een vreemd bouwsel in Indonesie...van een galmug?

Gestart door gmalink, maart 12, 2018, 15:04:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

gmalink

Ik vond in Indonesie een vreemd hoedvormig bouwsel op een stengel wat ik nog nooit eerder gezien heb.
Kan het een bouwsel zijn van een insect, bijvoorbeeld een galmug?

Wie heeft een idee wat dit is?

Bij voorbaat dank voor de oplossing van dit (voor mij) mysterie.

Gerrit Alink

gardensafari

#1
Galmuggen bouwen niets. Het is de plant die een vergroeiing produceert.
Dit zit los op het blad. Zeker weten doe ik niks, maar het zou een zakdrager kunnen zijn, een vlindergroep waarvan de larve dit soort huisjes maakt.
Misschien wel de <grapje>sombrerozakdrager</grapje>!

Aanvulling: inderdaad kom ik op internet een foto van iets soortgelijks tegen:
https://www.google.nl/search?q=psychidae+indonesia&safe=off&client=safari&hl=nl-nl&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiFtpiB2OjZAhXJjqQKHaO9D2YQ_AUIESgB&biw=1024&bih=698&dpr=2#imgrc=PIlG1s8Uf5nL0M:
Helaas staat er geen soortnaam bij. Er zijn gelukkig nog meer foto's en daar wordt de geslachtsnaam Pagodiella genoemd. Mooie toepasselijke naam, al had ik Sombreriella mooier gevonden ;D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gmalink

Beste Hans,
Heel veel dank voor je determinatie. Ik had niet verwacht dat de bouwsels van zakkendragers zo stevig verankerd kunnen zijn aan, in dit geval, een stengel. Het is inderdaad een Pagodiella, Pagode bagworm genoemd in het engels. Jouw benaming van Sombreriella is subliem en inderdaad veel toepasselijker dan Pagodiella. Misschien een voorstel voor de internationale nomenclatuur cie (grapje).

Wat betreft de soort zou het Pagodiella heckmeyeri kunnen zijn. Deze soort, heb ik gevonden, wordt beschreven voor Java, Indonesie (Thomas Sobczyk, Psychidae, p.223).

Nogmaals zeer veel dank voor het oplossen van dit 'mysterie'.

Hartelijke groet,
Gerrit