Anthomyiidae, botanophila? In aanspoelsel -> Zaphne?

Gestart door paulhoekstra, februari 20, 2018, 22:44:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Ik heb de pdf anthomyiidae voor dummies gebruikt en kom met twijfel uit op het genus Botanophila. Ik tel 3 pd op de achterschenen en 1 pd, 1 av en 1 ad? op de middenscheen. de achterkant van de kop heeft veel haren. Klopt Botanophila spec.?

https://waarneming.nl/waarneming/view/148679182
Bloemvlieg onbekend - Anthomyiidae indet. gezien op 2018-01-28 Rijswijk (Gld) - Rijswijksche Waard
Foto's:












Toelichting:
In aanspoelsel. uitgekomen rond 10 februari 2018.
bij voorbaat dank Paul Hoekstra
groeten,
Paul

javanerkelens

Goed....wat is goed zichtbaar en waar hebben we informatie over: de onderste calypter is vergroot (groter als het bovenste calypter), de arista pubescent (iets wat behaard), geen echte duidelijke gelige verkleuringen op poten of thorax en abdomen en volgens jouw gegevens bevat de achterscheen 3 pd en niet geheel onbelangrijk......de middenscheen bevat een av borstel (of haar....tis maar net waar je voorkeur in ligt).
Met een av borstel op de middenscheen in combinatie met een vergrootte onderste calypter, dan denk ik al gauw in de richting van Zaphne.
Nu zijn er meer soorten die in aanmerking zouden kunnen komen, maar die hebben of een hele lange dunne proboscis (monddeel) of de arista lang behaard of de onderkin steekt sterk naar voren (in profiel komt de onderkin ..gena..verder als het verste puntje van het voorhoofd)

Met alleen deze foto's blijft het moeilijk, want we zien verder geen duidelijke details en we zien net niet genoeg van het 5de sternite.
Nu zie ik ook een lange klauw aan het eind van de 5de tarslid bij alle poten......zou mogelijk ook kunnen duiden op Zaphne....

De enigste goede manier is toch proberen om de gentialiƫn te prepareren.
Hoeft niet tot in de puntjes, het zou al mooi zijn als we een beter zicht kunnen krijgen op de vorm van het 5de sternite en de cerci en surstylus.
Groet,
Joke (van Erkelens)

paulhoekstra

bedankt, ik zal komend weekend de genitaliƫn proberen te prepareren en er foto's van maken.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Het was een lang weekend, maar ik heb eindelijk wat foto van het achterlijfspunt gemaakt, ik heb echter nog niet de onderdelen uit elkaar gehaald. Valt er nu beter te zien of dit inderdaad een Zaphne is?





groeten,
Paul

javanerkelens

Als ik het zo bekijk, dan lijkt het eerder te gaan om Paregle audacula
Ik vind de proboscis (monddeel) wat aan de korte en dikke kant,...wat lang en dun zou moeten zijn, maar dat kan liggen aan de foto.
Verder zou de notopleuron behaard moeten zijn (het gebied tussen de twee notopleuron haren, zou dan enkele zeer fijne haren moeten bevatten)
Ik voeg een paar genitale foto's toe van P. audacula, zodat je deze eventueel kan vergelijken met jouw exemplaar....

Ik hoor het dan wel...
Groet,
Joke (van Erkelens)

paulhoekstra

groeten,
Paul