Hoofdmenu

Opmars Huiskraaien

Gestart door Hans Bossenbroek, januari 19, 2008, 16:00:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

#30
CiteerProbleem is dat kennelijk niemand de officiele verantwoordelijkheid heeft voor het uitroeien van potentiele probleemsoorten

Wellicht omdat niet iedereen dezelfde visie hierover heeft.

Er zijn genoeg mensen die niet achter het uitroeien van een diersoort staan, ook als ze hier niet op eigen kracht zijn gekomen.

Huiskraaien zijn prachtige dieren en als zij via een schip hier komen en zich weten te hanteren dan verdienen ze wat mij betreft een plekje onder de Nederlandse zon.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rinie van Reenen

CiteerHuiskraaien zijn prachtige dieren en als zij via een schip hier komen en zich weten te hanteren dan verdienen ze wat mij betreft een plekje onder de Nederlandse zon.
En als ze tevreden zijn met Nederlandse regen, dan is dat natuurlijk ook geen probleem.

Maar nog een vraag, in verband met de vraag of ze niet verwijderd moeten worden: zijn ze werkelijk lastig? Gaat een eventuele opmars van de Huiskraai wel werkelijk ten koste van Nederlandse avifauna? Bij bijvoorbeeld de Nijlgans kun je dat wel stellen, en ook iets als de Muskusrat heeft duidelijk negatieve kanten, maar geldt dat ook voor de Huiskraai? Is daarvan iets bekend bij andere populaties?
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Een interessante en relevante discussie. Echt zo'n punt waar natuur- en dierenliefhebbers botsen. Goed:

Waarom zou je een exoot niet standaard uitroeien? De mogelijkheid bestaat dat ze een bedreiding voor inheemse flora en fauna kunnen gaan vormen. Dat is misschien niet zeker, maar waarom zou je dat risico nemen? Als je te lang afwacht wordt het alleen maar moeilijker als de exoot aanslaat.

Schadelijk of niet, probeer nu nog maar eens van die Halsbandparkieten af te komen bijvoorbeeld. Hoewel het misschien nog te vroeg is om te zeggen of die het goed blijven doen.

tekenaar

#33
Probleem is dat we pas weten of ze werkelijk schade aanrichten wanneer er te veel zijn om ze te bestrijden. Voorzorgsprincipe: nu die paar vogels afschieten betekend mischien dat we straks geen hopeloze taak hebben om duizenden vogels te schieten.

Ja kan je uiteraard ook vangen en in een voliere huisvesten als bezienswaardigheid, mocht schieten teveel ethische bezwaren opleveren...

Een vogel die de potentie heeft om zich zo sterk uit te breiden heeft per definitie ook de potentie om andere soorten te beinvloeden: al die exemplaren eten straks immers iets (wat nu door andere soorten wordt gegeten of kan blijven leven!).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

JanF

Citeer
CiteerHuiskraaien zijn prachtige dieren en als zij via een schip hier komen en zich weten te hanteren dan verdienen ze wat mij betreft een plekje onder de Nederlandse zon.
En als ze tevreden zijn met Nederlandse regen, dan is dat natuurlijk ook geen probleem.

Maar nog een vraag, in verband met de vraag of ze niet verwijderd moeten worden: zijn ze werkelijk lastig? Gaat een eventuele opmars van de Huiskraai wel werkelijk ten koste van Nederlandse avifauna?
Onderstaande link bevat hier aardig wat informatie over.

http://10000birds.com/the-house-crow-comin...rt-near-you.htm
met vr. groeten
Jan van de Fliert

snwja3

CiteerBij bijvoorbeeld de Nijlgans kun je dat wel stellen,

O ja?
Ze zijn soms wat agressief en jagen een Torenvalk uit een nestkast, maar zijn er concrete cijfers dat vogelsoorten vanwege de Nijlgans achteruit zijn gegaan?
Ik ken ze niet!

Wel heb ik gehoord van negatieve invloeden van Huiskraai in Kenya op de daar aanwezige meeuwen/sternen kolonies, die daar veelvuldig gepredeerd zouden worden. Wat dat betreft behoeven ze hier alleen de Nieuwe Waterweg over te steken......

Wietze Janse

Rob Gordijn


Jaap Denee

CiteerMaar nog een vraag, in verband met de vraag of ze niet verwijderd moeten worden: zijn ze werkelijk lastig? Gaat een eventuele opmars van de Huiskraai wel werkelijk ten koste van Nederlandse avifauna?
Zijn jullie wel eens in Dar-es-Salaam of op Zanzibar geweest?

Een paar jaar geleden was ik daar en ik kan me de zorgen goed voorstellen. Na de rust en de biodiversiteit van o.a. Serengeti, Ngorongoro en Kilimanjaro was het een complete shock om aan de kust te komen. Zoveel Huiskraaien, zoveel continue herrie. Andere soorten heb ik er amper nog gezien. Natuurlijk is het de vraag of de populatie zich hier in Nederland net zo kan ontwikkelen als daar, maar als dat zo zou zijn dan kun je die schepseltjes wat mij betreft beter vandaag dan morgen naar gene zijde helpen.

Bekijk dit eens:
Impact van Huiskraaien op locale avifauna
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent de Boer

Allen,

weet uit 2003/2004 dat Huiskraaien in Israel toen nog alleen in Eilat zaten. In 1999 waren ze daar redelijk schaars. Januari 2004 had ik bijvoorbeeld een groep van 400+ op de North Beach en her en der losse paren in dadelpalmen in de stad zelf. Het is nogal een fors stuk woestijn totdat ze de volgende stad bereiken in Israel.
Bij een kort bezoek aan Aqaba, Jordanie in september 2007 zaten er werkelijk overal Huiskraaien in de stad.

Groet

Vincent de Boer
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

redmar_woudstra

Nog meer antwoorden uit Zuid Afrika:

CiteerHi Redmar,

The House Crow is doing well in Cape Town and in Durban despite
attempts to eradicate them.

They have spread enormously in Cape Tow to various suburbs but not to
any extent inland. The same applies to the Durban populations.

There have been reports of House Crows at a port in Richard's Bay,
KZN. These birds hang around the docks and then disappear. There have
been many short time sightings of House Crows from this port (they
have not colonised this town) and I suspect these are fresh arrivals
from further north, although this would be difficult to prove.

I ship I travelled on in Dec 2004 picked up seven House Crows in
Maputo/Inhaca Island, Mocambiqe and they travelled onboard until our
arrivial in Durban the following day.

In Kenya, the House crow has travelled inland from Mombas on the A109
as far as the boundary of Tsavo East National Park. This as far as
Voi and beyond. I suspect they would have already arrived in Nairobi
except for the fact that there are no villages or human settlements
in the Tsavo Park and thus not enabling them to leap frog this vast
distance.

I attach x2 `tongue n cheek' articles on the House Crow which
appeared in local journals. To date, there has be no succesful
attempts at eradicating the House Crow from anywhere in Africa.

I have not observed any `abberrant'  House Crows and no evidence of
inbreeding anywhere in Africa.

Best wishes,

Ian Sinclair

Ook van een landgenoot daar:

CiteerBeste Redmar,
Ik ben een 'grunninger' die reeds een tijdje in kaapstad woont.
De uitbreiding van de huiskraai wordt hier met erg veel belangstelling (en ongerustheid) gevolgd door vogelaars. Je kan wrsch van de beheerders van capebirdnet en sa-birdnet wel toegang krijgen tot de mails die hierover zijn verschenen de laatste jaren.
Zover ik weet wordt er geen onderzoek gedaan naar de huiskraaien, iig niet bij het Fitzpatrick instituut (waar ik zelf werk). Zover ik weet doet de ADU ook geen detail onderzoek aan de soort. Misschien dat bij SANBI (Tony Rebolo) wat gaande is.
Persoonlijk denk ik dat het ingrijpen erg moeilijk is, en dat het daar reeds te laat voor is (tenzij er heel veeel geld voor wordt uitgetrokken). De huiskraai houdt zich hier vooral op in extreem verstoorde gebieden (luchthaven bijvoorbeeld), maar mocht de soort het binnenland gaan koloniseren (en competitie aangaan met de endemische kaapse kraai) dan zijn de rapen gaar. De europese spreeuw zit hier ook voornamenlijk in verstoorde gebieden, maar zodra je op het platteland komt dan heeft de pied starling weer de overhand. Idem met de huismus en kaapse mus.
Groet Leo Bruinzeel

Over het algemeen zijn ze geen fans van de Huiskraai:

CiteerAll I can say is that you guys should mount an all-out campaign to kill
them all off VERY QUICKLY before you have a serious problem on your
hands. These birds are very destructive and breed astonishingly quickly!
The numbers have ballooned in Cape Town recently, and yes they are
spreading out into the suburbs of the city...

Adam

Mocht er meer zijn, horen jullie van mij.

Erg interessant stukje Jaap! Het is volgens mij wel duidelijk dat de lokale (avi)fauna er niet echt vrolijk van wordt.  
groet,
Redmar

BramtK

#40
CiteerBekijk dit eens:
Impact van Huiskraaien op locale avifauna
Jaap, ik ben nooit op genoemde plekken geweest en je verhaal klinkt in ieder geval een stuk ernstiger dan 'de-Hook-off-Holland-case', maar als ik de door jou gegeven link doorlees, krijg ik wel een beetje de kriebels. Om wat voorbeelden te geven:

CiteerLivestock are threatened by the scavenging behaviour of house crows.

CiteerThe Indian house crow is an incessant cawer and is reported to steal food from market stalls and kitchens. It may also damage TV aerials and electrical lines and fouls buildings and public gardens and roadways

CiteerIn Aden, Yemen, Ash (1984a) reported that 2 – 3 % of calves and 10 – 15 % of newborn sheep and goats were killed by C. splendens in the absence of preventive action

CiteerSome incidents of crow attacks in Tombeau Bay and Pointe aux Sables have also been reported.

Dit doet mij erg denken aan de ouderwetse jachtopziener en zijn ideeen over kraaien, vossen en ander 'schadelijk wild' en alle slechte eigenschappen die dat soort dieren hebben. Ik kan, kortom, bijna niet geloven wat daar allemaal beweert wordt.

Veel andere informatie, hierboven gegeven, spreekt op verontrustende toon over de enorme uitbreiding van het areaal van de Huiskraai. Maar daaruit blijkt op zich niet of we daar van wakker moeten liggen.

Overigens is een populatie uitroeien niet zo eenvoudig. Ik weet het fijne er natuurlijk niet van, maar ik denk dat het bij 70 vogels al lastig wordt.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

jelmerpoelstra

CiteerDit doet mij erg denken aan de ouderwetse jachtopziener en zijn ideeen over kraaien, vossen en ander 'schadelijk wild' en alle slechte eigenschappen die dat soort dieren hebben. Ik kan, kortom, bijna niet geloven wat daar allemaal beweert wordt.

Inderdaad, die wilde beschuldigingen klinken wat overdreven allemaal. Het lijkt er echter wel op dat die rakkers lokale kraaiachten verplaatsen, in ieder geval in de meest verstoorde gebieden. En dat is wat de meeste succesvolle exoten doen, zoals ook weer uit een van de Kaapstad mailtjes blijkt.
Als je biodiversiteit op een wereldwijde schaal wilt behouden, lijkt mij het bestrijden van exoten nogal belangrijk. Op termijn heb je anders (in ieder geval) in verstoorde gebieden 1 globaal setje flexibele, aggressieve soorten over.
"Meuh, die zijn toch al verstoord, wat heb je dan nog aan 'inheemse' soorten." Dat is waar, en dan kun je je op Hawaii tenminste eindelijk volledig op zon, zee, en strand concentreren.      
 

Jaap Denee

#42
Ik kan me jullie reactie heel goed voorstellen, maar ik kan niet beoordelen of de vergelijking tussen deze club en die kortzichtige jager/boer terecht is. Aan jullie de beoordeling. Overdreven of niet, mij viel het in elk geval vies tegen daar in Tanzania, maar je zou er eigenlijk zelf moeten gaan kijken.

Eigenlijk is het jammer dat we niet een paar heel zeldzame endemen in Nederland hebben. Dat zou onze mogelijk misplaatste gastvrijheid misschien wat temperen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jelmerpoelstra

CiteerIk kan me jullie reactie heel goed voorstellen, maar ik kan niet beoordelen of de vergelijking tussen deze club en die kortzichtige jager/boer terecht is. Aan jullie de beoordeling. Overdreven of niet, mij viel het in elk geval vies tegen daar in Tanzania, maar je zou er eigenlijk zelf moeten gaan kijken.

Eigenlijk is het jammer dat we niet een paar hele zeldzame endemen in Nederland hebben. Dat zou onze mogelijk misplaatste gastvrijheid misschien wat temperen.
Naja, wat mij betreft: er wordt ze daar wel heel veel in de schoenen geschoven, zodat het wat suggestief wordt. Een beetje nuance is niet erg. Maar ik twijfel er niet aan dat die beesten geen goed doen. En ook geen gastvrijheid bij deze jongen, ik ben ze liever kwijt dan rijk!  

Wouter van Pelt

#44
Misschien dat dit ook in het licht van de huiskraai interessant is:
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...s_item_id=22756

frankmeer

#45
Lees ook:
http://www.trouw.nl/groen/natuurdagboek/ar..._Vreemde_vogels
over dit onderwerp.
Op de Dutch Birding-site zag ik trouwens dat 25 jan. 30 exemplaren gezien zijn. Nieuw record? In ieder geval wel voor waarneming.nl.
Trouwens nog een plaatje gevonden van de Huiskraai met de vergroeide snavel, die ter sprake kwam: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=18484
Frank van der Meer

lexie

Met verbazing lees ik dat sommige vogelliefhebbers ( ?? ) met gemak de Huiskraai een koppie kleiner willen maken?!
Klinkt voor mij net zo negatief als de "gesuggereerde " vergiftiging van roofvogels ten voordele van zangvogels in het noorden van het land. ( was te zien bij vroege vogels )
Of nog erger, de systematische vervolging van de roofvogels, eeuwen lang.
Natuurlijk, een land met alleen maar Huiskraaien lijkt me ook dodelijk saai.
Maar als moeder natuur het zo bedoeld heeft, dan moeten we er maar mee leren leven!!






Lex Vermeend

Hans Bossenbroek

CiteerLees ook:
http://www.trouw.nl/groen/natuurdagboek/ar..._Vreemde_vogels
over dit onderwerp.
Op de Dutch Birding-site zag ik trouwens dat 25 jan. 30 exemplaren gezien zijn. Nieuw record? In ieder geval wel voor waarneming.nl.
Trouwens nog een plaatje gevonden van de Huiskraai met de vergroeide snavel, die ter sprake kwam: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=18484

Tsjonge, wat een roem :whistle:  

jelmerpoelstra

CiteerMet verbazing lees ik dat sommige vogelliefhebbers ( ?? ) met gemak de Huiskraai een koppie kleiner willen maken?!
Klinkt voor mij net zo negatief als de "gesuggereerde " vergiftiging van roofvogels ten voordele van zangvogels in het noorden van het land. ( was te zien bij vroege vogels )
Of nog erger, de systematische vervolging van de roofvogels, eeuwen lang.
Natuurlijk, een land met alleen maar Huiskraaien lijkt me ook dodelijk saai.
Maar als moeder natuur het zo bedoeld heeft, dan moeten we er maar mee leren leven!!
Moeder Natuur? Moeder natuur kent geen industriele stalen schepen, hooguit op een indirecte wijze. Moeder Maria misschien.  

lexie

Helemaal mee eens, dus ook het menselijk ras "met al zijn technologie" is een schepping van moeder natuur!!
En die lijken eigenlijk "nu ik er zo is over nadenk" wel wat op de Huiskraai!!
Uiteindelijk weet moeder natuur daar ook wel weer raad mee ( al is het koffiedik kijken!! ) op de lange ( korte ) termijn.

Lex Vermeend

Maico Weites

CiteerMet verbazing lees ik dat sommige vogelliefhebbers ( ?? ) met gemak de Huiskraai een koppie kleiner willen maken?!
Klinkt voor mij net zo negatief als de "gesuggereerde " vergiftiging van roofvogels ten voordele van zangvogels in het noorden van het land. ( was te zien bij vroege vogels )
Of nog erger, de systematische vervolging van de roofvogels, eeuwen lang.
Natuurlijk, een land met alleen maar Huiskraaien lijkt me ook dodelijk saai.
Maar als moeder natuur het zo bedoeld heeft, dan moeten we er maar mee leren leven!!
Als ze een bedreiging  zouden kunnen vormen voor de inheemse natuur, kunnen we ze beter nu afschieten dan later als het er veel meer zijn en het kwaad al geschied is.. En ja ze zijn hier niet op een natuurlijke wijze gekomen, dus heeft 'moeder natuur' er niet zoveel mee te maken. :whistle:  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Rutger

Tja, ik weet het niet hoor. Ik zie de verspreiding van huiskraaien als een nogal ver doorgevoerde vorm van aanpassing aan de mens, maar het is wel natuurlijk. We zouden in Nederland ook geen gierzwaluwen en zwarte roodstaarten hebben als we geen gebouwen bouwden :rolleyes:
Dus om nou te zeggen dat ze hier niet horen, ik weet het niet; ok, zonder de mens waren ze hier echt niet gekomen, maar het komt wel voort uit een zeer goed aanpassingsvermogen.

Ik vind het uitroeien eigenlijk niet kunnen, maar als de populatie echt stevig blijft toenemen zou ik ook de echte inheemse fauna voorop stellen.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

garryb

#52
CiteerIk vind het uitroeien eigenlijk niet kunnen, maar als de populatie echt stevig blijft toenemen zou ik ook de echte inheemse fauna voorop stellen

Straks 300 Huiskraaien omleggen is zieliger dan nu 30. Als men (deskundigen, overheid) serieuze argumenten heeft tegen Huiskraai als zijnde een toekomstige bedreiging voor inheemse soorten in Nederland, dan dient er nu iets te gebeuren. Niet als het al te laat is. Een explosie van de huidige populatie over enige jaren is in elk geval verre van ondenkbaar.

ArjenDrost †

Maaruh, hebben we deze discussie een jaar of wat geleden niet ook al gevoerd? Toen is er kennelijk niks uitgekomen, of besloten ze toch maar te laten leven...

Denken we dat er nu wat anders uit komt?

garryb

Ach tegen de tijd dat deze discussie voorbij is broeden ze al in je achtertuin ;)

tekenaar

Er is een andere oplossing: de hele populatie vangen (is waarschijnlijk niet moeilijk met een serieuze vangkooi, gezien het zeer sociale gedrag van de dieren) en vervolgens (via middelen in het voer) steriliseren. Daarna vrijlaten. Want het gaat niet om die paar vogels maar om de paar tienduizenden die we mogelijk over 20 jaar hebben. Er is ervaring met chemische sterilisatie van stadsduiven; die werkt niet omdat je nooit alle duiven kan steriliseren (het overgebleven niet-steriele deel plant zich des te sneller voort) en er is het bezwaar dat overwinterende slechtvalken ook gesteriliseerd kunnen worden (doordat ze duiven eten die via het voer gesteriliseerd zijn). Maar 25-30 huiskraaien is toch een ander verhaal als 30.000 stadsduiven. De vraag is nog altijd wie verantwoordelijk is en wie actie onderneemt.

Als via voer steriliseren niet betrouwbaar is kan je ze ook operatief castreren (mannetjes EN vrouwtjes). Wordt bij vogels weinig gedaan, maar is in het verleden wel gedaan met hanen (omdat een gecastreerde haan vetter wordt als een niet gecastreerde). Het kan dus wel. Na een revalidatie kunnen ze dan weer vrij rondvliegen. Kraaiachtigen worden oud, dus we kunnen nog tientallen jaren van hun aanwezigheid genieten.

Als we geen actie ondernemen (omdat niemand verantwoordelijk is) gaan we ongetwijfeld over x jaar een vraag krijgen van onze buurlanden (waar dan ook huiskraaien zitten).

p.s. hebben we geen internationale verantwoordelijkheid t.a.v. onze zwarte kraai? Dat is immers een soort met een klein verspreidingsgebied waarvan een flink deel va de wereldpopulatie in Nederland zit (in ieder geval meer dan 1 %, wat de grens is voor "internationale verantwoordelijkheid voor een soort"). En wat te denken van de west-Europese ondersoort va de kauw? Geen land heeft zulke grote populaties als Nederland (b.v. de populaties in mijn huidige woonland zijn zeer klein en beperkt tot een paar steden).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

garryb

#56
Om even terug te komen op de Huiskraai; de Minister van Landbouw zegt onder meer het volgende in haar BELEIDSNOTA INVASIEVE EXOTEN (DN. 2007/2899 12 oktober 2007):

CiteerDefinitie exoot
Ik definieer een exoot als een uitheemse soort (onder andere planten, dieren, microorganismen)
die Nederland niet op eigen kracht kan bereiken, maar door menselijk
handelen (transport, infrastructuur) terecht is gekomen in de Nederlandse natuur of dat in
de nabije toekomst dreigt te doen. Soorten die Nederland op eigen kracht bereiken,
bijvoorbeeld door klimaatverandering, vallen buiten deze definitie en dus buiten dit
beleid.

Huiskraai valt m.i. dus binnen het exotenbeleid.

CiteerStrategie
Een exoot die zich eenmaal heeft gevestigd, is zeer moeilijk weg te krijgen. Het zwaartepunt
van mijn beleid is daarom gericht op preventie van introducties van nieuwe, soorten
invasieve exoten. Als dat lukt dan richt mijn beleid zich op het nemen van bestrijdingsmaatregelen,
zolang populaties nog klein en beheersbaar zijn. Is dat geen haalbare optie,
dan richt mijn beleid zich vervolgens op beheersmaatregelen. Deze strategie, waarbij de
nadruk ligt op preventie, is in overeenstemming met de afspraken die gemaakt zijn in het
kader van het Biodiversiteitsverdrag.

De populatie van Huiskraai is nog klein en beheersbaar, dus zullen maatregelen (van welke aard ook) op korte termijn moeten volgen.

CiteerCoördinerend Orgaan Invasieve Exoten
De verantwoordelijkheden die mijn ministerie op zich zal nemen, zullen voor een belangrijk
deel ondergebracht worden bij het Coördinerend Orgaan Invasieve Exoten (COIE).
De belangrijkste taak van het COIE is het mij gevraagd en ongevraagd adviseren over de
aanpak van invasieve exoten. Dit coördinerend orgaan richt zich op het verzamelen en
verspreiden van informatie over exoten, het (laten) uitvoeren van risicoanalyses voor
exoten en, op basis van zo'n analyse, het adviseren over de noodzaak en mogelijke wijzen
van preventie, bestrijding of beheersing van exoten. De uitvoering van eventuele maatregelen
wordt gelegd bij uitvoerende organisaties.
De tweede helft van 2007 en 2008 is de opstartfase voor het Coördinerend Orgaan
Invasieve Exoten. In deze periode worden voorbereidingen getroffen voor een volledig
functionerend COIE vanaf 1 januari 2009. Het COIE zal in 2009 bestaan uit een commissie
van onafhankelijke deskundigen en bestuurders en een ondersteunend secretariaat.

Deze instantie zal de regie op zich nemen. In 2008 zullen de rakkers zich dus nog onverstoord kunnen reproduceren....

grunsven

Inderdaad zou volgens het beleid van LNV dit aangepakt moeten worden maar de praktijk is anders. COIE is nu in oprichting en in hoeverre die organisatie dit aan gaat pakken (en de macht krijgt dat te doen) is nog de vraag.

Aan de andere kant zie je een sterke toename van de weerstand omdat het zielig zou zijn.
Dit heeft al geleid tot een populatie Grijze eekhoorn in Italië. Terwijl het overduidelijk is dat dit funest is voor de rode eekhoorn. Toen het nog maar een paar beesten waren heeft een rechter de jacht verboden onder druk van een dierenbescherming lobby. Later is dit besluit teruggedraaid maar toen was het al te laat.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankw

staat er ergens ook iets over Nijlganzen? Of ze daar nog iets aan denken te gaan doen?

garryb

#59
CiteerAan de andere kant zie je een sterke toename van de weerstand omdat het zielig zou zijn.

Heel wat situaties aangaande de aantasting van planten en dieren op deze planeet zijn zo erg dat het woord 'zielig' een eufemisme zou zijn. Laat die mensen dan ook geen vlees meer eten, geen auto meer rijden, geen Becel voor op brood meer kopen en last but not least eventuele voortplantingswensen (voor zover nog niet geschied) ook maar laten varen...

Citeerstaat er ergens ook iets over Nijlganzen? Of ze daar nog iets aan denken te gaan doen?

Nee in tegenstelling tot de Huiskraai is van Nijlgans is nog nooit bewezen dat populaties van inheemse soorten ernstig bedreigd werden door hun toename. Van een omnivoor als Huiskraai wel. Lekker laten gakken dus (al vind ik ze ook niet moeders mooiste).