Plant in bos zonder bladgroen: soortnaam?

Gestart door Harm digitaal, maart 20, 2018, 22:50:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/139550049
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-06-04 BRD - Werra-Meißner-Kreis (Landkreis)
Foto's:




bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Rien Ondersteijn

Deze mooie kleur heb ik nog nooit gezien bij Epipactis [Helleborine,want dat is ie zeer waarschijnlijk].Paars/rozegroenig etc maar zulk mooi crème ? ! Stond waarschijnlijk onder dichte beuken bomen en wordt veroorzaakt door t niet aanmaken van Bladgroen die zorgt o.a. voor de kleur via omzetting van licht en voeding.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Harm digitaal

#2
Bedankt Rien :duim:
Stond inderdaad in een gemengd beukenbos met vooral veel beuken.
Misschien een ondersoort? Epipactis helleborine 'White Feather' :lol:
https://www.groeninfo.com/forum/algemene-tuinforums/identificatie-planten/epipactis-zonder-bladgroen
Met vriendelijke groet Harm Alberts

tekenaar

Bij verschillende orchideeensoorten komen incidenteel bladgroenloze vormen voor (niet alleen bij de parasitaire soorten) die overleven dankzij hun symbiose met schimmels.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hinko

een chlorotisch exemplaar Epipactis helleborine
mvgr, Hinko

janvdbrugge

Hoi Hinko,
Waarom heet zo'n exemplaar zonder enig groen "chlorotisch"? Ik zou eerder denken aan leucistisch . . . In elk geval is de term chaotisch enigszins van toepassing, maar dat klinkt niet erg botanisch. Hoe dan ook, een bijzondere waarneming.
Groeten, Jan van der Brugge

Hinko

#6
Chlorotisch betekend 'zonder chlorofyl', bladgroen

leucisme is iets met pigment en komt alleen bij dieren voor
mvgr, Hinko

janvdbrugge

Hinko, dank voor de reactie, maar dat is niet waar het mij om gaat.
Jij zegt: "Chlorotisch betekend 'zonder chlorofyl', bladgroen", maar taalkundig gezien zou je zeggen: dat betekent "erg groen, met overdadig groene kleur". Als je gelijk hebt - en daar twijfel ik niet aan - is de term vrij onhandig; net zoiets als wanneer "neurotisch" zou betekenen: "zonder zenuwen" . . . Ik blijf voorstander van aanpassing van misleidende terminologie.
Groeten, Jan van der Brugge

wim van wijngaarden

#8
'chlooros' is een grieks woord voor bleek, 'chlorotisch' wordt ook wel vertaald als bleekzuchtig. Het is dus een prima term.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Rien Ondersteijn

Ben blij dat ik voor de term Bladgroen koos....
[we moeten trouwens zuiniger zijn op onze Nederlandse Taal,hoewel Chlorofyl natuurlijk een veel gebruikte term is in de Plantkunde.
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Wim, oh, vandaar chlorophyl: met bleke bladeren ?! Dus bladgroen is ook zo'n misleidende term . . .
Chloros wordt in de gebruikelijke terminologie opgevat als groen, groengeel, kijk 't maar eens na. Voor hardgroen wordt gewoonlijk prasinos gebruikt, maar jouw woordkeus "prima term" is duidelijk te kort door de bocht.
't Lijkt off-topic te worden, maar dat ligt ook aan de soort reacties.
Groeten, Jan van der Brugge


Rien Ondersteijn

het woord Bladgroen is helemaal niet misleidend.. Deze plant zit zónder !
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Hoi Rien,
Jij schrijft: het woord Bladgroen is helemaal niet misleidend.. Deze plant zit zónder !

Lees nog eens terug: als chloros niet "groen" betekent, maar "bleek", zou chlorophyl (chlorofyl) toch nooit bladgroen betekenen? Dus zou dat dan een misleidende term zijn. Dat staat helemaal los van de kleur van welke plant dan ook die op een foto staat.
Overigens, zoals zo vaak, ligt de waarheid enigszins in het midden. Het Griekse (klassieke) woord chlóros betekent niet alleen groen, maar ook: jong, vers, en het heeft een tweede afgeleide betekenis: geel, bleek. Dan kun je een term "chlorotisch" dus opvatten als: opgebleekt, gelig. Voor het woord chloris (zit in de wetenschappelijke naam van de Groenling) geeft het woordenboek: vogel met geelachtig of groenachtig verenkleed; wielewaal. (Let wel: dit komt uit een woordenboek klassiek-Grieks).
Punt blijft dat je dus zou moeten aannemen dat de term in de botanie in beide betekenissen is gebruikt: chlorofyl voor bladgroen (en chlorofyten voor: groene planten, enz.) tegenover chlorotisch voor: opgebleekt, verstoken van bladgroen. Handig kun je dat toch niet noemen.
Een lang off-topic verhaal; wie het oninteressant vindt, slaat 't maar over.
Verder voor jou natuurlijk veul groentjes (eventueel bleekselderij . . .),
Jan van der Brugge

Harm digitaal

Even uit de oude doos!
Van een planten admin. namelijk Jean Claessens kreeg ik de reactie dat hij denkt dat dit een chlorotische vorm van Cephalanthera damasonium betreft.
(Bleek bosvogeltje).
Met vriendelijke groet Harm Alberts

migratorius

Citaat van: Harm digitaal op december 03, 2018, 09:27:32 AM
Even uit de oude doos!
Van een planten admin. namelijk Jean Claessens kreeg ik de reactie dat hij denkt dat dit een chlorotische vorm van Cephalanthera damasonium betreft.
(Bleek bosvogeltje).
Heel bleek bosvogeltje!

JanHein