen we daar een route van maken.

Ik stuur je binnenkort meer info, dan kunnen we even kijken wat mogelijk is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Albert-Willem Hummel


Albert-Willem Hummel

Nu al veel geleerd over libellen en waterjuffers door het nauwkeurig bestuderen van mijn looproutes. Door mijn beperking kan ik voorlopig nog niet snel lopen en ben dus min of meer gedwongen om langzaam te gaan. Meedoen aan het meetnet is een must voor iemand die regelmatig een beetje tijd over heeft en via deze manier wil bijdragen aan het nauwkeuriger volgen van de stand der libellen/waterjuffers in ons land :duim: