Aangepaste Latijnse namen uit nieuwe veldgids nu ook in Waarneming.nl

Gestart door Erik van Dijk, maart 21, 2018, 21:48:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Douwe van der Ploeg

#1
Wil je dat?
Is dat gebeurd?
Wat is er aangepast aan de namen?
Welke soortgroep betreft het?
Welke veldgids betreft het?
Zijn andere websites (Nederlands soortenregister, verspreidingsatlas, BLWG) het eens met deze aanpassingen en hebben zij die zelf ook gedaan?
Douwe van der Ploeg

Erik van Dijk

Beste Douwe,

Is al gebeurd. ;)

Het is in afstemming met Laurens Sparrius van BLWG en Floron uitgevoerd. Hij heeft mij een overzicht verstrekt van de mutaties de nieuwe veldgids Korstmossen.

https://www.bol.com/nl/p/veldgids-korstmossen/9200000084796702/?Referrer=ADVNLGOO002008P-G-52300460283-S-376492126796-9200000084796702&gclid=EAIaIQobChMI5ZXGg9z_2QIVwrztCh1DjwBJEAQYASABEgIvHPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Dezelfde mutaties zijn al eerder doorgevoerd op www.verspreidingsatlas.

De bestaande namen van korstmossen waren ook gebaseerd op de lijst van BLWG. Dus is het het meest logisch om dat aan te houden.

Groet Erik

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Datura

Zijn de oude namen nog wel als synoniem beschikbaar? Het zal wel even duren voor ik erin heb gestampt welke soorten nu Flavoplaca, Polycaulonia, Pseudoschismatomma etc. etc. zijn.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Pluijm

Dat wordt voor iedereen wennen inderdaad.

Ik zag geen manier hoe je de oude namen nog kunt vinden in WN. De zoekfunctie werkt alleen met de nieuwe namen? Bijvoorbeeld 'Schismatomma' (Purperkring en Witkring) intypen, geeft geen hits meer. Dit zijn nu Dendrographa en Sporodophoron geworden.

Misschien een idee om dat lijstje Erik, met zowel oude als nieuwe namen, hierboven als pinned topic te plaatsen?
Dan kunnen we een half jaartje namen opzoeken, zolang dat nodig is. Bij mijn weten is er nog geen overzicht van de veranderingen gepubliceerd (alleen diffuus in de veldgids/verspreidingsatlas).
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

marcel234

Citaat van: Pluijm op maart 22, 2018, 13:28:59 PM
Misschien een idee om dat lijstje Erik, met zowel oude als nieuwe namen, hierboven als pinned topic te plaatsen?
De oude namen moeten nog als synoniem beschikbaar blijven, net als in de verspreidingsatlas.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Erik van Dijk

Citaat van: Pluijm op maart 22, 2018, 13:28:59 PM
Misschien een idee om dat lijstje Erik, met zowel oude als nieuwe namen, hierboven als pinned topic te plaatsen?
Dan kunnen we een half jaartje namen opzoeken, zolang dat nodig is. Bij mijn weten is er nog geen overzicht van de veranderingen gepubliceerd (alleen diffuus in de veldgids/verspreidingsatlas).

Ik heb het topic aangemaakt. Ik heb alleen op dit deel van het forum geen rechten om het bericht vast te prikken.

NB Ik houdt de lijst van vogels in Observado ook actueel. Vandaar dat ik precies wist hoe dit uit te voeren en dit uitstapje naar mijn lievelingssoortgroep van het winterhalfjaar maakte :angel:.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

Citaat van: marcel234 op maart 22, 2018, 13:42:20 PM
Citaat van: Pluijm op maart 22, 2018, 13:28:59 PM
Misschien een idee om dat lijstje Erik, met zowel oude als nieuwe namen, hierboven als pinned topic te plaatsen?
De oude namen moeten nog als synoniem beschikbaar blijven, net als in de verspreidingsatlas.

Moet dat of is dat een verzoek.  ;)

In waarneming.nl/observado heb je twee soorten synoniemen.

1.
Een synoniem binnen een taal. Bijvoorbeeld Voor de soort Carduelis carduelis de Nederlandse naam Putter en de Nederlandse naam Distelvink. In het systeem kun je vervolgens aangeven wat de preferente volgorde van namen is.

2.
Daarnaast heb je synoniemen van soort_id's. Dit is nu gebeurt met dijkschriftmos en muurschriftmos. Maar bij deze synoniemen komen de waarnemingen onder verschillende soort_id's te hangen. Dat is niet wenselijk. Voor zover ik weet is het niet mogelijk een synoniemnaam voor de wetenschappelijke naam toe te voegen aan de soort, maar ik zal dit navragen bij Hisko. Wellicht weet hij meer. Mocht het kunnen dan wil ik dat natuurlijk wel doen.

NB Het beschikbaar houden van oude wetenschappelijke namen is niet gangbaar bij zowel wrn.nl als bijvoorbeeld IOC voor vogelnamen. In andere systemen (Plantlist.org) wordt dit wel soms gedaan.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

Er is nog een ander ding wat mij opviel.

De volgorde in het familieoverzicht https://waarneming.nl/familie/all is een puinhoop. Bijvoorbeeld mossen en korstmossen door elkaar.

Het is vrij eenvoudig om hiervoor orde in de chaos te scheppen, maar dan heb je wel een goede bron voor de familievolgorde van zowel mossen als korstmossen nodig. Die heb ik nog niet gevonden, maar ik moet er ook nog naar zoeken.

In ieder eerst de mossen en dan de korstmossen gezien de naam van de soortgroep.

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik van Dijk

Citaat van: Datura op maart 22, 2018, 22:00:27 PM
Hoi Erik,

Binnen waarneming.nl kunnen wetenschappelijke synoniemen iig wel, zie bijvoorbeeld: https://waarneming.nl/soort/info/159075 en https://waarneming.nl/soort/info/7449

Die had ik ook beschreven, maar dat is eigenlijk onwenselijk omdat je dan bewust de waarnemingen over verschillende entries gaat verspreiden.

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Douwe van der Ploeg

Nouja, niet helemaal. Nieuwe waarnemingen worden zelfs automatisch naar de oudersoort gestuurd, en ALLE waarnemingen (van ouder en synoniem) zijn zichtbaar onder de oudersoort. Voor de gewone gebruiker zullen er niet echt problemen ontstaan. Overigens wel handig om bij het synoniem GEEN Nederlandse namen toe te voegen, omdat je anders voortdurend vragen krijgt "Maar welke goudgele korrelkorst is de goede?" enzo..
Douwe van der Ploeg

Datura

Lijkt mij een prima oplossing: toevoegen van de oude wetenschappelijke namen als synoniem en daar geen Nl naam bij zetten.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Pluijm

Citaat van: Erik van Dijk op maart 22, 2018, 21:21:27 PM
Ik heb het topic aangemaakt. Ik heb alleen op dit deel van het forum geen rechten om het bericht vast te prikken.
Het gaat er mij niet om dit forumbericht vast te prikken. Ik zou graag het lijstje van - dacht ik 70 (?) - gewijzigde oude en nieuwe wetenschappelijke namen gepubliceerd willen zien, en dan bijv. als pinned topic.
Mensen hebben oude namen in hun hoofd en willen weten hoe die nu heten. Je kunt ook via een omweg van de Nederlandse namen achter die nieuwe wetenschappelijke namen komen, de Nederlandse namen zijn immers hetzelfde gebleven. Maar zo'n lijstje raadplegen lijkt me handig.

EDIT: ik zie nu pas dat het lijstje er al staat, bedankt!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Erik van Dijk

De familievolgordes van zowel korstmossen als mossen waren ook een grote chaos.

Bij de mossen was vrij makkelijk recht te zetten. Ik heb de volgorde van order en families gelijk getrokken met het Nederlands soortregister. Hierdoor staan nu alle mossen eerst en daaronder alle korstmossen.

Voor de korstmossen ben ik nu ook aan het kijken naar de volgorde in het Nederlands Soortregister. Hier valt mij op dat hier nog de oude korstmosnamen staan.
Actiepuntje voor iemand anders bij het soortregister. ;)

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Guido Berger

Hoi Erik,

Ik weet niet wat jij allemaal voor elkaar kunt puzzelen, maar ikzelf ben helemaal voor een scheiding van korstmossen en mossen. Het zijn totaal verschillende type organismen.
Nu snap ik wel dat je ze ongeveer op dezelfde manier waarneemt - door de loep - en dat mensen ook wel naar beide organismen kijken, maar dat mag m.i. geen leidraad zijn.
Dan moet er vast ook wat software aangepast worden, maar ik zou het wel super vinden.

Erik van Dijk

Citaat van: Guido Berger op maart 23, 2018, 11:51:00 AM
Hoi Erik,

Ik weet niet wat jij allemaal voor elkaar kunt puzzelen, maar ikzelf ben helemaal voor een scheiding van korstmossen en mossen. Het zijn totaal verschillende type organismen.
Nu snap ik wel dat je ze ongeveer op dezelfde manier waarneemt - door de loep - en dat mensen ook wel naar beide organismen kijken, maar dat mag m.i. geen leidraad zijn.
Dan moet er vast ook wat software aangepast worden, maar ik zou het wel super vinden.


Hoi Guido,

Helemaal eens (en alle anderen denk ik ook  ;) ).

Maar dat is een keuze van waarneming.nl. En dat is begrijpelijk want als je voor elke groep een soortgroep aanmaakt krijg je wel heel veel overzichtsschermen. En waarschijnlijk heeft dat consequenties voor hetzij de opbouw van de website, hetzij voor de benodigde rekencapaciteit. Weekdieren is ook zo'n vergaarbaak.

Misschien dat ze met de nieuwe indeling voor de toekomstige website dit aanpakken. ik hoop het.

Groet Erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

Ik heb de families van de korstmossen nu ook een volgorde gegeven. Ik heb zoveel mogelijk het Nederlandse Soortenregister gevolgd, maar dat is niet zo duidelijk voor korstmossen als bij mossen.

Er zijn veel soorten die eigenlijk nergens in thuishoren, maar ook families die niet in een orde zitten. Dit is het beste wat ik er van kon maken, maar als iemand een complete lijst heeft van de korstmossen met met zowel de familienaam als orde in de juiste volgorde dan houd ik me aanbevolen om het te perfectioneren. ;) 
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Guido Berger

Hoi Erik,

Als ik nu naar mn levenslijst kijk (ik heb enkel korstmossen ingevoerd) lijkt het me zo'n 'rommeltje'.
Komt dat omdat ook verwante families bij elkaar staan?