Hoofdmenu

Zaadbanktype

Gestart door Frans Langelaan, februari 03, 2018, 12:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Langelaan


Ik had laatst een gesprek met een gebiedsbeheerder die afgelopen jaar (2017) hooi had uitgestrooid dat afkomstig was van een perceel waar harlekijn uitbundig groeit.

De vraag was hoe lang het zou duren voordat er bloeiende exemplaren te zien kunnen zijn (als ze überhaupt aanslaan, that is).

Op Verspreidingsatlas.nl staan geen gegevens over de levensduur van de zaadbank van harlekijn.

In het algemeen ben ik wat betreft inheemse orchideeën geïnteresseerd of die vanuit zaad opkomend meteen het eerste jaar al kunnen bloeien of dat daar een aantal jaren overheen gaat. Zoals bijvoorbeeld bij het kruisen van tulpen het geval is.
Groet,
Frans.

Rien Ondersteijn

#1
Orchideeën zijn voor zaadkieming afhankelijk van de aanwezigheid van een bepaalde schimmel,die zich in de grond moet ontwikkelen.
Maar dat laatste kan soms lang duren-zo weet ik me te herinneren dat bepaalde soorten er 15 jaar over kunnen doen voordat er kieming en groei plaats vindt.
Uit de praktijk : Rietorchissen [en w.s.andere Dactylorhiza's]kunnen t klusje al klaren in een jaar of drie.
Maar hoe lang Harlekijn erover doet ?
Ik durf een schatting van 3 á 4 jaar wel aan...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Frans Langelaan

Rien,

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 03, 2018, 14:33:28 PM
Orchideeën zijn voor zaadvorming afhankelijk van de aanwezigheid van een bepaalde schimmel,die zich in de grond moet ontwikkelen.
bedoel je dat orchideeën al kunnen groeien voordat die schimmel zich ontwikkeld heeft, maar in die periode geen zaad vormen?

Ontwikkelt die schimmel zich doordat er zich orchideeënzaad in de bodem bevindt, of gebeurt dat spontaan als de grondsoort en bewatering gunstig zijn? Waarna het orchideeënzaad als het ware in reeds "vruchtbare aarde" kan vallen?

Ik heb al eerder gehoord van een symbiose tussen orchideeën en grondschimmels, maar heb daarvan nooit de klepel kunnen vinden   ;D
Groet,
Frans.

Rien Ondersteijn

Zaadkieming bedoelde ik.
Orchideeënzaad bevat geen of nauwelijks reservevoedsel en is zeer klein [ Een aantal Schermbloemigen die je in de -moes-tuin zaait bevatten per gram soms al 6000 of meer zaadjes ; ik heb me laten vertellen dat er per gram Orchideeënzaad wel 70.000 kunnen zitten...].
Je ziet t nauwelijks op je hand liggen en je blaast t zó weg..
Het zaad wordt zoals gebruikelijk bovengronds gevormd maar heeft ondergronds die schimmels nodig [een soort gebruik/misbruik maken ]om te kunnen kiemen en ook verder ondergronds te kunnen groeien,wat -zoals ik zei behoorlijk lang kan duren- .
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Komt de schimmel dan met het zaad of moet die a priori aanwezig zijn?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Die Schimmel zit al in de grond en t zaad maakt een verbinding met de mycorriza ,waardoor de schimmel als 'brug' dient.
Het schijnt dat op latere leeftijd de Orchidee zelfs van schimmel kan veranderen...!Wat een sluwheid !
Ook kunnen ze sóms gebruik maken van Paddenstoel vormende schimmels.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Dus in principe kunnen Orchideeën niet het onderwerp zijn van floravervalsing alhoewel het tegendeel erg vaak beweerd wordt?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op februari 04, 2018, 13:23:01 PMDus in principe kunnen Orchideeën niet het onderwerp zijn van floravervalsing alhoewel het tegendeel erg vaak beweerd wordt?

Je kunt ook al volgroeide exemplaren met flinke kluit ergens introduceren. Dat is m.i. wel degelijk een vorm van floravervalsing.

Gek genoeg wordt deze methode door het Rijk geaccepteerd als het gaat om groeiplaatsen van orchideeën die moeten wijken voor wegen/woningbouw/etc. ...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ook bij Orchideeën is Floravervalsing helaas best mogelijk op een natuurlijke manier.
Als je ziet hoeveel soorten[ook inlandse] er in de handel zijn....[Spiranthes/Epipactis/Dactylorhiza etc].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pluijm

Ik vind hooi met gedroogde Harlekijn-planten uitstrooien ook al floravervalsing. Tuinieren.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Rien Ondersteijn

Jazéker ! En maaimachines die zaad meesjouwen..
-en mensen met hun profielzolen...- en vogels in hun veren...-of konijnen...etc..
Of toch ook weer niet...!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pluijm

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 04, 2018, 17:18:14 PM
En maaimachines die zaad meesjouwen..
-en mensen met hun profielzolen...- en vogels in hun veren...-of konijnen...etc..
Of toch ook weer niet...!
Allemaal onbedoelde, a-selectieve bijeffecten of natuurlijke manieren van verspreiding.
Waarom niet je gebied geschikt maken, en gewoon afwachten. Als er één groep planten is die zich spontaan kan vestigen, zijn het orchideeën met hun lichte zaden. Nu zit je dadelijk opgescheept met Harlekijnen in je gebied, terwijl je er Muggenorchissen had kunnen krijgen... Je hebt de natuurlijke gang van zaadvestiging/kiemplantstrijd een geforceerde draai gegeven.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Rien Ondersteijn

Haha : ' opgescheept met Harlekijken' ...!
Ik zou er in deze buurt wel mee opgescheept willen zijn..
Groene groe[n]tjes.Rien.

Frans Langelaan

Allen bedankt voor deze leerzame uiteenzetting!
Groet,
Frans.