Favorietenlijsten gaan verdwijnen

Gestart door Alex Kwak, februari 06, 2018, 13:39:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Met ingang van versie 7.17 verdwijnen de favorietenlijsten. Dit is een noodzakelijk gevolg van technische wijzigingen, waardoor het onderhoud op de favorietenlijsten onevenredig veel tijd in beslag zou nemen.
Gebruik je nog de een favorietenlijst, zorg er dan voor dat je binnenkort de bijbehorende 'echte' soortenlijst downloadt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#3
Vroeger kon je toch via  https://observation.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php zien of die lijst echt bestaat ? Ik zie hem niet..Wat is nu het voordeel om dit  https://observation.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php te verwijderen ?


Hmmm moest nog verversen..maar nu gevonden. Als bovenstaande link nog zou werken zou ik toch zelf kunnen zien of de lijst zou bestaan en hoeveel soorten in die lijst zou moeten zitten ?
Bedankt.

hiskodevries

Andre, daar heb je wel een goed punt, ik zal die source voor raadpleegdoeleinden herstellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#5
Hoi
Waar kan ik de soortenlijsten raadplegen ? Ik zoek nu een plantenlijst voor Thailand en wil graag een langere lijst voor Sicilie..waar nu maar zes planten in staan.

https://waarneming.nl/mobile_app_checklists.php?g=10&l=56

marcel234

Op de plek in het menu waar je vroeger de favorietenlijsten kon aanmaken.

caliprobola

Citaat van: Alex Kwak op februari 06, 2018, 13:39:19 PM
Met ingang van versie 7.17 verdwijnen de favorietenlijsten. Dit is een noodzakelijk gevolg van technische wijzigingen, waardoor het onderhoud op de favorietenlijsten onevenredig veel tijd in beslag zou nemen.
Gebruik je nog de een favorietenlijst, zorg er dan voor dat je binnenkort de bijbehorende 'echte' soortenlijst downloadt.

Bijzonder jammer, typisch zo'n functie die je enkel gebruikt net voor je op reis vertrekt en met intussen duizenden forumtopics merk je een dergelijk bericht uiteraard te laat. Voor de manier waarop ik op reis op zoek ga voldoen de huidige soortenlijsten niet. Ik ga straks, binnen enkele dagen op zoek naar dagvlinders in Georgië. Er is een landenlijst van Georgië maar die bevat - vermoed ik - enkel de in observation.org waargenomen soorten op het ogenblik van de opmaak van de lijst. Daarvan is het grootste deel niet gevalideerd en de lijst staat dus vol fouten. Als ik dus geen rekening hou met de fouten dan hou ik een lijst over van zowat de helft van de soorten die ooit in Georgië zijn gezien. Ik had ooit een volledige WP-lijst gemaakt voor mezelf als favorietenlijst maar heb intussen mijn obsmap versie ge-update. Dus moet ik nu maar de volledige wereldlijst van 13.000 dagvlinders downloaden?
:huh:

marcel234

#8
Citaat van: caliprobola op juli 20, 2018, 17:22:23 PM
Ik had ooit een volledige WP-lijst gemaakt voor mezelf als favorietenlijst maar heb intussen mijn obsmap versie ge-update. Dus moet ik nu maar de volledige wereldlijst van 13.000 dagvlinders downloaden?
:huh:
Je kan natuurlijk ook de Georgielijst bijwerken en een nieuwe lijst aanmaken voor alle WP soorten via dit topic: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=219.0
Vaak is een dag voor je vertrek nog wel voldoende om een checklist aan te laten maken, ik heb het de avond voor vertrek wel eens gedaan.

Als je Armenia, Georgie en Europa installeert heb je al een groot deel van de benodigde soorten neem ik aan om de eerste dagen door te komen

Alex Kwak

Citaat van: caliprobola op juli 20, 2018, 17:22:23 PM
Bijzonder jammer, typisch zo'n functie die je enkel gebruikt net voor je op reis vertrekt en met intussen duizenden forumtopics merk je een dergelijk bericht uiteraard te laat. Voor de manier waarop ik op reis op zoek ga voldoen de huidige soortenlijsten niet. Ik ga straks, binnen enkele dagen op zoek naar dagvlinders in Georgië. Er is een landenlijst van Georgië maar die bevat - vermoed ik - enkel de in observation.org waargenomen soorten op het ogenblik van de opmaak van de lijst. Daarvan is het grootste deel niet gevalideerd en de lijst staat dus vol fouten. Als ik dus geen rekening hou met de fouten dan hou ik een lijst over van zowat de helft van de soorten die ooit in Georgië zijn gezien. Ik had ooit een volledige WP-lijst gemaakt voor mezelf als favorietenlijst maar heb intussen mijn obsmap versie ge-update. Dus moet ik nu maar de volledige wereldlijst van 13.000 dagvlinders downloaden?
:huh:

Als je zelf al een goede lijst hebt van dagvlinders van Georgië, dan kan Hisko daar wellicht een landenlijst van maken. Dan ben niet alleen jij blij, maar anderen ook  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

caliprobola

Het probleem is dat de fauna van Georgië slecht gekend is. Ik heb zelf 5 bronnen en de lijsten in de bronnen variëren tussen de 188 en de 226 soorten (met 162 soorten gemeenschappelijk. Als ik terug ben zal ik eens werk maken van een volledige WP-lijst, dat lijkt me handiger dan een lijst voor ieder landje apart. Nu behelp ik me wel met een combinatie van de Europese, Georgische & Armeense lijst...
Bedankt voor de tips alvast.

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op februari 11, 2018, 19:12:44 PM
Citaat van: andre123 op februari 11, 2018, 18:52:56 PM
Waar zit die echte soortenlijst dan ?

Italië
Ik heb toch een tijd geleden soortenlijsten voor Sardinië, Corsica en Sicilië aangeleverd. Hinko heeft recent nog veel moeite in Sardinië gestoken... Waar zijn die dan gebleven?

marcel234

#12
Citaat van: caliprobola op juli 21, 2018, 12:39:47 PM
Het probleem is dat de fauna van Georgië slecht gekend is. Ik heb zelf 5 bronnen en de lijsten in de bronnen variëren tussen de 188 en de 226 soorten (met 162 soorten gemeenschappelijk.
De Armeense lijst is ook een combinatie van bronnen geweest. Het lijkt me een goed idee om voor dezelfde aanpak te kiezen in georgie.

Citaat van: Rutger Barendse op juli 21, 2018, 14:40:52 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 11, 2018, 19:12:44 PM
Italië
Ik heb toch een tijd geleden soortenlijsten voor Sardinië, Corsica en Sicilië aangeleverd. Hinko heeft recent nog veel moeite in Sardinië gestoken... Waar zijn die dan gebleven?

plantenlijst Sardinië & Sicilië zitten onder Italie en onder Frankrijk zit ''planten Corse''. Sicilie heeft idd maar 6 planten.

RutgerB

Zou niet moeten voor Sicilië. Ik heb daar indertijd een lijst voor aangeleverd van een paar duizend soorten.

Overigens: Toen ik op vakantie was in Italië kreeg ik de Italiaanse lijst niet op mijn tablet in Obsmapp getoverd. Wel heel wat andere landenlijsten.  Volgens mij heb ik toen voornamelijk met de lijst van Sardinië ingevoerd.

marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op juli 22, 2018, 15:19:22 PM
Zou niet moeten voor Sicilië. Ik heb daar indertijd een lijst voor aangeleverd van een paar duizend soorten.
De lijst telt nu weer 3086 van de 3238 soorten die er volgens Flora Europeae voorkomen. De spec. soorten en verzamelsoorten heb ik niet toegevoegd.

hiskodevries

Andre, je hoeft niet al je gedachten met het forum te delen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

#16
Citaat van: caliprobola op juli 21, 2018, 12:39:47 PM
Als ik terug ben zal ik eens werk maken van een volledige WP-lijst, dat lijkt me handiger dan een lijst voor ieder landje apart.
https://zookeys.pensoft.net/article/28712/?fbclid=IwAR1gbFD62bJoy120JfCSIW_lCTLVzzJFZSandZUugTsmPcVHZvGVCozHA6g
Misschien is dit artikel een leuk opzetje voor die lijst. Je kan de bestanden als Excel downloaden..

CiteerThe updated species list of European butterflies includes 496 species, which belong to 110 genera in 21 subfamilies and six families (Tables 2 and 4; Fig. 4). A list of main authors with some additional data is given in Table 5. An electronic version of the checklist that includes a country-based distributional checklist is found in Suppl. material 1, Suppl. material 2.

Ik heb die country based lijst nog niet gevonden, maar er zit wel een lijst (csv) in met 525 entries, inclusief families.