Rups op de stoep > Agrotis spec.

Gestart door Primula, maart 25, 2018, 15:06:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/149891493
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2018-03-25 Steenbergen - noord

Foto's:






Toelichting:
Rennend op de stoep. Inmiddels weggekropen in aarde in een bak.

Bij voorbaat dank voor het meedenken. :duim:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Een Agrotis-soort vermoed ik. Zijn moeilijk te determineren... maar hij zal binnenkort wel verpoppen (voor de zekerheid misschien even wat jonge plantjes (mooiste zou iets als slaplantjes oid zijn) erbij in de bak doen voor het geval ie nog honger heeft). Bij mijzelf nog niet gelukt om een Agrotissoort te kweken, maar ik moest ze ook nog altijd de winter door helpen, wat dit jaar bijna gelukt is, maar helaas net vorige week is toch degene waarmee ik het dit jaar probeerde overleden :-\
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt Rayan! De rups heeft een paar blaadjes rucola gekregen, maar heb hem tot op heden niet meer boven de grond gezien.

Wat jammer dat het niet gelukt is en je rups is komen te overlijden, is toch ook best een uitdaging zo de winter door. Bij mij zijn daardoor helaas een aantal van de Agaatvlinder rupsen gestorven, gelukkig doet de huidige familie het goed. Hopelijk gaat het je dit jaar wel lukken om een Agrotissoort te kweken. :blink:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: Primula op maart 25, 2018, 17:42:06 PM
De rups heeft een paar blaadjes rucola gekregen, maar heb hem tot op heden niet meer boven de grond gezien.
Het lastige met de Agrotissoorten (in het Nederlands worteluilen), is dat ze als rups vaak onder de grond van wortels leven en alleen heel soms blad eten (en dan vaak aan de basis van de plant, wat dus niet zo fijn is voor je slaplantjes als ze in je moestuin zitten). Vandaar ook de tip om plantjes erbij te doen als dat kan ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#4
Ah, dat verklaart een hoop inderdaad. Helaas heb ik geen plantjes die ik erbij kan doen, dus ik hoop maar dat hij spoedig zal gaan verpoppen....

Edit: Kan gras met wortels ook?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik weet niet precies wat ze allemaal eten, maar ik heb ze wel vaak onder de grond gevonden op plekken waar aardig wat gras staat dus goede kans dat ze daar ook van leven.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Komt deze ook in de buurt van een Agrotissoort?





Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Doet me erg aan de lisdoddeboorder denken...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Hij lijkt er inderdaad wel heel veel op. Ik zet de waarneming op lisdoddeboorder.  :duim:
Groeten,
Bo S.

Primula

Beide soorten zijn inmiddels pop. Hier een foto van de Agrotissoort.

Groeten,
Bo S.

Primula

De Worteluil is inmiddels ontpopt.



Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Nice! Weet je ook al welke soort het precies is? (doet mij denken aan de geoogde worteluil...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ik heb een reactie gekregen op Waarneming.nl dat het een Gewone Velduil betreft. :blink:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ook nummer twee is uit zijn/haar pop gekomen. Is het daadwerkelijk een Lisdoddeboorder, of toch een andere soort?





Groeten,
Bo S.