Plantje in Zuid Frankrijk.

Gestart door henkvanwoerden, februari 13, 2018, 11:45:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden


Bij het nakijken van oude vakantiefoto's. Kom ik deze nog tegen. Is er iemand die er aan de hand van de foto's een naam aan kan verbinden. Zuid Frankrijk, omgeving Argeles. mei.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Pieter Stolwijk

Ik denk een Paronychia. P. argentea of eventueel P. polygonifolia.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rien Ondersteijn

Ben t zeker eens met Argentea -komt die voor in Zuid-Frankrijk ?
[wel aan diverse kusten in Italië en Corsica]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

De positie van P. polygonifolia is me niet duidelijk. In de Flora gallica een aparte soort, die in de bergen voorkomt (Massif Central; o.a.), terwijl P. argentea een kustplant is (Midi, Corse, atlantische kust).Bij Tela-Botanica is het me niet helder geworden of die naam als een synoniem wordt opgevat, dan wel als een ondersoort van P. argentea.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Plantoon

Op foto lijken die twee op elkaar maar behalve belangrijke verschillen in habitat en habitus verschillen de bloemhoofdjes (=samengestelde bloeiwijze) van elkaar qua dimensies: bij P. argentea 10-15(25) en bij P. poligonifolia 4-7 mm. Verdere anatomische verschillen in Flora Iberica.
Het zijn duidelijk verschillende soorten.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

henkvanwoerden

Allen bedankt voor de reacties en de toelichting. Mijn exemplaar is gefotografeerd op een begroeide strandvlakte bij één van de Etangs in de omgeving van Saint Cyprien, dus dan moet het wel Paronychia argentea zijn. Ik had geen idee in welke richting ik moest zoeken, dus nogmaals dank voor de juiste naam.
Met vriendelijke groet,

Henk.