Prooi, jager onbekend

Gestart door mdumdumdu, februari 22, 2018, 20:50:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdumdumdu

Ik denk aan sperwer of slechtvalk maar zou het graag zeker willen weten. Wilde eend man adult lag net naast het fietspad. Wie is de dader?

https://waarneming.nl/waarneming/view/148769408
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

HPM

Het valt niet met zekerheid te zeggen wie de dader is, maar een eend zou een ongebruikelijke prooi voor een Sperwer zijn.
Herman van der Meer

mdumdumdu

Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

OJGoreng

Vogel met alleen weggegeten borstspier is wel vrij karakteristiek voor havik, ja. Weet niet of dat andere beesten per se uitsluit, overigens.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op februari 22, 2018, 23:08:11 PM
Vogel met alleen weggegeten borstspier is wel vrij karakteristiek voor havik, ja. Weet niet of dat andere beesten per se uitsluit, overigens.
Alleen borstspier opeten is juist karakteristiek voor slechtvalk. Die is ook een veel waarschijnlijker predator voor eenden dan een havik en volgens mij ook veel waarschijnlijker in voorkomen in die omgeving dan havik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Vreemd. Slijper heeft in zijn havikmonografie precies zo'n plaatje (van een duif, dat wel), staan. Bij een slechtvalk verwacht ik een afgebeten kop en een prooirest die bestaat uit een schoudergordel met de vleugels min of meer intact. Foto's van haviken die eenden pakken staan er genoeg op waarneming, maar ik kan me slecht voorstellen hoe een slechtvalk een wilde eend meekrijgt, als je ziet hoe een houttduif, die toch een stuk kleiner is, een valk in vlucht al behoorlijk verzwaart. Aan de andere kant dankt de klassieke Amerikaanse slechtvalk zijn naam natuurlijk wel aan al dan niet vermeende eendenjacht.

De situatie ih Alphen ken ik niet; in A'dam-Oost jagen ze allebei boven mijn balkon.
Met vriendelijke groet, Zainal

mdumdumdu

Rondom de zegerplas lijkt mij het te druk voor een havik. Maar dat zou alleen relevant zijn voor het broeden lijkt mij. Alphen ligt tussen polders in en dat vinden slechtvalken fijner dan haviken.
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

OJGoreng

#7
Zou kunnen. Hier in en rond Amsterdam lijkt het haviken allemaal weinig uit te maken en zijn ze in de polders niet minder algemeen dan slechtvalken. Ook qua broeden lijkt het weinig uit te maken; een paar jaar geleden zaten ze zelfs naast één van de perrons van station Duivendrecht (vanaf perron gefilmd/gefotografeerd).


Met vriendelijke groet, Zainal

Rijswijk †

#8
Sinds 2010 verblijft hier in Rijswijk een slechtvalkenechtpaar dat jaarlijks in de toren van het (vroegere, maar misschien binnenkort weer huidige???) Stadhuis een nest voortbrengt. De eerste jaren heb ik bij die toren heeeeeeel wat uren doorgebracht!!!
Mijn ervaringen daar sluiten aan bij hetgeen Zainal zegt: ik heb ze regelmatig met prooien aan zien komen vliegen. De grootste prooi was een duif. En dit was inderdaad een hele klus voor de vogel! Een maal probeerden meeuwen het vrouwtje met een duif te verhinderen op de toren te landen. Vrouwtje kon de duif uiteindelijk niet houden en gleed uit haar klauwen.
Het eten van prooien geschiedt op de toren, niet op de grond!
De prooiresten, ze kluiven ze behoorlijk af!!!, worden daarna weggebracht naar een andere plek???? Een enkele keer viel de prooirest uit de poten: inderdaad met name schoudergordel met vleugels.

En misschien is het sowieso de vraag of deze eend door een roofvogel gevangen is, of door een andere oorzaak al dood op de grond lag?
(Bijlage: jonge slechtvalk met prooi. Een eend is beduidend groter/zwaarder).
Groet, Minke.

mdumdumdu

Lijkt me wel door een roofvogel gepakt zie ook de plukresten. Hij of zij heeft niet heel netjes gegeten
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

HPM

Citaat van: Rijswijk op maart 28, 2018, 11:49:36 AM
...
Mijn ervaringen daar sluiten aan bij hetgeen Zainal zegt: ik heb ze regelmatig met prooien aan zien komen vliegen. De grootste prooi was een duif. En dit was inderdaad een hele klus voor de vogel! ...

Voor stadse Slechtvalken zijn stadsduiven veruit de belangrijkste prooisoort, dus zo'n klus is het niet voor ze. Ze eten ook bijvoorbeeld Houtnippen, Kokmeeuwen, Grutto's en Goudplevieren. En ook eenden.
Herman van der Meer

grunsven

#11
Ik heb ooit langs de Moezel een slechtvalk met een jonge knobbelzwaan zien vliegen. Deze was niet volgroeid maar al aardig wat groter dan een eend.
Het ging verre van soepel maar het lukte wel.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Oenanthe

Citaat van: HPM op maart 28, 2018, 12:18:14 PM
Citaat van: Rijswijk op maart 28, 2018, 11:49:36 AM
...
Mijn ervaringen daar sluiten aan bij hetgeen Zainal zegt: ik heb ze regelmatig met prooien aan zien komen vliegen. De grootste prooi was een duif. En dit was inderdaad een hele klus voor de vogel! ...

Voor stadse Slechtvalken zijn stadsduiven veruit de belangrijkste prooisoort, dus zo'n klus is het niet voor ze. Ze eten ook bijvoorbeeld Houtnippen, Kokmeeuwen, Grutto's en Goudplevieren. En ook eenden.
Toen ik bij het ringen van de jonge slechtvalken in het oude gemeentehuis van Rijswijk was vonden we daar prooiresten van tureluur, rosse grutto en visdief. Drie prooien die ze niet in de stad zullen hebben gevangen. Ze zijn dus niet beperkt tot stadsduiven maar in het algemeen kan je zeggen dat ze pakken wat ze het makkelijkst kunnen pakken. De prooilijst omvat in Europa meer dan 100 soorten (Voous 1986)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pdeknijff

Havik is rond Alphen niet (meer) ongewoon. Slechtvalk is lokale broedvogel.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

keesschreven

Waarom is de waarneming verwijderd? Hij mag er op blijven staan hoor, ook als er iets onzeker is.

Naar mijn idee duidt het eten van alleen de borstspieren eerder op een roofvogel die verstoord is tijdens het eten, en niet zozeer op ofwel Havik of Slechtvalk.
Verstoring kan natuurlijk prima naast een fietspad. Als de roofvogel daar aan het eten was, dan eerder een Havik dan een Slechtvalk.
Of was het fietspad naast een hoog gebouw en was de prooi gevallen?

Overigens kan een Havik (en Sperwer) ook prooien verdrinken en vervolgens op de kant slepen.
Zie: http://natuurtijdschriften.nl/download?type=document&docid=547249
en: http://natuurtijdschriften.nl/download?type=document&docid=547159
Misschien ook wel hier gebeurd?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

BramtK

Citaat van: Oenanthe op maart 26, 2018, 20:30:19 PM
...slechtvalk. Die is ook een veel waarschijnlijker predator voor eenden dan een havik ...

Ik heb zelf eens een Havik een Wilde eend uit een sloot zien plukken en mij staan vele foto's bij van soortgelijke taferelen. Ik heb nog nooit een Slechtvalk met een eend (formaat Wilde eend) gezien, wel met talingen. Bovenstaande stelling is dus onwaar.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op mei 30, 2018, 09:24:58 AM
Citaat van: Oenanthe op maart 26, 2018, 20:30:19 PM
...slechtvalk. Die is ook een veel waarschijnlijker predator voor eenden dan een havik ...

Ik heb zelf eens een Havik een Wilde eend uit een sloot zien plukken en mij staan vele foto's bij van soortgelijke taferelen. Ik heb nog nooit een Slechtvalk met een eend (formaat Wilde eend) gezien, wel met talingen. Bovenstaande stelling is dus onwaar.

Dat een Slechtvlak 'een veel waarschijnlijker predator voor (Wilde) eenden is dan een Havik' valt inderdaad te betwijfelen, maar een Wilde eend staat wel degelijk op het Slechtvalkenmenu!
Hier een dramatisch voorbeeld hoe een Falco dit aanpakt (not for the faint-hearted....)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

HPM

Herman van der Meer

BramtK

#18
Ik heb niet gezegd dat Slechtvalken geen eenden pakken. Het gaat mij om de stelling dat Slechtvalk waarschijnlijker is als predator omdat het om een eend gaat. Die stelling is onwaar.

In het Axel-prooioverzicht zie ik trouwens talingen staan. Geen grotere eenden. Zie mijn vorige post.

Edit: en in het overzicht waar Herman naar verwijst staan veel meer talingen dan grotere eenden.

Welk soort eend was in dit topic aan de orde?
Edit 2: Oh ja, dat had ik wel gelezen, een Wilde eend aldus de topicstarter
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: ahjoon op mei 30, 2018, 09:50:38 AM
...
Hier een dramatisch voorbeeld hoe een Falco dit aanpakt (not for the faint-hearted....)

Fantastisch!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Citaat van: BramtK op mei 30, 2018, 16:56:09 PM
Ik heb niet gezegd dat Slechtvalken geen eenden pakken. Het gaat mij om de stelling dat Slechtvalk waarschijnlijker is als predator omdat het om een eend gaat. Die stelling is onwaar.
Ik reageerde op een iets anders geformuleerde bijdrage van jou, Bram, namelijk dat de stelling onwaar is omdat jij nog nooit een Slechtvalk met een Wilde eend hebt gezien.
Althans, zo staat het nog steeds op mijn beeldscherm -> "Ik heb zelf eens een Havik een Wilde eend uit een sloot zien plukken en mij staan vele foto's bij van soortgelijke taferelen. Ik heb nog nooit een Slechtvalk met een eend (formaat Wilde eend) gezien, wel met talingen. Bovenstaande stelling ("Slechtvalk is ook een veel waarschijnlijker predator voor eenden dan een havik") is dus onwaar."
Hoezo 'dus' ? Op basis van die ene Havik met eend - en wat foto's - die jij hebt gezien? Ik zeg niet dat de stelling wél waar is, maar dergelijke argumenten snijden geen hout.

Citaat van: BramtK op mei 30, 2018, 16:56:09 PM
In het Axel-prooioverzicht zie ik trouwens talingen staan. Geen grotere eenden. Zie mijn vorige post.
Logisch dat zware prooien vrijwel nooit in zo'n prooioverzicht (gebaseerd op vondsten in/rondom het nest) staan. Een geslagen Wilde eend is te zwaar voor een Slechtvalk om mee rond te vliegen (b.v. naar een nest).
Een Slechtvalk moet daar ter plaatse iets mee, b.v. langs een fietspad..... Maar daar ging het mij ook niet om in dat document. Wel om de laatste foto...
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

En dan heb ik dus nog steeds niet gezegd dat Slechtvalken geen eenden pakken. :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Overigens reageerde ik op een uitspraak van Maarten en bood ik precies een stapje meer onderbouwing dan hij deed (niks namelijk). Precies genoeg om zijn stelling te weerleggen, of voor hem om op te reageren. Dat er dan iets anders gebeurt, dat mag geen verbazing wekken. :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs