Hulp nodig met Stenus (verzameld)

Gestart door bas.drost96, februari 23, 2018, 20:53:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Ik heb geprobeerd deze Stenus te determineren met de sleutel van Stuivenberg, maar helaas kom ik er niet helemaal uit. Bij vraag 23 zijn er de volgende opties:
(a) Het gehele achterlijf tot en met het vijfde tergiet gelijkmatig glanzend. De ondergrond zonder microstructuur.
(b) Het achterlijf tussen de bestippeling met microstructuur. De microstructuur is soms op de eerste tergieten onduidelijk, maar op het vijfde tergiet altijd duidelijk zichtbaar.
Dit vind ik lastig te beoordelen, dus ik heb allebei de opties geprobeerd. Als ik voor (a) ga, kom ik op één van deze twee soorten uit:
(a) Bovenzijde matglanzend. Dekschilden en achterlijf tamelijk fijnbestippeld. Poten omvangrijk donker gekleurd -> ossium
(b) Bovenzijde glanzend. Dekschilden en achterlijf krachtig bestippeld -> subaeneus
Eerlijk gezegd vind ik dit zonder referentie erg lastig te beoordelen.

Als ik bij vraag 23 voor optie (b) ga (dus met microstructuur), kom ik bij de volgende vraag uit:
(a) Dekschilden duidelijk langer dan het halsschild. Halsschild slank met krachtige middengroef, de zijden weinig gebogen. Achterlijf tussen de bestippeling zonder microstructuur. Poten geel met iets bruinachtige knieen -> aceris
(b) Dekschilden niet langer dan het aan de zijden sterk gebogen halsschild, naar het uiteinde toe meestal duidelijk verbreed (fig. 38). De middengroef van het halsschild vlak of onduidelijk. Op het achterlijf is een duidelijke microstructuur zichtbaar, vooral op het achterste gedeelte. Poten geel, soms de knieen smal bruin -> impressus
Ik zou zeggen bij mijn exemplaar: dekschilden langer dan halsschild, halsschilden weinig gebogen, naar het uiteinde niet duidelijk verbreed, geen duidelijke middengroef, poten bruinig. Al met al neig ik dan naar aceris maar het zit niet helemaal lekker.

Durft iemand van deze foto's er meer over te zeggen? Ik heb hem verzameld dus ik kan extra kenmerken checken.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/148795327
Stenus spec. gezien op 2018-02-17 Wageningen - Wageningse Bovenpolder
Foto's:




bij voorbaat dank Bas Drost
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

liptaster

S. palustris: deze heeft wel de typische tweekleurige dijen in tegenstelling tot S. impressus en verwanten.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

bas.drost96

Hartelijk dank! Ik zal de sleutel nog een keer doorlopen en alle kenmerken checken.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

liptaster

Zelf kijk ik veel het genitaal na, kans op fouten is immers voor veel soorten groot.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

bas.drost96

Ik had zelf ook al het idee dat dit voor veel Staphylinidae handig is. Ik heb dit nog nooit bij kevers gedaan, dus hoog tijd om het te proberen ;D
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien