Trichia persimili ?

Gestart door Will Jansen, maart 25, 2018, 18:54:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Will Jansen


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/149810437
onzeker Goudgeel draadwatje - Trichia persimilis gezien op 2018-03-23 Dronten - Roggebotzand
Foto's:








bij voorbaat dank W. Jansen


jokeb

Dag Will,

Mag ik vragen hoe je bij persimilis komt?
Wanneer ik de sleutel uit Nannenga gebruik: De spiralen hebben geen uitstekende draad, de vruchtlichamen lijken te zitten (kan ik niet goed zien op de foto), de hebben wratjes en een geel sporenmassa, een korte punt en gladde elateren.  misschien mis ik iets doordat ik dat niet goed op de foto's kan zien maar ik kom dan uit bij Trichia contorta.
groet,
Joke

Marian Jagers

Hoi Joke en Willy,

Waarschijnlijk met een betere foto van de elateren komen de uitsteeksels wel te voorschijn.
Deze sporenvorm valt onder de keuze "reticulaat". Een beetje een instinker. Deze sporenvorm wordt een onderbroken netwerk genoemd.
Wat ik mezelf aangeleerd heb is bij twijfel welke keuze ik moet maken de beschrijving te bekijken van de soorten die hier onder vallen. Kijk je bij T. contorta en T. persimilis (sleutelstap 3 en 3') dan is aan de tekening al gelijk duidelijk dat je voor 3' moet kiezen.
Dan blijft er een klein clubje over.
Kijk nog eens goed naar de beschrijvingen op blz. 150/151 en met een betere foto van het capillitium moet deze vondst eenduidig te benoemen zijn als ........  :rolleye:
Groeten Marian

jokeb

Hoi Willy en Marian,

Ja dan heeft Willy gewoon gelijk! Ik ben er mooi ingetrapt. Lastig hoor vanaf een foto. Goed gedaan Willy!
groet,
Joke

Will Jansen

Dag beiden,

Ik had inderdaad ook al gepuzzeld en bladzijde 151 was beetje mijn uitgangspunt i.p.v. de sleutel;) Niet altijd de geƫigende weg moet dat gewoon gaan leren maar goed Marian neemt ons/mij daar goed in mee;). Beken dat het een slechte foto is Joke dat is ook nog zo'n ding om te leren: of de haak scherp of de uitsteeksels die voor mij een beetje op foto2 rechts zichtbaar zijn.
Dank beiden groet Will