Waterral al 4 dagen in mijn kleine 'stadstuin'!

Gestart door Katja, maart 04, 2018, 15:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Katja

Sinds afgelopen donderdag loopt er een waterral door mijn tuin en die van de buurman te scharrelen. Het is denk ik een 'juveniel' van vorige lente, want hij (zij?) heeft nog niet een echt rode snavel, en zijn gatje is ook nog niet erg wit. Het betreft een tuintje van ongeveer 6x5 meter, wel als 'tuinreservaat' ingericht  ;), in een buitenwijk van Leiden, maar ook weer niet echt grenzend aan natuur of agrarisch gebied. Maar tuin grenst wel aan plantsoen, dus het is wel een wat groter open/groen stukje in de stad.
Waarom hij mijn tuin heeft uitgezocht, geen idee, want ik heb helemaal geen 'moeras'in mijn tuin, wel een ingegraven 'minivijver' van zo'n plastic speciekuip, die overigens de afgelopen dagen helemaal dichtgevroren was. maar misschien heeft hij dit uit de lucht gezien en opgevat als 'water'.
Wat hij in eerste instantie at, geen idee, misschien dat er al kleine insectjes of slakjes te vinden zijn tussen de plantenresten. Toen ik door had dat hij er zaterdag nog zat (vrijdag was ik niet thuis), heb ik wat egelvoer met gedroogde meelwormen en meer dierlijke bestanddelen gestrooid, en daar pikte hij enthousiast van. Later op de middag ben ik bij de dierenwinkel levende buffalowormpjes voor hem gaan kopen, want ik dacht dat het misschien een trekvogel is die moet aansterken na de strenge vorst.  Ook dit vindt hij heel lekker, komt telkens vanonder de heg de tuin in om weer wat te eten en ook te drinken uit een inmiddels ontdooid bakje water. Vandaag zit hij er dus nog steeds (al heb ik hem nu een uurtje niet gezien).

Is er iemand hier die meer over waterrallen weet en die een idee heeft of het inderdaad een overtrekkend exemplaar is, of een verdwaalde 'standvogel'. En het feit dat hij nu al vier dagen hier rondscharrelt, is dat een teken dat het niet goed met hem gaat (hij ziet er volgens mij heel goed uit verder), of zou het komen omdat ik te veel lekkernijen voor hem heb gestrooid...
https://www.youtube.com/watch?v=UYMwc_ZveY8 (Staan nog meer waterralfilmpjes bij).

Groet,
Katja

pdeknijff

Hi Katja,
Deze vogel is door de vorstperiode gewoon op zoek gegaan naar een luwe plek met voedsel, en dat was toevallig jouw tuin.
Hij vertrekt zodra de vorst is verdwenen.
Je kunt gewoon blijven voeren, en je hoeft verder niets te doen, behalve genieten.
m.vr.gr.
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Katja

Hoi Peter,

genieten doe ik zeker! Maar ook blij dat ik me geen zorgen hoef te maken! Alhoewel, moest net een kat de tuin uit jagen die op 2,5 meter afstand van de waterral lag te loeren  :rolleyes:. Daarbij joeg ik natuurlijk ook de waterral de tuin uit, meteen gezien dat ie goed kan vliegen. Tien minuten later zat hij er weer trouwens.

M.vr.gr.,
Katja Molin

Katja

Hij loopt er nog steeds...  :-\  Nu al een week! Dit terwijl hij prima kan vliegen, zit ook af en toe in de bosjes achter mijn tuin. Het grootste deel van de tijd zit hij denk ik in de zeer beschutte tuin van mijn buurman (omheind met haag/heg van 2,5 meter hoog en vol met struikjes) en meerdere malen per dag komt hij mijn tuin in om te eten en hij heeft ook al een paar keer 'gebadderd' in mijn speciekuip-vijvertje https://www.youtube.com/watch?v=7mwn1sKtLlU (sorry, hele vage opname door mijn raam gefilmd met telefoon ingezoomd :rolleyes:).
Iemand nog suggesties wat ik ter afwisseling kan voeren (zag gedroogde garnaaltjes bij de dierenwinkel  ;D) of maar beter nu de bijvoedering 'afbouwen' nu het niet meer vriest, om hem zo te stimuleren een natuurgebied met soortgenoten op te zoeken?
Over de katten maak ik mij niet meer zo'n zorgen sinds ik een aantal keer heb waargenomen dat hij het snel 'hogerop' zoekt (door snel op de takkenwal achter mijn tuin te klimmen en dan naar de bosjes te vliegen) wanneer ik nog in geen velden of wegen een kat zie. Een halve minuut later komt er dan doodgemoedereerd een kat aanwandelen door mijn tuin.

August

Lekker laten zitten, en geniet er gewoon van. Vogel vind zijn eigen weg wel, zodra zijn/haar hormonen beginnen op te spelen zal deze vanzelf wel vertrekken. Bijvoeren lijkt me nu niet meer verstandig aangezien het niet meer vriest en misschien daardoor mensen met voer gaat associëren waardoor het beestje zijn natuurlijke schuwheid kan gaan verliezen.
August van Rijn

Rijswijk †

Wat een bijzonder verhaal, Katja. Leuk dat je ons er in meeneemt!
Eens met August!
Groet, Minke.

Katja

Citaat van: August op maart 08, 2018, 11:21:23 AM
(...) Bijvoeren lijkt me nu niet meer verstandig aangezien het niet meer vriest en misschien daardoor mensen met voer gaat associëren waardoor het beestje zijn natuurlijke schuwheid kan gaan verliezen.
Okee, daar zat ik zelf eigenlijk ook al aan te denken...  ik zal het maar niet meer doen (die garnaaltjes had ik overigens nog niet gekocht hoor! ;)).
Ben heeeeeel benieuwd hoe lang hij/zij uiteindelijk zal blijven.

Oenanthe

Citaat van: k.molin op maart 08, 2018, 12:04:27 PM
Citaat van: August op maart 08, 2018, 11:21:23 AM
(...) Bijvoeren lijkt me nu niet meer verstandig aangezien het niet meer vriest en misschien daardoor mensen met voer gaat associëren waardoor het beestje zijn natuurlijke schuwheid kan gaan verliezen.
Okee, daar zat ik zelf eigenlijk ook al aan te denken...  ik zal het maar niet meer doen (die garnaaltjes had ik overigens nog niet gekocht hoor! ;)).
Ben heeeeeel benieuwd hoe lang hij uiteindelijk zal blijven.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat vogels die door mensen worden bijgevoerd, hun natuurlijke schuwheid verliezen en mensen met voer gaan associëren. Tenzij ik me vergis natuurlijk: dan hoor ik graag een betrouwbare bron voor deze bewering. Waterrallen zijn in het geheel niet schuw. Ze leven alleen in voor mensen moeilijk toegankelijk en onoverzichtelijk terrein. Daardoor lijken ze mensenschuw, maar het tegendeel is waar. Als ze in menselijke omgeving terecht komen gedragen ze zich vaak zeer vertrouwelijk. Die waterral verdwijnt vanzelf als het broedseizoen nadert en dat voelt hij zelf haarscherp aan. Dan zal hij uit je tuin vertrekken, ook al ligt die vol met verrukkelijke garnaaltjes. Die kan je dus gewoon blijven voeren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

August

Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2018, 12:10:22 PM
Citaat van: k.molin op maart 08, 2018, 12:04:27 PM
Citaat van: August op maart 08, 2018, 11:21:23 AM
(...) Bijvoeren lijkt me nu niet meer verstandig aangezien het niet meer vriest en misschien daardoor mensen met voer gaat associëren waardoor het beestje zijn natuurlijke schuwheid kan gaan verliezen.
Okee, daar zat ik zelf eigenlijk ook al aan te denken...  ik zal het maar niet meer doen (die garnaaltjes had ik overigens nog niet gekocht hoor! ;)).
Ben heeeeeel benieuwd hoe lang hij uiteindelijk zal blijven.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat vogels die door mensen worden bijgevoerd, hun natuurlijke schuwheid verliezen en mensen met voer gaan associëren. Tenzij ik me vergis natuurlijk: dan hoor ik graag een betrouwbare bron voor deze bewering. Waterrallen zijn in het geheel niet schuw. Ze leven alleen in voor mensen moeilijk toegankelijk en onoverzichtelijk terrein. Daardoor lijken ze mensenschuw, maar het tegendeel is waar. Als ze in menselijke omgeving terecht komen gedragen ze zich vaak zeer vertrouwelijk. Die waterral verdwijnt vanzelf als het broedseizoen nadert en dat voelt hij zelf haarscherp aan. Dan zal hij uit je tuin vertrekken, ook al ligt die vol met verrukkelijke garnaaltjes. Die kan je dus gewoon blijven voeren.
Als je goed leest zeg ik misschien ps ik zou graag van een betrouwbare bron horen dat deze bewering niet klopt trouwens.
August van Rijn

Oenanthe

Citaat van: August op maart 08, 2018, 17:36:39 PM
ps ik zou graag van een betrouwbare bron horen dat deze bewering niet klopt trouwens.
Zo werkt dat niet August. Jij hebt een hypothese (bewering) gedaan. Dan is het aan jou om die te onderbouwen zodat anderen van de juistheid overtuigd kunnen worden. Ik waardeer je zorg voor onze vogels maar ik denk dat die in dit geval onterecht is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Katja

Ik was zelf eigenlijk niet zozeer bang dat hij zijn al dan niet bestaande schuwheid zou gaan verliezen (al twijfelde ik daar ook over), maar meer dat hij langer zou blijven hangen in mijn tuin dan goed voor hem is, omdat hij hier nu 'te makkelijk' aan zijn voer kan komen. Vorige week was er natuurlijk echt een voedseltekort doordat alles bevroren was, en hadden vogels daarbij waarschijnlijk juist veel energie nodig om zich warm te houden (ook maar een aanname van mij hoor  B)). Maar ik neem aan dat er nu weer veel makkelijker allerlei 'natuurlijk' aanwezig voedsel bereikbaar is. Maar ik kan me ook voorstellen dat al dat extra voer hem echt niet langer hier houdt wanneer zijn 'natuur' hem roept om verder te trekken.
(Net zoals bijv. een groepje langstrekkende staartmeesjes ook niet echt langer in je tuin blijft rondhangen (helaas ;D) al heb je nog zoveel verschillende vogellekkernijen in je tuin hangen,waar pimpel- en koolmezen op af en aan blijven vliegen).

Dus kortom, ik ben maar gestopt met een paar keer per dag extra buffalo- en meelwormen te strooien voor de waterral, maar blijf wel gevarieerd voer aanbieden voor alle 'tuinvogels' en daar mag ie van mee-eten en verder natuurlijk van vanalles wat hij/zij zelf kan vinden van insekten, wormen, slakken etc. Gisteren laatste meelwormpjes gestrooid, en vandaag liep hij alweer meer door de hele tuin te pikken, in plaats van alleen op zijn 'voederplek'.

August

Citaat van: k.molin op maart 08, 2018, 21:29:05 PM
Ik was zelf eigenlijk niet zozeer bang dat hij zijn al dan niet bestaande schuwheid zou gaan verliezen (al twijfelde ik daar ook over), maar meer dat hij langer zou blijven hangen in mijn tuin dan goed voor hem is, omdat hij hier nu 'te makkelijk' aan zijn voer kan komen. Vorige week was er natuurlijk echt een voedseltekort doordat alles bevroren was, en hadden vogels daarbij waarschijnlijk juist veel energie nodig om zich warm te houden (ook maar een aanname van mij hoor  B)). Maar ik neem aan dat er nu weer veel makkelijker allerlei 'natuurlijk' aanwezig voedsel bereikbaar is. Maar ik kan me ook voorstellen dat al dat extra voer hem echt niet langer hier houdt wanneer zijn 'natuur' hem roept om verder te trekken.
(Net zoals bijv. een groepje langstrekkende staartmeesjes ook niet echt langer in je tuin blijft rondhangen (helaas ;D) al heb je nog zoveel verschillende vogellekkernijen in je tuin hangen,waar pimpel- en koolmezen op af en aan blijven vliegen).

Dus kortom, ik ben maar gestopt met een paar keer per dag extra buffalo- en meelwormen te strooien voor de waterral, maar blijf wel gevarieerd voer aanbieden voor alle 'tuinvogels' en daar mag ie van mee-eten en verder natuurlijk van vanalles wat hij/zij zelf kan vinden van insekten, wormen, slakken etc. Gisteren laatste meelwormpjes gestrooid, en vandaag liep hij alweer meer door de hele tuin te pikken, in plaats van alleen op zijn 'voederplek'.
:duim:
August van Rijn

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

belle

Citaat van: k.molin op maart 11, 2018, 10:31:37 AM
Ik heb de waterral sinds gisteren niet meer gezien dus hij is helaas gelukkig weer vertrokken.
Ik vind het wel een beetje saai in mijn tuin zo  B)
Hij heeft in totaal dus negen dagen in mijn tuin gebivakkeerd.

Leuke belevenis hoor !

Herinnert mij aan de onfortuinlijke waterral die ruim 40 (oei !) jaar geleden de pech had in ons ommuurde tuintje neer te komen. Ik zag hem pas toen onze kat hem (dood) binnenbracht. Hij was wel vel over been dus het is niet zeker dat hij het anders overleefd had.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

HPM

Herman van der Meer

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Katja

#16
Oeps, ik ben lekker bezig maar niet heus, had niet gezien dat er al reacties op mijn bericht van het vertrek van de waterral waren, dus eerst het bericht gewijzigd in dat ik hem vijf minuten na het plaatsten van het bericht ineens weer zag in de tuin, en nu net dacht ik 'ik kan het hele bericht over het al dan niet vertrek beter verwijderen' want anders wordt het zo verwarrend allemaal. Maar ja, 't was natuurlijk allang gelezen, en zelfs geciteerd, dus...  Sorry!
Even als reactie op voorgaande bericht: ja, daar was ik ook alsmaar bang voor, dat een van de buurtkatten hem zou pakken. En ook toen ik hem gisteren de hele dag niet gezien had, dacht ik 'ja, hij kan vertrokken zijn, maar evengoed ligt hij hiernaast in de tuin, gepakt door een kat'  :-\

En nu zag ik hem dus net na het verzenden van verwijderde bericht weer in de tuin staan (stond zich te poetsen), dus ging snel met het bericht aan de gang, i.p.v. dat ik er van ging genieten dat hij er nog was. En natuurlijk is hij nu weer in geen velden of wegen meer te zien...

Maar het gebeurt dus blijkbaar wel, dat huiskatten zo'n waterral vangen... En het gebeurt vaker dat waterrallen in kleine tuintjes landen (al is het veertig jaar geleden....)

Katja

Nog even doorgeven dat ik de waterral afgelopen dinsdag 13/3 voor het laatst heb gezien. Toen liep hij nog een groot deel van de dag in en rond mijn tuin. Maar daarna is hij toch blijkbaar eindelijk verder getrokken.