Hoofdmenu

Stelling van de week

Gestart door martinharskamp, januari 15, 2008, 17:57:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinharskamp

Afgelopen zaterdag heb ik de Ringsnavelmeeuw van Tiel getwitcht. Vanuit Waddinxveen naar Hardinxveld-Giessendam, daarvandaan langs de Waal naar Tiel geslingerd. Onderweg kwam ik langs leuke natuurgebiedjes maar ik ging naar Tiel. Uiteindelijk stond ik in Tiel op een drukke parkeerplaats naar de Ringsnavelmeeuw te kijken en moest ik denken aan de stelling die ik ooit van iemand hoorde:

Een vogelaar loopt in de natuur en een twitcher (met name een jaarlijster) zit in de auto.

Misschien een stelling voor een leuke discussie? Eens of oneens?

Martin

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Geert-Jan Kroon

Groet,

Geert-Jan Kroon

snwja3

Ik wil best over een stelling discusieren, maar deze is al zo afgezaagd (pro en cons al duizenden keren langsgekomen!
Verzin eens iets originelers.
Wietze Janse

P1234

De stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

martinharskamp

CiteerIk wil best over een stelling discusieren, maar deze is al zo afgezaagd (pro en cons al duizenden keren langsgekomen!
Verzin eens iets originelers.
Citeer

Wietze, ik ben pas een paar dagen actief op dit forum en heb nog niet alle 92 pagina's met onderwerpen doorgelezen ;) . Als meer mensen dit een saaie discussie vinden meld dat dan. Ik zal dan proberen dit onderwerp te verwijderen als dat kan. Kan dat?

Martin

henkjanvdkolk

CiteerDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens  ;)  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bram Rijksen

CiteerWietze, ik ben pas een paar dagen actief op dit forum en heb nog niet alle 92 pagina's met onderwerpen doorgelezen ;) . Als meer mensen dit een saaie discussie vinden meld dat dan. Ik zal dan proberen dit onderwerp te verwijderen als dat kan. Kan dat?

Martin
Zelf denk ik dat Wietze óver de 92 pagina's met onderwerpen heen kijkt... M.a.w.: dit onderwerp is al zo oud als er vogelaars en auto's zijn.
Levert dat een leuke discussie op? Meestal niet, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt, dus wie weet komt er een prachtig inhoudelijk goed gestructureerde discussie op gang!

Gert Veurink

CiteerEen vogelaar loopt in de natuur en een twitcher (met name een jaarlijster) zit in de auto.

eens! en het is allebei leuk! Ik ben het dus vooral met Peter eens
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Het is dat ik geen auto heb anders zou ik in de winter akkers afrijden en dan Ganzen en meeuwen gaan afkijken. Dan twitch je dus niet. Ook zal ik zeker bij een leuk uitziend stukje stoppen en daar verder alle afkijken of een uurtje rondstruinen in het gebied.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

CiteerKan dat?

Alles kan, en zo iets heet een poll (knopje naast 'New topic'). ;)

Om bij de discussie te blijven...
Helemaal mee eens!!!
Aan twitchen heb ik een hekel en het is veel leuker om iets bij toeval tegen te komen.
Als er iets in de buurt is, wil ik wel even kijken, maar om daarvoor half Nederland voor af te reizen... :huh:
Is ook een beetje lastig als je voornamelijk gebruik maakt van de fiets fiets en de benenwagen. :lol:

P.S.
Welkom bij waarneming.nl.  ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvantoor

ik wil best mee stemmen of discuseren , maar weet eerlijk gezegd niet wat onder twitchen word verstaan?
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

jvantoor

Laat maar heb het reeds op wikipedia opgezocht.

Ik doe beide.
Loop vaker de natuurgebeiden af op zoek naar een eigen bijzondere waarneming.

Als voorbeeld van twictchen kan ik dan de grote kruisbek in Amersfoort even aanhalen.
Heb inderdaad een uur in de auto gezeten en na een uurtje wachten heb ik ze gezien. Toen snel weer naar huis terug. Ik ha ook de hele heide nog af kunne struinen.

Ik ben het wel eens met de stelling!
Maarja, wie wil nou de zeldzame soorten missen
 
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

b van lieshout

CiteerDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens
Groeten Bram

http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil                  
Een 100% Scout!

JohanvantBosch

#14
Citeer
CiteerDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens
Zonder zwart-witte stelling meestal niet zoveel discussie.... Punt is volgens mij meer dat het twee stellingen zijn... (die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben ;))

Ik zeg het volgende (wat niet per definitie zegt dat ik het er mee eens ben):
Een twitcher loopt meer in de natuur dan een vogelaar...

Gert Veurink

#15
Citeer
Citeer
CiteerDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens
Zonder zwart-witte stelling meestal niet zoveel discussie.... Punt is volgens mij meer dat het twee stellingen zijn... (die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben ;))


Ik ben het met iedereen eens! daar heb ik zelden last van, dus die eerste is geen stelling die meningen verdeeld inderdaad

CiteerIk zeg het volgende (wat niet per definitie zegt dat ik het er mee eens ben):
Een twitcher loopt meer in de natuur dan een vogelaar...

ja, maar geniet misschien minder? (wat niet per se zegt dat ik het ermee eens ben)
groet!
Gert Veurink



martinharskamp

Citeer
Citeer
CiteerDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens
Zonder zwart-witte stelling meestal niet zoveel discussie.... Punt is volgens mij meer dat het twee stellingen zijn... (die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben ;))

Ik zeg het volgende (wat niet per definitie zegt dat ik het er mee eens ben):
Een twitcher loopt meer in de natuur dan een vogelaar...
CiteerHet maakt mij natuurlijk niets uit of iemand zich twitcher of vogelaar vind, of iemand in de auto zit of in de natuur loopt. Maar ik zeg het volgende:

Een actieve jaarlijster zit meer in de auto dan de gemiddelde nederlander.

Op de DB-site is bij Peters Birding Year het volgende te lezen: "Jaarlijsten betekent veel autorijden, dit jaar reed ik zo tussen de 55000 en 60000 km".

60000 km met een gem. snelheid van 80 km/uur is 750 uur is 31 dagen autorijden.
Rekenfoutje?

Martin

jvantoor

Dan zeg ik het volgende
Een actieve jaarlijster geeft veel geld aan bezine/diesel uit!
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

P1234

#18
Citaat van: martinharskamp,Jan 15 2008, 18:30 PM
Citaat van: JohanvantBosch,Jan 15 2008, 19:15 PM
Citaat van: b van lieshout,Jan 15 2008, 19:12 PM
Citaat van: P1234,Jan 15 2008, 17:12 PMDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens
Zonder zwart-witte stelling meestal niet zoveel discussie.... Punt is volgens mij meer dat het twee stellingen zijn... (die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben ;))

Ik zeg het volgende (wat niet per definitie zegt dat ik het er mee eens ben):
Een twitcher loopt meer in de natuur dan een vogelaar...
CiteerHet maakt mij natuurlijk niets uit of iemand zich twitcher of vogelaar vind, of iemand in de auto zit of in de natuur loopt. Maar ik zeg het volgende:

Een actieve jaarlijster zit meer in de auto dan de gemiddelde nederlander.

Op de DB-site is bij Peters Birding Year het volgende te lezen: "Jaarlijsten betekent veel autorijden, dit jaar reed ik zo tussen de 55000 en 60000 km".

60000 km met een gem. snelheid van 80 km/uur is 750 uur is 31 dagen autorijden.
Rekenfoutje?

Martin
Nou heb je jaarlijsten en jaarlijsten. Je moet geen appels met peren vergelijken. Peter de Vries heeft in 2007 een Big Year gedaan; een serieuze poging om het record van Jan Wierda in 2000 te verbreken. Dat is iets anders dan wat een actieve jaarlijster doet (binnen redelijke grenzen zoveel mogelijk soorten op de jaarlijst) en dat is weer iets heel anders dan de vogelaar die aan het einde van het jaar op waarneming.nl eens kijkt hoe ver hij is gekomen (en wat hij heeft "laten liggen"). Ook dat is dan een jaarlijster (nieuw taxon? B)) , maar die rijdt geen 55.000 tot 60.000 kilometer per jaar.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Gert Veurink

CiteerDat is iets anders dan wat een actieve jaarlijster doet (binnen redelijke grenzen zoveel mogelijk soorten op de jaarlijst) en dat is weer iets heel anders dan de vogelaar die aan het einde van het jaar op waarneming.nl eens kijkt hoe ver hij is gekomen (en wat hij heeft "laten liggen"). Ook dat is dan een jaarlijster (nieuw taxon? B)) , maar die rijdt geen 55.000 tot 60.000 kilometer per jaar.
Oké, waar ligt de grens? Wanneer ben je een actieve jaarlijster? 300 jaarsoorten?  
groet!
Gert Veurink



martinharskamp

Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen wat ie leuk vindt. Iedereen heeft ook zelf een andere grens. Ik had vorig jaar 215 soorten en vond het leuk. Ik heb nog wel de luxe positie dat ik regelmatig een nieuw soort voor mijn levenslijst kan twitchen, iedere week worden er wel 30-40 soorten in Nederland gezien die ik nog niet heb gezien. Dat vind ik dan leuker dan actief te jaarlijsten. Ik heb bijvoorbeeld een paar jaar geleden het Woudaapje gezien bij Zevenhuizen dus ben ik vorig jaar niet naar Diependal gereden voor dat Woudaapje. Scoor ik liever een lifer. En dat probeer ik dan altijd weer te combineren met een uitgebreid bezoek aan een of ander natuurgebied.

Overigens, wie doet de volgende recordpoging, Peter's weblog was vermakelijk om te lezen!

Martin

Thijs Udo

Citaat van: P1234,Jan 15 2008, 19:45 PM
Citaat van: martinharskamp,Jan 15 2008, 18:30 PM
Citaat van: JohanvantBosch,Jan 15 2008, 19:15 PM
Citaat van: b van lieshout,Jan 15 2008, 19:12 PM
Citaat van: P1234,Jan 15 2008, 17:12 PMDe stelling is te zwart-wit. Het is net alsof je óf twitcher, óf vogelaar bent. Ik ken veel (goede) vogelaars die een zeldzaamheidje niet versmaden en twitchen, maar die, al dan niet met de auto, heel veel meters in de natuur afleggen om naar vogels te kijken, te inventariseren, te genieten en die de leuke soorten voor de twitchers ontdekken ;)
Mee eens
Zonder zwart-witte stelling meestal niet zoveel discussie.... Punt is volgens mij meer dat het twee stellingen zijn... (die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben ;))

Ik zeg het volgende (wat niet per definitie zegt dat ik het er mee eens ben):
Een twitcher loopt meer in de natuur dan een vogelaar...
CiteerHet maakt mij natuurlijk niets uit of iemand zich twitcher of vogelaar vind, of iemand in de auto zit of in de natuur loopt. Maar ik zeg het volgende:

Een actieve jaarlijster zit meer in de auto dan de gemiddelde nederlander.

Op de DB-site is bij Peters Birding Year het volgende te lezen: "Jaarlijsten betekent veel autorijden, dit jaar reed ik zo tussen de 55000 en 60000 km".

60000 km met een gem. snelheid van 80 km/uur is 750 uur is 31 dagen autorijden.
Rekenfoutje?

Martin
Nou heb je jaarlijsten en jaarlijsten. Je moet geen appels met peren vergelijken. Peter de Vries heeft in 2007 een Big Year gedaan; een serieuze poging om het record van Jan Wierda in 2000 te verbreken. Dat is iets anders dan wat een actieve jaarlijster doet (binnen redelijke grenzen zoveel mogelijk soorten op de jaarlijst) en dat is weer iets heel anders dan de vogelaar die aan het einde van het jaar op waarneming.nl eens kijkt hoe ver hij is gekomen (en wat hij heeft "laten liggen"). Ook dat is dan een jaarlijster (nieuw taxon? B)) , maar die rijdt geen 55.000 tot 60.000 kilometer per jaar.
Ergens bekruipt me het gevoel dat de qoutes niet geweldig uit de verf komen vandaag...

martinharskamp

Citeer
Ergens bekruipt me het gevoel dat de qoutes niet geweldig uit de verf komen vandaag...
CiteerNou, er wordt wat afgequote!

Martin

BramtK

Stelling; als je een discussie wil opstarten weet altijd iedereen beter hoe het had gemoeten met die stelling van je.

Ik ben het eens met deze stelling.

En uhm, twitchen is gewoon fout. Net als gorzen optrappen trouwens.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

martinharskamp

Citaat van: Bram ter Keurs,Jan 15 2008, 20:44 PMEn uhm, twitchen is gewoon fout. Net als gorzen optrappen trouwens.

Ik verdenk jou er wel van Bram, dat twitchen dan. Als ik jou soortenlijst bekijk, blauwstaart, kroonboszanger e.a.? Kwam je daar toevallig langs?

Martin

P1234

Die zit. De meest foute twitchers zijn twitchers die zeggen dat twitchen fout is.  :angel:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

Citeerja, maar geniet misschien minder? (wat niet per se zegt dat ik het ermee eens ben)
Weet niet of het voor iedereen geldt, maar voor mij geldt dat wel. Ook ik ben twitcher en vogelaar, maar geniet over het algemeen meer van het vogelen dan van het overal achteraan rijden.
bijvoorbeeld dagje Delta: veeeel relaxter om lekker rustig de brouwersdam te doen en nog een plekkie ganzen kijken, dan ook nog ff naar die roodhalsgans zus en die zwarte rotgans zo en op de terugweg nog ff de Korendijkse Slikken of Strijen voor de dwergganzen etc....

Nog een stapje verder geniet ik misschien nog wel meer van lekker ff een middagje libellen kijken dan een ochtendje vogelen. Waarschijnlijk omdat ik dan wat meer op een plek blijf, rustig en geconcentreerd rondlopen en alleen naar de grond kijken. Met vogelen meestal toch wat groter gebied, wat onrustiger, alle kanten op kijken etc.

Gert Veurink

ik denk dat erg veel mensen wel eens een soort getwitcht hebben, maar dan nog maakt dat wel verschil met een die-hard-twitcher oftewel de genoemde 'jaarlijster'. vandaar mijn vraag. Wanneer ben je een jaarlijster en valt niet meer te ontkennen dat je die-hard aan het twitchen bent geweest? Bij 300 jaarsoorten?
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

CiteerNog een stapje verder geniet ik misschien nog wel meer van lekker ff een middagje libellen kijken dan een ochtendje vogelen. Waarschijnlijk omdat ik dan wat meer op een plek blijf, rustig en geconcentreerd rondlopen en alleen naar de grond kijken. Met vogelen meestal toch wat groter gebied, wat onrustiger, alle kanten op kijken etc.
Dat is een ontwikkeling die ik bij mezelf ook heb ontdekt afgelopen jaar. een zorgelijke ontwikkeling wel misschien. Voelt een beetje als verraad aan vogels, maar gelukkig blijkt het redelijk te combineren. Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik ook wel eens een libel heb getwitcht. Maar er gaat wat mij betreft niets boven gewoon een dag naar buiten gaan een mooi gebied intrekken en kijken wat je tegenkomt.
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Op verzoek heb ik een poll toegevoegd..... stemt allen!
Eventueel kunnen er nog opties toegevoegd of kunnen de opties wat aangescherpt.