Hoofdmenu

Pontische?

Gestart door Stefan v. Schaik, februari 04, 2018, 11:40:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Vandaag deze meeuw gezien.
In eerste instantie in de haast ingevoerd als zilvermeeuw.
Merijn Loeve gaf vervolgens de reactie dat het wel eens een pont zou kunnen zijn, maar dat het niet zeker te zeggen is op basis van deze foto.
Nader bestudeerd en inderdaad langere snavel en minder zwart aan onderkant vleugels tot aan p5.
Het blijft echter wel een slechte foto, dus ik hoor graag jullie reacties.
Ik zou niet weten wat het nog meer zou kunnen zijn.

https://waarneming.nl/waarneming/view/148191728?_popup=1
Stefan van Schaik

OJGoreng

Je hebt m.i. ook meer zicht op details nodig om hier iets met zekerheid van te maken. Er zit overlap tussen de snavelvorm van beide soorten (dit is een zilver, bijvoorbeeld), en hetzelfde geldt voor de mate van zwart in de vleugelpunt (dit is ook een zilver, en dit een Scandinavische met nog minder zwart in de vleugelpunt dan de gemiddelde pontische). Hoe het zwart verdeeld is zegt meer, maar dat is op de foto slecht te zien. Een pont heeft normaliter (maar niet altijd) een dikke band op P5, maar op de foto zie ik het zwart maar tot P6 lopen. Belangrijk kenmerk is de tekening op de binnenvlag van P10, en die is op je foto niet te zien; de binnenvlag lijkt eerder zwart, en dat zou pontische zelfs uitsluiten. Determinatie onzeker lijkt me hier het hoogst haalbare, helaas.
Met vriendelijke groet, Zainal

Stefan v. Schaik

Dan ben ik wel benieuwd wat dan uiteindelijk toch de doorslag heeft gegeven bij mijn waarneming, aangezien hij nu op goedgekeurd staat?
Kan iemand me dat vertellen?
Ik had hem namelijk op meeuw spec staan en dat is weer gewijzigd door de admin naar pontische.

Gr,
Stefan van Schaik

OJGoreng

Gelet op het commentaar van Merijn onder je waarneming zou het een misklik kunnen zijn. Wellicht nog zelf een opmerking onder je waarneming plaatsten? Dan wordt je vraag mischien eerder door de behandelend validator opgepikt,
Met vriendelijke groet, Zainal

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik

Stefan v. Schaik

Ik hoorde dat de P10 bij Pontische meeuwen wit/grijs. Dat is het geval bij het individu ook zo. Ik weet niet of dat 100% sluitend bewijs levert?
Stefan van Schaik

OJGoreng

Het gaat vooral om de vorm van de tong op P10; op de foto lijkt heel P10 zwart. Dat kan er in het echt best anders hebben uitgezien, maar zou ik aan de hand van de foto alléén dus niet durven beoordelen.
Met vriendelijke groet, Zainal