Beschadigd Papiervisje? Stadium? => ♀ Ctenolepisma longicaudatum

Gestart door Josee, maart 03, 2018, 18:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Zilvervisje onbekend - Lepismatidae indet. gezien op 2018-03-03 Rotterdam - Oude Noorden
Lichaamslengte ca. 10 à 12 mm
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Dit is een Ctenolepismatinae. Zo beschadigd kan ik in principe Ctenolepisma longicaudat(a/um) nog niet goed genoeg van C. lineata en Thermobia domestica onderscheiden. C. lineata is voor zover ik weet één keer in Nederland gemeld en zal een gevalletje incidentele import betreffen. T. domestica zal (afgezien van kweekjes als voedseldier) in Nederland ook nog maar heeeeel sporadisch "in het wild" (=in hete ruimtes van gebouwen) voorkomen. Het zal dus zo goed als zeker inderdaad een Papiervisje zijn.

Lepismatidae blijven hun hele leven vervellen en groeien, ook nadat ze geslachtsrijp (adult) zijn. Ze ontwikkelen ook geen vleugels en er is dus niet echt een officieel "nimf"-stadium. Wel zijn ze pas vanaf een bepaald aantal vervellingen/leeftijd geslachtsrijp en daarvoor zou je ze dus juveniel of subadult kunnen noemen. Met de genoemde afmeting is deze al behoorlijk groot en zal dus gewoon een (jong) volwassen vrouwtje zijn.

Het grootste Papiervisje dat ik in Nederland ben tegengekomen (in Spaanspolder onder het tracé van de A20 - dus semi-buitenlevend(!) zal een 18-20mm geweest zijn:
https://www.jungledragon.com/image/46887/ctenolepisma_longicaudatum_spaansepolder.html
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Dankjewel weer Arp voor je leuke en leerzame reactie. Hmm... hopelijk import uit een tas van logeetjes die ze thuis vaker zien :( Een ♀-tje en dus risico van ei-afzetting. Ben nieuwsgierig waaraan jij vanaf foto ziet dat dit een dame is...
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Aaaah en die is op foto 2 te zien... ik moet nog steeds beter leren kijken  :-\

Teşekkür ederim en iyi Arp  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers