Iepenbladroller, maar w.s. toch andere bladroller?

Gestart door corma, maart 18, 2018, 16:55:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

corma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/149636871
onzeker Iepenbladroller - Acleris kochiella gezien op 2018-03-10 Harderwijk
Foto's:




Toelichting:
Vloog weg uit de varen, waarvan ik de dode bladeren verwijderde. Hij lijkt veel op de Iepenbladroller, maar omdat die zo zeldzaam is, zal het hem vast niet zijn. Benieuw welke het wel is, want ik kon hem niet vinden op waarneming.nl Zal wel door kleurschakeringen komen.
bij voorbaat dank Corry Pul

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

corma

Dat bedoel ik dus, Tjitske. Op die 2e link zie je hoeveel kleurschakeringen daar al op staan. Zou heel goed kunnen, dat het een Lichte boogbladroller is.
Ik wacht nog even op verdere reacties. Bedankt voor je reactie!!!!!

Groet, Corry

gardensafari

Ik denk ook aan Acleris notana of A. ferrugana, want die twee zijn bijna nooit van foto's uit elkaar te houden.
Of één van de kenners komen in dit geval verder...?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

corma

Bedankt voor je reactie Hans. Ik hoop idd ook, dat één van de kenners hier op reageert, want ik kom er niet uit. Je hebt bladrollers met zo'n specifieke kleur/tekening, dat ze vrij makkelijk op naam te brengen zijn, maar deze is echt lastig.
Groet, Corry

corma

Beste mensen,

Naar aanleiding van de reacties heb ik nog even goed gekeken bij de Oranje/Lichte boogbladroller. Bij de foto's van deze micro vond ik een foto van 23-11-2017 van Joost Geraets. Daar lijkt mijn vlindertje heel erg veel op. Zou ik daar een bevestiging van kunnen krijgen?

Vriendelijke groet, Corry

Elachista

Inderdaad ferrugana/notana. Lichte voorkeur voor ferrugana.
Groet,
Tymo

corma

Bedankt voor je reactie Tymo! Dan hou ik het op de Ferrugana.

Vriendelijke groet,
Corry

Elachista

Wel met vraagteken, of nog veel liever als verzamelsoort notana/ferrugana.
Groet,
Tymo

corma