trichia

Gestart door Willy, januari 28, 2018, 16:35:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/148024807
Fopdraadwatje - Trichia varia gezien op 2018-01-28 Dedemsvaart
Foto's:




Toelichting:
Deze vanmorgen gevonden op een stuk dode schors,is dit trichia varia?
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hoi Willy,

Ik kan het op de foto niet goed zien. Waar baseer je het op? Heb je een sleutel gebruikt of weet je al uit je hoofd wat de meest karakteristieke eigenschap van Trichia varia is?
groet,
Joke

Willy

Ik heb hem vergeleken met een eerdere waarneming van mijzelf.
Maak morgen nieuwe micfoto's dit preparaatje  is na 1 foto gesneuveld.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Ik heb nog eens foto's bekeken en ik denk nu dat ik mij vergist heb,het is volgens mij Trichia botrytis.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#4
Deze net gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Dag Willy,

Ik denk dat je je nu zeker vergist, dit is geen botrytis. Heb je boeken over Myxomyceten, Nannenga bijvoorbeeld?
Lees dan eens hoe het eruit ziet? Wanneer je geen boeken hebt stuur mij dan even een berichtje.
groet,
Joke

Willy

Ik heb Nannenga maar kom er toch niet uit.
Hans durft hem vanaf de foto ook niet te benoemen,hij wil hem graag hebben.
Hij ligt te drogen om verstuurd te worden.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Dag Willy,

We horen wel wat het is maar T. varia kan best goed zijn. Probleem zit in je microscoopfoto's. Die zijn te onscherp om te beoordelen.
Ik hoop altijd maar dat je zelf wel een beter zicht hebt door je micje.
Je zou kunnen tekenen hoe de structuur van het netwerk en de sporen er uitzien en de tekening ook toevoegen (zoals Arie dat ook wel deed in het verleden). Tekenen heeft bovendien het grote voordeel dat je jezelf dwingt veel beter te kijken.
T. varia heeft opvallend afwijkende elateren t.o. van de andere Trichia's. Gezien het een algemeen voorkomende soort is, kan het je een heleboel postzegels schelen, als je het kenmerk zelf leert onderscheiden.
Groeten Marian

Willy

#8
Hallo Marian,tekenen is aan mij niet besteed een kind van 5 kan het nog beter.Heb hem opgestuurd naar Hans,hoor wel welke dit is.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Hallo Willy,

Vandaag is je slijmzwam aangekomen. Nu de vruchtlichamen mooi zijn gedroogd is de kleur bruin geworden en de sporenmassa geel.
Dan kom je met Nannenga al snel bij Trichia contorta (Dikwandig draadwatje) ook omdat de punten van de elateren tamelijk kort zijn. Hooff 12597.


Groeten, Hans


Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

groet,
Joke