Hoofdmenu

Stelling van de week

Gestart door martinharskamp, januari 15, 2008, 17:57:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Ik mis de optie 'van alles wat' nog.

martinharskamp

Jammer, maar 1 antwoord mogelijk, ik twitch en trek er zelf op uit, maar kijk 's ochtends eerst in de tuin of er nog voldoende pinda's hangen!

Martin

JohanvantBosch

CiteerIk mis de optie 'van alles wat' nog.
Die wilde ik nu juist ff vermijden, omdat dan waarschijnlijk de meeste mensen dat kiezen. Op het moment dat jij je bericht typte ik in de vraag toegevoegd '(het meest)'

henkjanvdkolk

Tja....

Ik doe eigenlijk alles wel een beetje...
Het veld in gaan zonder iets te weten over wat je tegenkomt vind ik mischien nog wel het mooist!!
Maar als er hier in de buurt een zeldzaamheid word gezien [fiets-afstand] ga ik er ook graag heen, VOORAL wanneer de vogel heel anders is dan de vogels die we hier in Nederland kennen [Bijv, de Steppekievit 3-2007].
Afgelopen zaterdag daarom ook naar de waterspreeuw [en eindelijk gezien] in Rozendaal, ook gewoon omdat ik dat [persoonlijk] een geweldige soort vind,sinds ik hem voor het eerst in Zwitserland heb gezien afgelopen zomer.

Gewoon het pure genieten van vogels laten we maar zeggen...
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Wielstra

Ha, dan ben ik nu teller!

Als je te lui bent om te twitchen, is dat dan nog erger dan twitchen zelf?

RWester

ik twitch niet

ik vogel alleen gecoördineerd: dan doorzoek ik een bepaald gebied allesomvattend en geheel lopend, dan rij ik, met die vriendelijke vrouwenstem op de autovoorruit geplakt, naar een soort. :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Zonnekoning

:lol:
Lastig!
Normaal ga ik er op uit en meld dingen, die voor mij interessant zijn. En daar hoort inventariseren ook bij.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

JohanvantBosch

En ik ben ineens een renaissance natuurmens in plaats van een birder...  ;)  

Gert Veurink

meest birder, steeds vaker twitcher en eigenlijk de ambitie om ooit een alleskunner te worden...  
groet!
Gert Veurink



RWester

Vogelaars inventariseren altijd

Wordt er ergens een zeldzaamheid gemeld, dan worden vaak ook andere bij de zeldzaamheid waargenomen soorten ingevoerd. Wat weer lokale info oplevert. Wordt een Middelste bonte specht gemeld, dan gaan vaak mensen kijken, wat weer aanvullende data oplevert

En zo zijn er mensen uit Nijmegen die een inventarisatieplot in Friesland hebben, ringers die in Siberië (tijdelijk) werken.

En soms, heel soms, rij ik in een gebied nog even om: om een bepaald dorp aan m'n dorpenlijst toe te voegen. :angel:

(nu even weer wat nieuwe pinda's in het netje in m'n tuin doen voor de vogels morgen...)  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

Jammer dat ik niet voor vogelspotter mocht kiezen Johan!

JohanvantBosch

#41
CiteerJammer dat ik niet voor vogelspotter mocht kiezen Johan!
tja... ik heb er even over gedacht ;)

EDIT: Voor degenen die zich afvragen waarom 'anders' ergens in het midden staat. Die stond er eerder dan de laatste twee opties. Als ik ze omdraai gaan de uitslagen niet mee en gooi ik dus de poll in de war  :o  

Zonnekoning

#42
CiteerVogelaars inventariseren altijd
Dat bedoel ik dus niet, maar dan begin ik over over orchideeën en Lilaroze kalknetjes te zeuren. ;)
Ik heb al op 'Anders' gestemd. :lol:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan2002

Combi van birder, pindavogelaar en genieter van weer en wind, maar wel met de nadruk op birder. Bij twitchers bekruipt me altijd het gevoel dat het hen meer om de score dan om de feitelijke vogel gaat, al weet ik dat dat lang niet altijd een correcte veronderstelling is. De enige vogel die ik ooit getwicht heb was een ijsduiker in Harderhaven, maar alleen omdat dat amper 10 minuten van mijn huis is.
Groet,
Jan

Tukkerbird

Ik ben een vogelaar die graag fotografeert,trektellen mooi vind,nestkastjes controleert ,inventariseert en ook pindanetjes ophangt.
Als er een bijzondere soort in de buurt zit rijd ik daar ook naartoe en in de zomer zit ik achter de vlinders en libellen aan,dus alles vind ik interessant.

duck

Ik ga het liefst op de fiets met de verrekijker om mijn nek eropuit en zie dan wel of ik wat vogels hoor en zie onderweg. Soms stop ik even en blijf dan staan luisteren of ik wat vogels hoor of zie, Dat levert soms een leuke waarneming op. zoals bijv. boomkruipers of grote bonte specht.
De waarnemingen in het dorp waar ik woon en de omliggende polders vind ik het leukst, onlangs een ijsvogel op 100 meter van m'n huis, daar kan ik dan nog lang van nagenieten.
 
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

BramtK

Citeer
Citaat van: Bram ter Keurs,Jan 15 2008, 20:44 PMEn uhm, twitchen is gewoon fout. Net als gorzen optrappen trouwens.

Ik verdenk jou er wel van Bram, dat twitchen dan. Als ik jou soortenlijst bekijk, blauwstaart, kroonboszanger e.a.? Kwam je daar toevallig langs?

Martin
Haha! Maar toch fout en niet fouter dan Peter. Ik moest echt met iemand mee naar die vogels. Overigens vond ik de Blauwstaart, ondanks dat het een hele mooie vogel is, maar ten dele een genoegen. Zelf eens kijken hoeveel ik er getwitched heb..

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Weia

#47
Wat zou gemiddeld het aantal kilo CO2 zijn bij een twitch?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Citeerik twitch niet

ik vogel alleen gecoördineerd: dan doorzoek ik een bepaald gebied allesomvattend en geheel lopend, dan rij ik, met die vriendelijke vrouwenstem op de autovoorruit geplakt, naar een soort. :rolleyes:
:lol:  :lol:  :lol:

Da's een mooie Remco :-)

Ik ben maar voor de fotograaf gegaan. Een aantal jaar terug zou ik me birder noemen, wel eens wat getwitcht, wel eens wat geïnventariseerd, maar vaak ook gewoon zelf erop uit en maar zien wat ik tegenkom.

Tegenwoordig gaat het me echt om de foto's. Ik word veel blijer van een mooie plaat van een algemeen beest, dan dat ik een zeldzame soort alleen maar zie. Het leuke is dat ik op deze manier ook weer veel meer geïnteresseerd ben in de gewonere vogels, want ook daar kun je hele mooie platen van maken.
Het laatste jaar verlegt mijn aandacht zich overigens ook steeds meer naar libellen, maar dat was dan weer geen optie ;-)

Groetjes, Arjen

vastenhouw

Ik mis de optie "Woudloper" nog


:P  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

frankw

bijna altijd ga ik er zelf op uit, ook in weer en wind. Af en toe twitch ik wel eens maar alleen beestjes waar ik een bepaald gevoel bij/van krijg, of een dichtbij zijnde (nieuwe), voor mij, leuke soort. Zowieso ga ik dan bijna altijd nog wel naar meerdere gebieden oid, want om een uur te rijden en na een half uur weer terug dat doe ik niet meer...Ook probeer ik meetal foto's te maken. En sinds vorig najaar tel ik ook wel eens bij Elten.
Het belangrijkste is dat ik vogeltjes zie :angel:  

JanF

#51
Al van jongs af aan geinteresseerd in vogels en de afgelopen decennia er regelmatig op uit om vogels in hun eigen leefgebied te bekijken.
Van Zeeland tot Groningen, Oostvaardersplassen, Waddeneilanden, rivierengebieden etc.
In die zin dus birder.
Pas sinds kort begonnen met waarnemingen te noteren ( en hier in te voeren )
Dat maakt je wel kritischer op je eigen waarnemingen, maar dat vind ik wel een leuk aspect.
Nog recenter pas begonnen met vogels op de gevoelige plaat vast te leggen.
Digiscopen dus met een compactcameraatje op een telescoop waardoor het vogels kijken nog weer een extra dimensie krijgt.
Absoluut geen twitcher.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

redmar_woudstra

Toch jammer dat twitchers zich moeten gaan verdedigen voor hun keuze? Laat iedereen lekker zelf weten hoe hij de natuur beleeft.

Citeerja, maar geniet misschien minder?

Ik neem aan dat iedereen doet wat hij of zij leuk vindt. Als dat twitchen, inventariseren of wat dan ook is, iedereen geniet dan toch? De een bij een Kroonboszanger, de ander bij het eerste broedgeval van pakweg een Grauwe Vliegenvanger in "zijn" gebiedje.

Wel is het voor twitchers/vogelaars misschien handig om vooral de auto's goed vol te stampen voor er ergens heen wordt gereden. Carpoolend zorgt dat toch voor minder CO2-uitstoot  -_-
Amen!

ps. bestaat er ook de "op-het-moment-te-druk-met-andere-leuke-dingen-vogelaar"? Daar durf ik mijzelf namelijk onder te scharen  ;)  
groet,
Redmar

Arnoud Wilbrink

Ik ben zelf het meest een 'Birder'. Vaak ga ik gewoon naar een gebied toe en zie daar wel wat ik allemaal zie. Het fototoestel neem ik altijd mee dus ook een beetje fotograaf. In de tuin hangt het een en ander aan vogelvoer dus daar let ik ook altijd op. Het is moeilijk kiezen als je aan meerdere punten meedoet en er maar 1 kan kiezen. Uiteindelijk kies ik dan toch voor Birder.
Groet,
Arnoud Wilbrink

frankmeer

#54
Ik heb ook Birder (wat is er mis met vogelaar?) gestemd. Meestal kijk ik vogels terwijl ik gewoon ergens in een gebied wandel of bij een uitkijkpunt/hut sta/zit. Vogels kijken doe ik overal, ook vanuit huis, auto en trein. Soms twitch ik ook, maar een echte jaarlijster ben ik niet. Alhoewel ik in 2007 225 soorten had, waar ik best tevreden mee ben.
Frank van der Meer

P1234

CiteerToch jammer dat twitchers zich moeten gaan verdedigen voor hun keuze?
Ik heb niet het gevoel dat ik me moet verdedigen. Het is waar dat twitchen voor CO2 uitstoot zorgt. Het is waar dat twitchers profiteren van de waarnemingen van een ander. Het is waar dat er mensen uit principe geen auto hebben. Het is waar dat er mensen zijn die hun waarnemingen achter houden omdat ze geen twitchers in hun gebied willen. En het is vooral waar dat Nederlanders sterk geneigd zijn om hun eigen waarheid als de enige waarheid te zien, en een waardeoordeel te geven over (de beleving van) een ander.

Ik ben een twitcher. Ik vind het ook leuk om in mijn eigen provicie met mijn vaste vogelmaat naar leuke soorten te zoeken. Ik rijd daarbij heel wat kilometers, en daar mag iedereen uiteraard van vinden wat hij vindt, maar ik voel me er wel bij.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

BramtK

#56
CiteerEn het is vooral waar dat Nederlanders sterk geneigd zijn om hun eigen waarheid als de enige waarheid te zien, en een waardeoordeel te geven over (de beleving van) een ander.
Poe poe, niet zo zwaar op de hand jongens. De boel moet soms een beetje uitgedaagd worden :)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

P1234

Ik denk niet dat dit zwaar op de hand is. Ik heb al reacties langs zien komen als "twitchen is fout" en hoeveel CO2 zou er vrijkomen bij een gemiddelde twitch. De eerste reactie IS een waardeoordeel; de tweede is een impliciet waardeoordeel. Datzelfde geldt natuurlijk over mijn oordeel over "de Nederlander" ;) . Maar lees mijn betoog ook met een beeeetje humor :wub:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

#58
Als ik (standplaats Den Haag) als 'birder' mijn dagje naar de Brouwersdam en ganzenplekje(s) doe zonder die dag te twitchen, blaas ik ook heel wat CO2 de lucht in. Als ik een dagje naar de Lauwersmeer ga helemaal. Stukken meer dan wanneer ik als twitcher naar Zandvoort rij voor een blauwstaart.... ;)

martinharskamp

CiteerIk wil best over een stelling discusieren, maar deze is al zo afgezaagd (pro en cons al duizenden keren langsgekomen!
Verzin eens iets originelers.
Misschien wel afgezaagd maar er wordt toch lekker over twitchen getwist. Schijnbaar vind niet iedereen dit afgezaagd.

Martin