bonte marmeruil ?

Gestart door fransaar, februari 04, 2018, 11:32:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

fransaar

Bonte marmeruil ? Roermond  04-6 2016
Bedankt

Martin Scheper

Nee, geen bonte marmeruil (Deltote deceptoria); hiervoor klopt de verhouding/verdeling licht en donker niet.

Het lijkt mij een Oligia sp.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

fransaar

Graag wat duidelijker  een Halmuiltje staat niet in mijn boek wel alle andere donker , gelobd, oranjegeel, bont maar geen sp

mvg Frans

Martin Scheper

Hoi Frans, "sp." (of "spec.") is een afkorting voor species en betekent dat het een soort is binnen het geslacht Oligia. Maar welke soort? Dat durf ik zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen. Vanwege de vage, lichte ring- en niervlek en het verdere beeld/patroon moet ik wel wat denken aan het oranjegeel halmuiltje (Oligia fasciuncula), maar voor deze is de kleur dan wel afwijkend. Wacht nog maar even meer reacties af .....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

fransaar

o.K   dank je wel voor de moeite.

MVG Frans

fransaar

Kan iemand nog hier eens naar kijken .... een donker hamuiltje   of.....   ?

wim veraghtert

Ik zou hier eerder een afgevlogen Gelobd halmuiltje van maken; Oranjegeel niet.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ben Kruijsen

Citaat van: Martin Scheper op februari 05, 2018, 19:27:22 PM
Hoi Frans, "sp." (of "spec.") is een afkorting voor species en betekent dat het een soort is binnen het geslacht Oligia. Maar welke soort? Dat durf ik zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen. Vanwege de vage, lichte ring- en niervlek en het verdere beeld/patroon moet ik wel wat denken aan het oranjegeel halmuiltje (Oligia fasciuncula), maar voor deze is de kleur dan wel afwijkend. Wacht nog maar even meer reacties af .....

Ik ben het met Martin eens Oligia fasciuncula. Die zijn niet altijd roodbruin.

fransaar

Oligia fasciuncula  = oranje geel hamuiltje   (volgens mij en google) en wim  veraghert zegt juist niet oranjegeel hamuiltje.
of begrijp ik het nu verkeerd

fransaar

o.k ik snap het   heb net naar Martin gekeken.  bedankt voor de moeite

Ben Kruijsen

Het is wel een nogal afwijkende kleur maar de soort is variabel en het vleugelpatroon van Oligia strigilis waar Wim het over had is toch echt anders. Overigens als gesproken wordt van Oligia sp(ecies) wordt bedoeld dat de soort niet zomaar vast te stellen is.

fransaar

O.k   bedankt voor de info