Hoofdmenu

Welke meeuw

Gestart door bartgras, maart 08, 2018, 00:07:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

bartgras

Met de lessen uit een vorig topic onder de arm naar diverse meeuwen gekeken. Op de Kraaijenbergse Plassen raakte ik aan het twijfelen toen ik de aanwezige 2e kj zilvermeeuwen bekeek en deze tegenkwam:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/149275547
Meeuw (Larus) onbekend - Larus spec. gezien op 2018-03-06 Kraaijenbergse Plassen 7 - Uitkijkpunt en eilandjes
Foto's:


Ik zit hier toch aan 2e kj pontische meeuw te denken, omdat de schouder en mantelveren al geruid zijn, de streping niet doorloopt tot op de kop en een boa lijkt te vormen, bij nameting van de snavel de lengte/hoogte op 2,3 uitkomt (volgens methode in "Identification of Caspian Gulls" van Gibbins, dan zou 2,3 passen bij pont). Mij leek de meeuw wel een "hangkont" te hebben, die toch vaker bij pont voorkomt? Maar aan de andere kant vond ik de borst/buik wat prominent naar voren staan.

Klopt dit of heb ik me toch weer verslikt in een zilvermeeuw??
Vriendelijke groet

Bart Gras

OJGoreng

Prima 2kj Pont, inderdaad. Grappig genoeg wel eentje die niet wezenlijk verder is met de rui dan onze locale zilvermeeuwen; die hebben intussen ook de schouder-en mantelveren geruid. De meeste Pontische laten ook wat rui van de vleugeldekveren en tertials zien, maar daar zie ik bij deze nog niets van. Maakt het echter niet minder een Pontische, de tekening van het kleed klopt helemaal.
Met vriendelijke groet, Zainal

bartgras

Dankjewel voor je reactie Zainal. Fijn om te horen dat het vermoeden klopte. Ik vond de link die je stuurde van de 2e kj zilvermeeuw top. Dan zie je pas goed hoe gekarteld de tertials zijn en de gekartelde dekveren. Dan blijkt dat het verenkleed van een (typische) zilvermeeuw toch beduidend anders is.

Gisteren waren er op de Kraaijenbergse plassen (plek van de gefotografeerde pont) ook een aantal 2e kj zilvermeeuwen waarbij de schouder en mantelveren al geruid waren. Dus klopt het dat dit kenmerk alleen vroeg in de winter is te gebruiken, omdat een pont vroeger met ruien van deze veren is?
Vriendelijke groet

Bart Gras

caliprobola

Citaat van: bartgras op maart 08, 2018, 14:08:04 PM
Gisteren waren er op de Kraaijenbergse plassen (plek van de gefotografeerde pont) ook een aantal 2e kj zilvermeeuwen waarbij de schouder en mantelveren al geruid waren. Dus klopt het dat dit kenmerk alleen vroeg in de winter is te gebruiken, omdat een pont vroeger met ruien van deze veren is?
Dat klopt, het overgrote deel van de (zuidelijker) zilvermeeuwen heeft de mantel & schouder nu normaal gezien (grotendeels) geruid. Wanneer je echter bij een 2de KJ rui ziet in de vleugeldekveren voor april dan is dat een heel sterke aanwijzing dat die vogel geen zilvermeeuw is.

OJGoreng

#4
Citaat van: bartgras op maart 08, 2018, 14:08:04 PMDus klopt het dat dit kenmerk alleen vroeg in de winter is te gebruiken, omdat een pont vroeger met ruien van deze veren is?

Zelfs dat is tricky. Sommige zilvermeeuwen ruien ze al vóór de winter; deze foto is van 1 oktober jl.



Citeer1cy October birds in NW Europe have the mantle and upper scapulars moulted to second generation feathers, showing an anchor pattern and a dark base. This moult normally starts in the rear upper scapular region high on the back, and progresses downwards to the lower scapulars. The rear lower scapulars, which are the longest scapulars, lying on the scapular coverts, are normally still juvenile by February. By October, many birds have almost all upper scapulars replaced (over 75% second generation, i.e. category A-B in our research). When the feathers are fresh, they may show warm ginger tones, but after a few weeks these warm tones bleach paler, to white later in the season.
Van http://www.gull-research.org/hg/HG1CY10.htm
Met vriendelijke groet, Zainal

Mark Zevenbergen

Citaat van: OJGoreng op maart 08, 2018, 18:02:00 PM
Citaat van: bartgras op maart 08, 2018, 14:08:04 PMDus klopt het dat dit kenmerk alleen vroeg in de winter is te gebruiken, omdat een pont vroeger met ruien van deze veren is?

Zelfs dat is tricky. Sommige zilvermeeuwen ruien ze al vóór de winter; deze foto is van 1 oktober jl.



Citeer1cy October birds in NW Europe have the mantle and upper scapulars moulted to second generation feathers, showing an anchor pattern and a dark base. This moult normally starts in the rear upper scapular region high on the back, and progresses downwards to the lower scapulars. The rear lower scapulars, which are the longest scapulars, lying on the scapular coverts, are normally still juvenile by February. By October, many birds have almost all upper scapulars replaced (over 75% second generation, i.e. category A-B in our research). When the feathers are fresh, they may show warm ginger tones, but after a few weeks these warm tones bleach paler, to white later in the season.
Van http://www.gull-research.org/hg/HG1CY10.htm

Maar deze is dan ook alweer een jaartje ouder schat ik in..

OJGoreng

Citaat van: Mark Zevenbergen op maart 08, 2018, 20:27:51 PM
Maar deze is dan ook alweer een jaartje ouder schat ik in..

Op grond waarvan? Patroon op dekveren en tertials is toch typisch 1e-generatie? Onderste schouderveren zijn nog juveniel, en de nieuwe zijn nog zonder sleet. Vergelijk bijvoorbeeld met deze.
Met vriendelijke groet, Zainal

Mars Muusse

Hier is een artikeltje over dit onderwerp: "kun je aan de hand van de rui strategie zeggen welke soort het (waarschijnlijk) is?".

http://www.gull-research.org/miscellaneous/onderdeloep2.html

Mars

bartgras

CiteerHier is een artikeltje over dit onderwerp: "kun je aan de hand van de rui strategie zeggen welke soort het (waarschijnlijk) is?".

http://www.gull-research.org/miscellaneous/onderdeloep2.html

Erg instructief stuk. Bedankt Mars.
Vriendelijke groet

Bart Gras