Grote knoflooktaailing ????????

Gestart door chrispy, maart 13, 2018, 16:22:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste,

Ik heb deze paddenstoel gevonden in het Kralingse bos in Rotterdam. Alle specificaties zoals afmetingen, L en l waarden van de lamellen, kleur steel (bijna zwart met kleine witte top) kloppen zoals beschreven in Pilze der Schweiz Band 3 pagina 232. De sporee is wit alleen de sporen zijn met 8-10 x 4-5.5 µm QL 1.4-1.8, iets smaller dan in Pilze der Schweiz: 9.1-11 x 5.8-6.9 Q: 1.4-1.7. De Q waarde klopt echter wel.

Is dit de Grote knoflooktaailing of iets totaal anders.

Groet, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

xenion

Jammer dat je geen geur hebt genoemd. Kijk ook eens bij Hoornsteeltaailing.
Groeten,
Martin

chrispy

Beste Martin,

De Hoornsteeltaailing blijkt zeker een goede kandidaat te zijn. Bij de meeste foto's op internet en waarneming is geen of vage witte top aan de steel te zien. Bij een van de foto's van Peter Rijnen echter is deze duidelijk aanwezig. Verder zijn de lamellen vaak gekleurd terwijl de lamellen op mijn foto's echt wit zijn. De sporen grootte klopt echter weer beter met mijn metingen.
Opvallend zijn een soort naalden in de foto's van Kees vd Berg. In bijgevoegde foto van mij lijkt iets vergelijkbaars aanwezig.
Kortom, ik denk dat de Hoornsteeltaailing de beste kandidaat is. Bedankt voor houw bijdrage en groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.