Hoofdmenu

duinbessen

Gestart door Geum rivale, februari 13, 2018, 14:44:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/148468498
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-02-10 Noordhollands Duinreservaat - Russenduin / De Rellen
Foto's:
Kees van Reenen

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Klopt, Wilde liguster, meldde Niels Eimers bij de waarneming. Bedankt.
Kees van Reenen

Rob Koelman

Wilde liguster (Ligustrum vulgare) ligt voor de hand, maar ik ben even benieuwd hoe je hier haagliguster (L. ovalifolium) met zekerheid kunt uitsluiten...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op februari 13, 2018, 17:43:47 PM

Wilde liguster (Ligustrum vulgare) ligt voor de hand, maar ik ben even benieuwd hoe je hier haagliguster (L. ovalifolium) met zekerheid kunt uitsluiten...

Is er in zo'n vegetatie ooit ovalifolium aangetroffen?
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op februari 13, 2018, 17:43:47 PMWilde liguster (Ligustrum vulgare) ligt voor de hand, maar ik ben even benieuwd hoe je hier haagliguster (L. ovalifolium) met zekerheid kunt uitsluiten...

Citaat van: HPM op februari 13, 2018, 19:09:02 PMIs er in zo'n vegetatie ooit ovalifolium aangetroffen?

Zie de luchtfoto. De vindplaats betreft een veelgebruikte strandopgang naar een serie van vele tientallen strandhuisjes, waar mensen dus de hele zomer verblijven. Op dat soort plekken kan je allerlei aangeplant spul verwachten...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Rob, mijn vraag was of in een dergelijke vegetatie ooit L. ovalifolium is aangetroffen; niet of strandhuisjesbewoners misschien met heggen lopen te slepen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op februari 13, 2018, 20:06:28 PMmijn vraag was of in een dergelijke vegetatie ooit L. ovalifolium is aangetroffen...

Als het gaat om aanplant heb je dus niet te maken met een oorspronkelijk vegetatietype, maar met een tuin. Wat er in 'een dergelijke vegetatie' aan plantensoorten staat hangt af van de smaak van de aanplanters. En wat is er gezelliger dan even een hegje aanplanten op/bij je vakantieverblijf? Kun je daarna mooi even een praatje over de heg maken met de buren...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Het is nog lang niet zeker of deze Liguster staat op de plaats waar jullie verwachten.... de precisie op de Waarneming is 100 meter..
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Wilde liguster is bladverliezend, zal dus wel kloppen?

JanHein

Rob Koelman

Even terug naar de basis van mijn vraag:

Wilde liguster ligt voor de hand. Dat is echter niet hetzelfde als een zekere determinatie. Is haagliguster aan de hand van deze specifieke foto's met zekerheid uit te sluiten?

Determinatie puur op grond van vindplaats is en blijft tricky...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Volgens de foto is dit een natuurlijke vegetatie in de zeereep. Het lijkt mij verspilde moeite om hier op zoek te gaan naar ovalifolium.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op februari 13, 2018, 21:40:31 PMVolgens de foto is dit een natuurlijke vegetatie in de zeereep. Het lijkt mij verspilde moeite om hier op zoek te gaan naar ovalifolium.

In terreinen met zogenaamde 'natuurlijke vegetaties' duiken om de haverklap planten op die daar van oorsprong niet thuishoren. Het gaat daarbij o.a. om inzaai, aanplant en opslag uit gedumpt tuinafval.

Dat je op deze specifieke locatie wilde liguster verwacht klopt. Dat betekent echter niet dat het voorkomen van haagliguster in het gebied onmogelijk is. Haagliguster is een soort met de potentie van verwildering, o.a. door uitzaaiing. Als je automatisch alle ligusters in de duinen tot wilde liguster bestempeld, zonder te letten op haagliguster, dan loop je het risico dat eventuele verwildering van deze laatste soort lang onder de radar blijft, simpelweg omdat er niemand naar kijkt.

Tot zover de theorie. Mijn vraag is nog steeds of je aan de hand van de foto haagliguster met zekerheid kunt uitsluiten. Ik heb tot nu toe slechts één kenmerk voorbij zien komen dat de determinatie als wilde liguster ondersteund: het verliezen van het blad al vroeg in de winter. Andere kenmerken, zoals het al dan niet berijpt zijn van de bessen, zijn op de foto niet goed te beoordelen. Sterker nog, de bessen komend glimmend over, wat nou juist weer een kenmerk is van haagliguster...




Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Hee Rob,

Je hebt uiteraard volkomen gelijk, het is mogelijk niet met zekerheid vast te stellen. De kans op Haagliguster is echter dusdanig klein, dat ik deze kans verwaarloosd heb. Je kan bij dergelijke waarnemingen wel eindeloos gaan twisten of het niet een zeldzamere soort is, maar daar heb je als validator geen zin in. Bovendien staan er momenteel nog meer dan 54.500 fotowaarnemingen open, dus we hebben wel wat beters te doen  :rolleye:

Vriendelijke groet,
Niels

Rien Ondersteijn

Jullie hebben allebei gelijk- :blink:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Op basis van deze foto is met absolute zekerheid Ligustrum ovalifolium uit te sluiten. Alleen bij zeer strenge vorst verlept of verliest die soort zijn blad. Overigens komen wij hier aan de kust tussen Egmond en Castricum zo nu en dan verwilderde Ligustrum ovalifolium tegen.

Rob Koelman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op februari 14, 2018, 17:34:54 PMOp basis van deze foto is met absolute zekerheid Ligustrum ovalifolium uit te sluiten. Alleen bij zeer strenge vorst verlept of verliest die soort zijn blad. Overigens komen wij hier aan de kust tussen Egmond en Castricum zo nu en dan verwilderde Ligustrum ovalifolium tegen.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Dat is dus duidelijk. Nog even als aanvulling: de precieze plek wist ik niet meer, maar was niet een druk gebruikte strandovergang (die is er in dat stuk niet) doch een klein open gat in de zeereep. Dat de bessen lijken te glimmen kan komen doordat de zon erop scheen en door het tegenlicht.
Bedankt voor de vele reacties.
Kees van Reenen