geelpootmeeuw en grote mantelmeeuw

Gestart door gcusters, maart 16, 2018, 09:15:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

gcusters

Ik heb weer eens wat jonge meeuwen proberen te identificeren maar Admin Merijn heeft me moeten corrigeren waarvoor dank.
Graag zou ik willen weten hoe je tot de determintatie komt want beide vogels vond ik lastig.
Bij vogel 1kwam ik uit op grote mantel. Volgens mij zijn alle grote vleugeldekveren gekarteld, brede staartband al kan ik niet beoordelen of deze taps afloopt of niet, bleke snavelpunt, mantel en schouderveren vind ik lastig te beoordelen op deze foto's maar komt donker over. Binnenste handpennen kan voor beide soorten.

Bij vogel 2 kwam ik uit op Geelpootmeeuw. Buitenste grote vleugeldekveren zijn ongekarteld waardoor ik alleen nog maar naar pontische en geelpoot gekeken heb. (foutje??) door de donkere centra in schouderveren en matig contrast in binnenste handpennen kwam ik uit op een geelpootmeeuw.
Algehele indruk was dat deze vogel ook veel slanker is dan vogel 1
Waar ben ik de fout ingegaan of wat heb ik over het hoofd gezien?
Het betreft deze waarnemingen
Vogel 1
https://waarneming.nl/waarneming/view/149417825
Geelpootmeeuw - Larus michahellis gezien op 2018-03-11 Maas - Arcen tot Wellerlooi
Foto's:






Vogel 2:
https://waarneming.nl/waarneming/view/149417823
Grote Mantelmeeuw - Larus marinus gezien op 2018-03-11 Maas - Arcen tot Wellerlooi
Foto's:






MVG
Geert Custers

gcusters

Is er niemand die iets over deze 2 meeuwen durft te zeggen?
Ik ben toch erg benieuwd welke kenmerken hier doorslaggevend zijn.

mvg
Geert

Rudy_Offereins

Hallo Geert,

Het is een vrij forse en wat bonkig overkomende vogel met een relatief lichte mantel en een dikke, wat stompe snavel. Op basis van de mantelkleur valt Grote (en Kleine) mantelmeeuw al af. Voor pontische is de snavel te fors en klopt het donkere 'boevenmasker' rond de ogen niet. Blijft over zilver of geelpoot. Dan kun je op alle foto's zien dat de vleugels een erg beperkt bleek venster hebben (ofwel de enigszins doorschijnende binnenste handpennen en buitenste armpennen). Bij zilver is dit gebied altijd behoorlijk groot en bij geelpoot vrij typisch alleen de binnenste vier handpennen. Dat laat jouw vogel fraai zien en dus kom je al wegstrepend op geelpootmeeuw uit.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

mgieskens

Citaat van: Rudy_Offereins op april 02, 2018, 21:39:21 PM
Hallo Geert,

Het is een vrij forse en wat bonkig overkomende vogel met een relatief lichte mantel en een dikke, wat stompe snavel. Op basis van de mantelkleur valt Grote (en Kleine) mantelmeeuw al af. Voor pontische is de snavel te fors en klopt het donkere 'boevenmasker' rond de ogen niet. Blijft over zilver of geelpoot. Dan kun je op alle foto's zien dat de vleugels een erg beperkt bleek venster hebben (ofwel de enigszins doorschijnende binnenste handpennen en buitenste armpennen). Bij zilver is dit gebied altijd behoorlijk groot en bij geelpoot vrij typisch alleen de binnenste vier handpennen. Dat laat jouw vogel fraai zien en dus kom je al wegstrepend op geelpootmeeuw uit.

Groet, Rudy
Heldere uitleg  :duim:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rudy_Offereins

#4
Dank je.

Zie trouwens net dat het een eerste winter is (dacht eerst tweede). Determinatie blijft overeind



Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

gcusters

Dank Rudy voor de uitleg.
Ik neem aan dat dit over vogel 1 gaat.

Als je obv de mantelkleur 1e winter mantelmeeuwen kunt uitsluiten dan blijft inderdaad Geelpoot als logische optie over.
Wat me dwars zit is de karteling op de buitenste grote vleugeldekveren en vooral de bleke snavelpunt. Deze zie ik veel bij Grote mantelmeeuw maar ben ik nog niet tegengekomen bij geelpootmeeuwen van deze leeftijd. is dit inderdaad uitzonderlijk/extreem voor geelpootmeeuwen maar kan dus wel of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht en komt dit vaker voor.

Zou je ook nog voor de 2e vogel een uitleg kunnen geven?

MVG

Geert

Rudy_Offereins

Citaat van: gcusters op april 03, 2018, 08:57:13 AM
Dank Rudy voor de uitleg.
Ik neem aan dat dit over vogel 1 gaat.

Als je obv de mantelkleur 1e winter mantelmeeuwen kunt uitsluiten dan blijft inderdaad Geelpoot als logische optie over.
Wat me dwars zit is de karteling op de buitenste grote vleugeldekveren en vooral de bleke snavelpunt. Deze zie ik veel bij Grote mantelmeeuw maar ben ik nog niet tegengekomen bij geelpootmeeuwen van deze leeftijd. is dit inderdaad uitzonderlijk/extreem voor geelpootmeeuwen maar kan dus wel of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht en komt dit vaker voor.

Zou je ook nog voor de 2e vogel een uitleg kunnen geven?

MVG

Geert

Ja sorry, was even in de war met het feit dat het twee verschillende vogels zijn. Ik had het over de bovenste in mijn verhaal hierboven, dat is een tweede winter, mede vanwege de mantel met adult-type veren.

De onderste is een eerste winter en het is aan de kop en de brede vleugelbasis al te zien dat het een forse jongen is. Dit is vooral goed te zien op de bovenste foto. Ook bij deze is het venster beperkt zodat je aan geelpoot of grote mantel vast zit. Omdat echte veerkenmerken ontbreken is het wat gevoelsmatig, maar de gestreepte bovenstaartdekveren passen niet echt op geelpoot, dit geldt ook voor de lange (maar wel forse) snavel en de bleke kop. Het geheel past daarom goed op grote mantel.

Over de eerste vogel: de kenmerken die je noemt (karteling, bleke snavelpunt [wel erg beperkt hoor]) zijn echte niet raar voor geelpoot. Hooguit de donkere vlekken op de bovenstaartdekveren, die wel witter hadden gemogen. Maar het is ook een overall donker beest.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

gcusters

Bedankt Rudy voor de aanvullende info.
Zeer verhelderend!
Ik had ondertussen wat geelpoten van vergelijkbare leeftijd gevonden met een bleke snavelpunt in de waarnemingen database. Ik had eerst vooral op GRO gekeken waar ik er geen kon vinden.
MVG
Geert

adriaens

De eerste/bovenste meeuw (https://waarneming.nl/waarneming/view/149417825) zal inderdaad wel een Geelpootmeeuw zijn,
maar dan in eerste winterkleed want de handpennen en grote dekveren zijn duidelijk nog juveniel.

De tweede meeuw kan onmogelijk een 1w Grote Mantelmeeuw zijn want de staart is grotendeels zwart en de stuit sterk gebandeerd.
Niks mis voor Zilvermeeuw, lijkt me.

frankmeer

Ik vraag me eigenlijk af of https://waarneming.nl/waarneming/view/149417823 wel steeds dezelfde meeuw toont. Foto 1 lijkt me namelijk een ander beest.
Frank van der Meer

adriaens

Citaat van: frankmeer op april 06, 2018, 14:57:29 PM
Ik vraag me eigenlijk af of https://waarneming.nl/waarneming/view/149417823 wel steeds dezelfde meeuw toont. Foto 1 lijkt me namelijk een ander beest.

Ik denk het wel eigenlijk. Op foto 1 en foto 2 staat alleszins dezelfde vogel,
gezien de kapotte top van p10 aan rechtervleugel.

gcusters

Dank Peter en Frank,
Foto's zijn inderdaad telkens van dezelfde meeuw.
aangezien deze meeuw overvloog heb ik geen goede foto's van gespreide staart.
Op deze foto van vogel 2 is mogelijk nog iets meer te zien van de staart.

Dus dit is een zilvermeeuw met een heel beperkt venster en de buitenste grote dekveren ongekarteld.

mvg
Geert

Merijn Loeve

Ja die staart kan eigenlijk ook echt niet op een grote mantelmeeuw. Ik zat er dus inderdaad naast. Zilvermeeuw met een dikke harses
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Rudy_Offereins

Tja, zittend op een dukdalf was-ie vast gemakkelijker...
Vriendelijk groet, Rudy