Hoofdmenu

Grote Jagers??

Gestart door JaapKolijn, januari 16, 2008, 19:09:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

JaapKolijn

Hallo,

Vanmiddag was ik over de westerschelde aan het kijken toen er een jager mijn beeld binnenvloog. Iets later kwamen er nog 2 bij.

Mijn vraag is of dit grote jagers geweest zijn of kunnen het ook andere jagers zijn. De vogels waren qua spanwijdte ongeveer zo groot als een kleine mantelmeeuw. De Jagers vielen de meeuwen die in de buurt kwamen aan en maakten met z'n drieen een beetje jacht op de meeuwen. De Jagers waren vrij donker en maakten een beetje een dikke indruk.

Heeft er iemand een suggestie?

Groeten Jaap  

P1234

Dat kan je op basis van deze beschrijving niet met zekerheid zeggen. Het zouden zowel Grote Jagers als Middelste Jagers geweest kunnen zijn; de laatste dagen zijn beide soorten nog voor de kust gezien. In december zijn er ook nog Kleine Jagers gemeld, dus zelfs die soort zou het nog geweest kunnen zijn. Typisch gevalletje van jager spec.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

Niet zo snel opgeven! Heb je nog wat anders gezien? Kwamen ze zwart of bruin of roodbruin over? Snavelpatroon? Handvleugelpatroon? Dat soort zaken.

JaapKolijn

Alvast bedankt voor de reacties!

De vogels kwamen erg donker bruin tot zwart over. Aan de onderzijde van de vleugels hadden de jagers witte vlekken. Deze vlekken zaten vooral aan de uiteinden van de vleugels. Het licht was vrij slecht dus heb het niet heel goed kunnen zien en de vogels vlogen vrij ver weg.

Groeten Jaap

JaapKolijn

Nog meer suggesties???
Anders houd ik het gewoon op jager spec.

Groeten Jaap

oceanodroma

Lijkt me een goed idee. Je zou misschien kunnen zeggen dat het ontbreken van een roodbruine kleur meer wijst naar middelste maar daarmee sluit je iig kleine nog niet uit.
Daarbij komt als de vogels zo ver weg vlogen is kleurbepaling bijzonder gevaarlijk: jager spec. lijkt me.
Dimitri Mulder
oceanodroma

JaapKolijn

Bedankt voor de reacties.
Is er geen verschil in spanwijdte tussen de verschillende jagers??
De Jagers die ik zag waren ongeveer zo groot als een kleine mantel..

Groeten Jaap

Ben Wielstra

Jager sp. is altijd het veiligste en eigenlijk is het voor jezelf toch ook niet leuk om een beest pas achteraf af te maken lijkt me. De spanwijdte die je beschrijft zou inderdaad wel beter op Middelste passen, Kleine is een slag kleiner en Grote een slag groter. Maar zoiets is misschien toch niet zo makkelijk in te schatten, vooral bij lichte vs donkere vogels. Dat juist de witte vlekken op de onderhand opvielen is een goede hint voor een ID als Middelste.