Comatricha tenerrima ?

Gestart door Jan P, januari 30, 2018, 15:12:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/148072845
onzeker Spits kroeskopje - Comatricha tenerrima gezien op 2018-01-30 Rotterdam - Oud-IJsselmonde
Foto's:








Toelichting:
In mijn achtertuin vond ik op oude stengels van Polygonatum multiflorum (veelbloemige salomonszegel) deze myxo. Het is een erg klein slijmzwammetje met een spits puntje. De sporenmaat is 8,07-9,02, gemiddeld 8,58 um en op de sporen zitten groepjes stekeltjes. Gezien het spitse puntje en de groepjes stekeltjes op de sporen denk ik aan het Spits kroeskopje. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

met vriendelijke groet,
Jan Plaisier

jokeb

Dag Jan,

Ik denk dat je gelijk hebt. De vorm en sporenmaat kloppen. De steel is wat korter dan gebruikelijk maar ze zijn nu eenmaal vaker wat variabel die myxomyceten.
groet,
Joke

Jan P

Dag Joke,

Bedankt voor het meekijken. Ik zet hem op zeker.

Groeten , Jan

Marian Jagers

Jan,

Voor wat meer zekerheid. Je hebt je vondst uitgesleuteld?
Comatricha pulchella heeft eenzelfde sporenmaat en is korter gesteeld. Deze soort niet in aanmerking?
Groeten Marian

Jan P

Dag Marian,

Ja, deze heb ik uitgesleuteld m.b.v. Die Myxomyceten. C.pulchella lijkt er wel een beetje op maar die wordt gevonden van Maart tot Oktober ,dus dat klopt niet. Verder heeft C.Pulchella ook geen groepjes met stekeltjes op de sporen. Dat is alleen het geval bij C.anomala en C.tenerrima.  Bij C.anomala zijn de sporangia cylindrisch maar deze lopen niet spits toe.  Kortom ik denk toch echt dat het C.tenerrima is. Ben je het er mee eens ?
Groet, Jan

Marian Jagers

Inderdaad heb je zomer- en wintersoorten maar je hebt tegenwoordig geen zomers en winters meer. Je kunt  beter wat voorzichtig zijn met zo'n kenmerk. Ik zie overigens niets staan over het feit dat C. pulchella van maart tot oktober voorkomt.

Typische vondsten van C. tennerima zijn probleemloos macroscopisch te benoemen. Ik twijfel. Het lijkt mij beter dat je ook Hans polst of deze vondst zo genoemd kan worden.
Groeten Marian

Jan P

Dag Marian, Ik zal Hans vragen of hij hem wil onderzoeken.
Groet, Jan

Jan P

Dag Marian,
Hans heeft hem ook gedetermineerd als Comatricha tenerrima. Fijn dat door hem de laatste twijfels ook nog de wereld uit geholpen zijn.

Groeten, Jan

Marian Jagers

Groeten Marian